|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rasistisk russekort
Jeg tror det vil være meget vanskelig å finne hjemmel i Opplæringsloven og lokale ordens- og atferdsreglement i fylker og på skoler for å sette ned atferdskarakteren pga. russekort, all den tid russefeiringen ikke er en del av opplæringen men noe som elevene driver med på fritida - selv om utgangspunktet for den er at de er i ferd med å gå ut fra en gitt skole. De tilfellene jeg har hørt om der russ har fått nedsatt atferdskarakter har vært saker der de har gjort noe i skoletiden, på skolen, mot andre elever, som har vært lett å knytte opp mot konkrete punkt i atferdsreglementet.
|
|
|
#3 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Å spre rasistisk propaganda på skolens område vil da fint kunne rammes av skolens reglement.
|
|
|
#5 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er det helt klart i mitt fylke - men det er jo ikke det det er snakk om her, siden russekortet ble delt ut utenfor skolen. Hos oss er det så og si ingen russ som har med seg russekort på skolen, så det er ikke sikkert kortet har vært i omløp på skolens område.
|
|
|
#6 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Rasistisk russekortJavel? Jeg hadde klagd hvis mitt russekort resulterte i nedsatt adferd, og hadde følt meg rimelig trygg på å vinne. Men å ta det opp med elevene er jo lurt, selv om vi ikke kan styre kortene deres. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ctrl+z
|
Sv: Rasistisk russekortNei, det vil ikke kunne føre til noe offisielt. Jeg synes likevel det har noe for seg å gi beskjed til skoleledelsen om russekort som er så far out som dette. Om ikke annet for å gjøre dem oppmerksom på meningene som forfektes i en setting med skolenavnet godt synlig.
|
|
|
#8 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Rasistisk russekortOg jeg lurer på hvordan ungdommens foresatte og øvrige familie syntes om at deres arving sprer slike kort..
|
|
|
#9 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Holdningene kommer jo gjerne fra et sted, så man skal ikke se bort ifra at de ler seg skakke og syns det er kjempemorsomt.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Rasistisk russekortMen utsagnet - det er så grovt at man kalle det ulovlig, eller? Da kan man vel anmelde det, om så resultatet bare blir en henleggelse.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
De aller fleste skoler har paragrafer som går på rasisme, krenkende adferd og distribusjon av slikt materiale. Jeg syns ikke det er vanskelig å se at en slik paragraf kan også gjelde russekort, selvom det er lagd i privat regi. Ofte blir russekortene levert ut på skolen fra distributøren, og de har garantert byttet dem der.
|
|
|
#13 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Rasistisk russekortPoly; se prikk. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Rasistisk russekort......
|
|
|
#16 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Rasistisk russekortNå ble jeg nysgjerrig, men stoler på Polyanna sin dømmekraft. Anmeld, man er ikke fristilt alt av lover og regler selvom man har på snekkerbukse.
|
|
|
#18 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Rasistisk russekortHar prikket, og prikker gjerne fler. Men vil som sagt ikke legge det ut offentlig. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Prikk, please.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Rasistisk russekortDet du enkelt kan gjøre, er å ringe politiet og be om å få snakke med noen som driver med forebygging. Kriminalenheten vil nok ikke ha kapasitet til å reagere, men forebyggende enhet kan ha nytte av å vite at slike holdninger finnes og nøyaktig hvor. (Altså, de vet selvsagt at holdningene finnes, men ikke alltid hvor det er ekstra ille.) De kan også fortelle deg om du bør gå videre med en anmeldelse eller ikke. |
|
|
|
![]() |
|
|