|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
koko
|
![]() Sv: Konfirmasjonsselskap
Ingen tvil om det. Men sånn er det mange steder og da får man det, vil jeg tro, langt bedre med seg selv om man er løsningsorientert enn sutrete og misfornøyd.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg synes også det er merkelig om familien dropper og komme bare fordi det ikke er plass til dem under seremonien. Her var alle invitert i kirken men fåtall kom men dem som kom var uansett dem vi håpet skulle komme. Dem som kom langveis fra var der ikke men kom i selskapet der vi håpet og se dem. Nå er det engang sånn att noen har plassbegrensning og da er det litt smålig og droppe hele greie når festen etterpå er vel så viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg skjønner godt at det er kjipt å måtte velge mellom gjestene sine. Det gjør jeg. Jeg har derimot null forståelse for gjester som blir snurt over å ikke få delta i seremonien, hvis invitasjonen er klar på at ikke alle kan delta og man vet at det er en god grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg og skjønner at det kan være kjipt å velge når det ble anderledes enn du så for deg. Men etter antallet d har beskrevet så får jo besteforeldre, foreldre og søsken være til stede, og det er jo en naturlig begrensning. Også er det noe med å gjøre det beste ut av det man har, og ikke surmule masse over ting man ikke får gjort noe med. Så ble det ikke kirke med alle sammen og enkel middag etterpå. Da får man planlegge anderledes, og evt. gjøre en større greie ut av sammenkomsten etterpå.
![]() |
#5 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
Jeg beklager om du oppfatter det slik at jeg "surmuler". Tvert i mot diskuterer jeg/søker råd og synspunkter på et forum. Selvsagt må jeg innrette meg etter realitetene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg var nylig i en humanistisk konfirmasjon der jeg ikke fikk delta på seremonien, bare på festen. Der ble det gjort slik at konfirmantens aller næreste familie (der bl.a. mannen min er inkludert) var med på seremonien, mens vi andre "bare" var med på festen. Det kunne ikke falt meg inn å bli snurt, det var jo rett og slett ikke plass? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapHer vi bor er det begrensninger. Og det er helt naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg ville valgt følgende i mine sønners konfirmasjon; Foreldre, søsken, faddere, besteforeldre, tanter og onkler. I den rekkefølgen. Jeg ville f.eks ikke valgt kun en tante og utelatt en annen. Kun dersom den ene tanten også var fadder.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg tror ikke det er slik at gjester flest surmuler eller blir voldsomt snurt om de ikke blir invitert til seremoni. Særlig når de vet at det er begrenset antall plasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
Nemlig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi hadde humanistisk konfirmasjon forrige helg. Her kan man ønske seg antall plasser, men får tildelt etter plass. Vi fikk i år (og forrige gang, med storesøster) tildelt 16 plasser. Det er få, særlig når vi foreldre er skilt med nye familier... Noen få blir snurt, noen blir skuffa. Men alle forstår at sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Konfirmasjonsselskap.. og vi bor på Østlandet, men hadde gjester fra Trøndelag, Sørlandet og Finnmark, så vi skulle gjerne bedt alle med på alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg har aldri vært i konfirmasjon hvor det ikke har vært begrensninger på antall i kirken, så dette var en ukjent problemstilling for meg. Eneste løsningen er jo å informere om hvordan det forholder seg og bruke plassene til de nærmeste.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapDet blir jo ofte dødtid mellom seremoni og selskap, enten det er dåp, bryllup eller konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg tenker at 3 timer dødtid mellom seremoni og middag er veldig mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapEr det mogeleg med tidlegare middag? Ofte greit å starte selskapet litt tidleg om nokon skal reise same dag. Tre timar mellom seremoni og selskap er lenge.
![]() |
#17 |
Drømmer
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi var i kirka kl 12, middagen begynte 15. Vi skulle møte 14.30 for å fotograferes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
både her og der
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapVi inviterte i tillegg til oss foreldre og to søsken besteforeldre på begge sider, tanter og onkler, samt alle søskenbarna og et par venninner av konfirmanten. Siden flere er bosatt i utlandet, kunne ikke alle komme (heldigvis, nesten), og vi ble dermed 17. Hadde festen hjemme hos oss.
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002) Sist redigert av cora : 11-05-14 kl 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
koko
|
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapHer er det "alltid" selskap rett etter seremoni (navnefest/dåp og konfirmasjon). Hvis tidlig seremoni blir det lang lunsj, hvis sen seremoni snakker vi middag.
Dårlige vitser har også livets rett. Sist redigert av Syrinx : 11-05-14 kl 14:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: KonfirmasjonsselskapJeg har arrangert to konfirmasjoner, begge borgerlige og begge med plassbegrensning. Siste i fjor, vi prioriterte slik til seremonien: foreldre, søsken, besteforeldre, tanter, søskenbarn og onkler. Vi inviterte til middag to timer etter at seremonien startet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|