|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserBilingual er ord jeg bruker om unger som vokser opp med å kunne to språk helt fra starten av. Det er slett ikke så uvanlig i det området av byen hvor vi bor.
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonser
Handler "bilingual" om hvor godt man kan språket eller om det er et språk man har lært fra man er liten? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserJeg har altså tolket det som "språket man har lært som liten"/morsmål. Men jeg mener at man kan ha flere morsmål. (Selv om det ene morsmålet kommer fra faren
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserBilingual betyr jo egentlig å beherske to språk (like) flytende. Gitt at det ene språket er morsmålet betyr det vel da noe sånt som å beherske to språk på nivå med morsmål. Det er sånn helt pinlig korrekt ikke noe i definisjonen av "bilingual" om tilsier at det må være fra barnsben av, det ligger ingen "kulturell" greie der. Sånn jeg har skjønt det hvertfall. Sist redigert av m^2 : 04-04-14 kl 14:02. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
intro
|
Ordboka er i alle fall inne på dette med morsmålet også, så helt på bærtur er det ikke. (Bilingual er for øvrig engelsk - på norsk heter det bilingval med v.) Oppslagsordet er forklart med "tospråklig, som har to morsmål".
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserJeg har også alltid tenkt på det som å ha to morsmål, både bilingual og tospråklig. Jeg kunne kanskje sagt "for all practical purposes, bilingual", eller lignende. Men det skulle vært noen som snakket det mer enn var uvanlig godt. En italiensk venn som har gått på engelsk boarding school, kanskje. Eller, han er mer pentalingual, siden han også snakker fransk, japansk og russisk sånn at folk fra det landet tror han er derfra.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserBilingual tenker jeg på som to språk som morsmål omtrent. Det holder ikke å være god i et språk.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserDen saken høres ut som en misforståelse, syns jeg. At de mener "kulturforståelse" som en uenighet i servicenivå overfor foreldre som er "kultur" på denne skolen. (Noe som var tankevekkende i seg selv, menmen)
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserDet med nyansene i språket skal man ikke kimse av. Jeg jobber i et selskap med folk fra svært mange nasjoner, men med norsk som arbeidsspråk. Det tar ikke særlig lang tid før man kommer opp i situasjoner hvor de som ikke har snakket norsk hele livet gjør ting "feil" eller feiltolker ting som blir kommunisert. Men det kan egentlig være like mye på grunn av forskjellige kulturelle problemstillinger som språk.
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserHva skal til for at man kan si at noe er morsmål? Må man beherske det godt? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Ja.
|
|
|
#13 |
|
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserAkkurat den problemstillingen og debatten er jo en av dem der det er greit at "bilingual" betyr nettopp "to språk fra begynnelsen". Utfordringer tospråklige barn har ved skolestart, for eksempel.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserDet med kultur er en viktig del av språket når nivået er høyt tenker jeg. Da er det snakk om å vite også hva som ikke sies når man sier en setning, det er kroppsspråk og å vite om ordvalg i ulike situasjoner. Og hvor sterkt et utsagn blir oppfattet. Jeg har en kollega som jeg er veldig glad i, men hvor jeg ukentlig må bestemme meg for å ikke bli lei meg. Det blir litt feil ordvalg av og til.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserMen kan man ha et morsmål man ikke behersker skikkelig og er det snakk om morsmål når det er snakk om et språk ikke en gang foreldrene behersker skikkelig? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Hvis foreldrene behersker det dårlig og barnet egentlig ikke lærer det er det jo ikke noe morsmål. Man arver ikke morsmål. Det jeg tenkte på var at det å være tospråklig av og til innebærer at man ikke kan noen av språkene like godt som de som bare har ett hovedspråk. Det er noe av grunnen til at det blir feil å kalle seg tospråklig når man har ett morsmål, men et andrespråk man behersker svært godt. Tospråklig er fint, men også noe man må være obs på når man har med unger å gjøre.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserI mitt eksempel er det nesten omvendt; |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Diskriminering i stillingsannonserHey, lillegutt snakker jo omtrent ikke i det hele tatt og er per def tospråklig siden han har amerikansk (engelsktalende) far. Han behersker jo sånn sett ingen språk, men det heter ikke at han "ikke har språk" (som mange ville sagt). Det heter at "han ikke har talespråk" (hvis man skal være korrekt). |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Jeg har ei venninne som har vokst opp i ganske tilsvarende omgivelser, bare bytt ut tysk med norsk så har du opplegget. Som voksen behersker hun alle tre språk på alle arenaer og benyttes mye som tolk når det kreves mer avansert kjennskap til kultur og språk, for hun kjenner jo begge deler. Men jeg ser jo at man fort kan få overlappende vokabularer også.
|
![]() |
|
|