Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke-røykere får en uke ekstra ferie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-14, 00:26   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røykere får en uke ekstra ferie

Men rine, det er vel IKKE-RØYKERE som eventuelt skulle hatt en uke ferie mer? :Peker på overskriften:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 00:37   #2
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Starter bli møkk lei denne sytingen til røykere! Er da for svartens ingen som står med kniven på strupen deres, og tvinger de til å røyke...

Gammel 27-05-14, 00:43   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Starter bli møkk lei denne sytingen til røykere! Er da for svartens ingen som står med kniven på strupen deres, og tvinger de til å røyke...

And may I suggest you put the bottle down?

Gammel 27-05-14, 12:04   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men rine, det er vel IKKE-RØYKERE som eventuelt skulle hatt en uke ferie mer? :Peker på overskriften:

Jeg har helt åpenbart røykt noe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 00:42   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg røykte fast på jobb, og så fikk vite at ikkerøykere fikk en ekstra ferieuke? Da hadde jeg sluttet på dagen. :lat og ferieglad:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 08:49   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke-røykere får en uke ekstra ferie

Slik som det kommer frem fra bedriftseier, synes jeg det er helt grei, og en fin løsning. Slik jeg har forstått det har han også tatt avgjørelsen i samråd med de ansatte, og flere ansatte har også sluttet å røyke i ettertid med dette som motivasjon. Win win, sier nå jeg. Det er jo et gode alle de ansatte har mulighet til å få, og de som velger å fortsette røykingen, velger dermed bort en ekstra ferieuke. Men jeg ser at det er vanskelig å få til noe tilsvarende i andre bedrifter.

Jeg jobber i barnehage, og vi har ikke lov til å røyke i arbeidstiden uansett, så hos oss er det ingen løsning. Vi får dermed gave av styrer om vi slutter og holder et halvår. Jeg venter i disse dager på min.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 09:26   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke mange røykere på min arbeidsplass, sånn ca. en bare. Men hvis vi andre skulle matche alle hans pauser, så tror jeg vi kunne tatt dobbelt opp med ferie og ikke bare ei ekstra uke. (Og ja, det sier jeg selv om dette er skrevet i arbeidstiden.)

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 10:14   #8
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hos oss er det ikke forskjell på pauser for røykere og ikke-røykere.
Alle har 10 min. klokka 10 og klokka 14. I tillegg til lunsj. Røykerene går ut og røyker, resten drikker kaffe i sofaen eller surfer på nett.

Gammel 27-05-14, 10:32   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg røyker, og har virkelig ikke tenkt tanken på at de sigarettene jeg tar i løpet av en arbeidsdag gjør meg til en dårligere arbeidstaker.

Jeg røyker når jeg må klarne hodet/trenger en pause/må tenke litt alene.

Tror nok mange her bruker mer tid på FP i løpet av arbeidsdagen enn jeg gjør på røyk, for å si det sånn.

Gammel 27-05-14, 12:17   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Tror nok mange her bruker mer tid på FP i løpet av arbeidsdagen enn jeg gjør på røyk, for å si det sånn.

Hva har det med HI å gjøre?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 15:21   #11
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva har det med HI å gjøre?

Diskuteres det ikke tidsbruk? Poenget mitt var at folk kan bruke arbeidstida til mye forskjellig. Røyking, surfing, kaffedrikking, lange private samtaler, organisasjonsarbeid... the sky is the limit.

Det er ikke det at man røyker eller ikke som avgjør om man har god arbeidsmoral og får jobben gjort.

Gammel 27-05-14, 10:34   #12
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det har vært varianter av dette andre steder også. En leder i min bedrift mener røykere i snitt er mer syke og borte fra jobb, og gir på det grunnlaget en ekstra ferieuke til ikke røykere. Men det er uoffisielt.

En bedrift her jeg bor, innvilger en ekstra ferieuke til alle som deltar på et sykkelritt eller et løp. Igjen basert på antagelse om at de som trener er mindre syke, eller har bedre helse.

Vi får ekstra fridager, uoffisielt, fordi gruppen min har sykefravær på 1,8 % ila året. Det betyr egentlig at vi jobber når vi er syke, men pytt, det er ingen vikarer.

Rettferdig er det ikke.

Gammel 27-05-14, 10:10   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjefen min har nettopp sluttet å røyke. Tror jeg skal foreslå dette for ham.

Denne diskusjonen viser jo utmerket godt hvorfor dette ikke går over hele fjøla. Selv synes jeg ideen er litt midt på treet. Noen røyker så mye at det lett er snakk om en ukes fri om ikke mer om man teller opp tiden, andre mindre og noen ingenting.
Jeg røykte før og det er ikke snakk om at jeg tar like mye pauser nå, selv om Facebook har kommet til i ettertid. I begynnelsen var det ekstra utfordrende fordi jeg sluttet å gå ut og få frisk luft men satt limt foran pc-en hele dagen.

Gammel 27-05-14, 10:52   #14
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da burde vel strengt tatt de som ikke drikker kaffe og te også få denne uka. Hva med innstenpling på pauserommet? Eller kanskje videoovervåking av kontorene? Eller, jeg vet! Hva med en uke mindre ferie på alle de usunne? De som ikke trener, drikker cola og slikt. Ja??

Gammel 27-05-14, 11:01   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar ikke færre pauser etter at jeg sluttet å røyke. Jeg gjør bare andre ting. Men jeg drikker ikke kaffe, da. De KAFFEDRIKKERNE bruker jo veldig mye tid på kaffedrikking og slarv

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 11:40   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Der jeg jobber nå er det ikke slik at en styrer dagen selv, pausen er til et bestemt tidspunkt. Om du bruker mobilen, går og henter kaffe eller går og røyker bruker du av arbeidstiden. De fleste som røyker går unna minst to ganger i løpet av dagen utenom pausen, med noen hederlige unntak. Det blir fort en time i uka faktisk. Det har blitt tatt opp, men endte med illsint forsvar, og siden ledelsen her også røyker forblir det vel slik.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 12:08   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vært i Praha igjen, rine?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 12:21   #18
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir litt frustrert når røykerne forsvarer seg med at andre leser VG, henger på RP osv, for det er faktisk ikke slik at røykere kun jobber effektivt i mellom sine røykepauser. Hadde verden vært så svarthvitt burde jo alle ha røyket. Folk er folk, og det er nok en stor andel røykere som i tillegg til røykingen også leser VG og henger på RP. På lik linje med at enkelte ikke-røykere er innmari effektive og aldri surfer bort arbeidstiden.

Å sette røykere i en egen vi er så effektive at vi kan gjøre som vi vil-bås blir bare dumt.

Sist redigert av Einhyrningur : 27-05-14 kl 12:27. Årsak: skrivefeil
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-14, 12:41   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er forskjell på jobber. Noen jobber er sånn at man egentlig bare må måles på resultat, så om arbeidstakeren er supereffektiv halve dagen og røyker/facebooker/skravler halve tiden eller jobber jevnt hele tiden, så måles det på hva arbeidstaker presterer og da må arbeidsgiver la vær å bry seg om arbeidstaker røyker eller bruker for lang tid på do.

Etter som jeg forsto avisinnlegget så var det ikke sånn i dette tilfellet, det var målbart hvor mye tid røykerne tok ut ekstra pause, og da er det jo greit at arbeidstakerne får valget: røyke på jobb eller spar inn til ekstra ferieuke. Det er jo ikke sånn at røykere må røyke på jobb heller, de kan jo knaske nikotintyggegummi dersom de vil ha ekstra ferieuke.

Gammel 27-05-14, 13:54   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker at det er forskjell på jobber. Noen jobber er sånn at man egentlig bare må måles på resultat, så om arbeidstakeren er supereffektiv halve dagen og røyker/facebooker/skravler halve tiden eller jobber jevnt hele tiden, så måles det på hva arbeidstaker presterer og da må arbeidsgiver la vær å bry seg om arbeidstaker røyker eller bruker for lang tid på do.

Etter som jeg forsto avisinnlegget så var det ikke sånn i dette tilfellet, det var målbart hvor mye tid røykerne tok ut ekstra pause, og da er det jo greit at arbeidstakerne får valget: røyke på jobb eller spar inn til ekstra ferieuke. Det er jo ikke sånn at røykere må røyke på jobb heller, de kan jo knaske nikotintyggegummi dersom de vil ha ekstra ferieuke.

Det er forskjeller. Hos oss hvor alle har flexitid, drikker kaffe her og der, tar en to-kaffepause, noen hver dag, andre aldri osv. Det er mange som bruker 5-10 min her og der, som er like «ille» som å røyke.

Men synes vel likevel at dette ikke er helt innafor å gjøre, tror jeg

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.