|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?
Jeg er egentlig enig, for min del kommer det vel litt an på hvor sterk tilknytning man har til området i utgangspunktet. Det sier jo ikke LilleT noe om. Sjøl føler jeg sterk tilknytning til mammas hjemsted, sjøl om jeg er der maks en gang i året, og kunne vel like gjerne hatt Nordlandsbunad som Finnmarksbunad, sånn med tanke på tradisjon. Tromsbunaden er fra 70-tallet, så det er vel ikke så mange nedarvede av den ennå uansett. Etter hva jeg har hørt av mamma, var det Nordlandsbunad man hadde i generasjonen før hennes. Hvis Troms bare er et av flere steder man har perifere slektninger fra, så synes jeg vel egentlig man allerede har bevega seg over grensa til å velge etter utseende og da er det vel ett fett. For meg blir det litt rart, da.
![]() |
![]() |
#43 |
Har bakt søte kaker
|
Min Nordlandsbunad er bæltung og bæres i hovedsak på skulderne.
![]() |
#44 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Vi har samme Nordlandsbunadhistorie som det skrives om her. Mamma er fra Senja i Troms og da hun fikk bunad fantes ikke Tromsbunaden. Dermed har både jeg og søsteren min Nordlandsbunad også. Vi har liksom ingen tilhørighet til Tromsbunaden.
![]() |
#45 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?På Rogalandsbunaden er det ihvertfall ikke noe forkle som festes bak og kan avlaste noe, alt er festet med trykknapper foran på stakken. Og det er tungt. Jeg har forresten ikke hofter. Bunaden bæres uansett ikke på hoftene, ikke slik jeg ser det, iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
maler
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg har nordmørsbunad. Ikke den mest spenstige å se til, men den er behagelig på.
![]() |
#47 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg har Nordlandsbunaden, og opplever ikke den som tung. Jeg tror det meste av vekt på den bæres på hofte- og midjeparti.
![]() |
#48 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg har Nordlandsbunad og synes ikke den er tung. Mulig det er fordi den sitter greit på hoftene?
![]() |
#49 |
heimføing
|
Jeg tror Tromsbunaden har vært mer vanlig i Tromsø-området enn i Midt-Troms. Nordlandsbunaden var den vanlige bunaden før. Blå for de som var fra kysten, grønn for de fra innlandet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg har jærbunad og synes ikke den er ubehagelig tung å ha på. Det som derimot tar knekken på ryggen er å stå i timesvis å se på tog |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg har alltid følt at min sunnhordlandsbunad var veldig tung og slitsom å gå med men etter en kombinasjon av en siste tilpasning til "voksenkropp" og en liten vektnedgang etter det igjen, så var den slett ikke så verst i år.
![]() |
#52 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Takk for god info om Nordlandsbunaden
![]() |
#53 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Nå snublet jeg over Nord-Norges festdrakt på Husflidens sider og den var jammen fin (i hvit skjorte og stormønstret forkle
![]() |
#54 |
bits and pieces
|
Mamma sin gamle veide ikke i nærheten av hva min gjør. Hennes var fjerlett og jeg advarte henne at min var mye tyngre.
![]() |
![]() |
#55 |
bits and pieces
|
Samme her. Alle i mamma sin slekt har Nordlandsbunad. Bare kusina mi har Tromsbunad.
![]() |
![]() |
#56 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg vil tro en todelt bunad er lettere å bære enn en hel. Nordlandsbunaden er hel, selv om den ser todelt ut, og jeg tror også Tromsbunaden er det. Selv har jeg Lofotbunaden, og den er todelt, så mesteparten av vekta henger på hoftene. Det er alltid deilig å kle den av seg etter en hel dag med den på, men jeg har aldri tenkt på at den er tung mens jeg har den på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg har romeriksbunad og syns ikke den er særlig tung?
![]() |
#58 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg tenker at en brokadevest og/eller bringeduk er stivere og kan være mer ubehagelig enn mykt tøy med snøring i brystet. Bergensbunaden synes jeg generelt bare er behagelig, om enn varm og litt tung. Men den må jo passe.
![]() |
#60 |
Har bakt søte kaker
|
Kusinene mine har den ja. Fin, men tipper den er ganske lik å bære som min.
![]() |
|
|