|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
Se resultatene: Converse til bunaden? | |||
Ja, hvorfor ikke? |
![]() ![]() ![]() ![]() |
31 | 16,15% |
Nei, er du gal? Bunadspolitiet tar deg. |
142 | 73,96% |
Whatever |
15 | 7,81% |
Jeg klarte ikke endre til tre valg på mobilen. Jeje. |
4 | 2,08% |
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
This is normal!
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?For meg er bunad et tradisjonsplagg som - hvis man skal bruke det - innebærer at man følger visse regler. Å bruke convers til bunad "bare fordi" ville jeg ikke sagt ja til. Jeg ville heller ikke tenkt det var greit å bruke bunad uten skjorte under vesten, byttet ut skjørtet med rosa strutteskjørt, blandet toppen av en bunad med bunnen av en annen eller noe annet "festlig". Det betyr ikke at jeg mener alt rundt bunad skal være helt rigid, men hvis man velger en bunad, synes jeg man velger hele pakken. Ønsker man fantasidrakt, kjøper man seg det eller limer sammen en selv med limpistolen sin. :bunadpoliti:
![]() |
![]() |
#3 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Det hadde ikke vært en av mine kamper. Jeg synes faktisk også det er litt kult, et tradisjonsplagg som ungdommer ønsker å bruke, og ønsker å gjøre til sitt eget.
![]() |
#4 |
This is normal!
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg klarer ikke å se hva som er så kult med det. For meg er det litt i samme gata som å ha "bunadstrekk" på hunden (eller bruke limstift når du har limpistol) = ikke kult.
![]() |
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?
Jeg svarte også at det ville vært uaktuelt her, ut fra en rent subjektiv vurdering.
![]() |
#6 |
Audacious
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg utsetter ikke ungene for gnagsår på 17. mai. I toget går de i nøytrale joggesko (brune, mørkeblå), resten av dagen i bunadsko. Men lilla leopardmønstra converse hadde jeg slitt med, altså.
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Her er det tøysko eller joggesko til bunaden hvert år. De går en mil tilsammen 17. Mai så bunadsko er uaktuelt. Jeg kjøper ikke nye skinnsko hvert år når det stort sett bare er den 17 bunaden brukes. Jeg er ikke streng på sånt uansett, så de får velge selv stort sett.
![]() |
#8 |
Smugleser
|
Her blir det pålegg om joggesko, samme begrunnelse. Nå har formelt sett ikke bunad heller, da.
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jøss, så mange sterke følelser det var rundt dette. Svarte før jeg leste og ser at jeg nesten er litt motstrøms. Antakelig fordi jeg syns skikk og bruk er lite viktig så lenge man er høflig og grei.
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg er fullstendig avslappet til regler omkring antrekk og hadde latt barna velge selv. Jeg synes det kan være en artig vri på et tradisjonsplagg. Det betyr jo ikke at man har mindre respekt for plagget.
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg velger mine kamper med omhu, dette er ikke en av dem. Her hadde svaret blitt absolutt nei, ferdig diskutert. Og heldigvis kommer jeg aldri få det spørsmålet fra ungene heller - de hadde aldri villet gått i tøysko til bunad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
This is normal!
|
Men bunad er for meg et plagg der det er ganske lite rom for å gjøre den til "sitt eget". Da er ikke bunad det rette plagget, tenker jeg.
![]() |
![]() |
#15 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Grunnen til at jeg spurte om alder var at dette kunne jo dreie seg om å ville ha på seg noe annet enn bunad på 17. mai? Og for all del, man velger sine kamper, men man kan jo veilede noe om hva som er finest sammen, om barnet er tre liksom? Om man har vonde kjipe bunadsko, så synes jeg selvsagt at det ikke er et alternativ. Men om man har gode bunadssko til bunaden så synes jeg det er finest, absolutt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kidding, right?
|
Selvsagt helt greit. Whatever liksom.
![]() |
![]() |
#17 |
By the Sea
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Nei.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 08-05-14 kl 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?De er sju og 11. Ønsket kom da jeg foreslo å kjøpe bunadssko, vi har ingen i riktig størrelse. Begge vil ha på bunad. Eller festdrakt da, det er ikke ekte bunad heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Da er vi nok rett og slett uenige om det, noen. Men det skal sies at jeg er veldig lite tradisjonsbunden av meg. Jeg synes det er supert at ungdom vil bruke bunad, også med Converse. Men jeg synes jo også at det passer bedre med bunadsko til altså.
![]() |
#20 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Nasjonaldrakten skal man ha respekt for; vestlandske bunadstradisjoner som har vært i jevn bruk i nesten tusen år synes jeg det er synd å skulle kaste bort bare fordi ungene er nødt å gå med det de vil 24/7/365. Nasjonaldrakten er en "pakke", der store deler av detaljene allerede er i ferd med å gå tapt fordi de ikke er pene/kule - se på hodeplaggene; dem er det mange som hopper over (meg inkludert, det er ikke det). Til bunad hører det bunadsko, ferdig snakket. Skal man gå langt kan man ha andre komfortable mørke gode sko og så skifte tilbake når man kan. Er det så vanskelig?
![]() |
![]() |
|
|