Norsk presses respektløse omtale av transpersoner
Norsk presse omtaler stort sett alltid transpersoner respektløst. Dette må det blir slutt på, og det trengs sannsynligvis litt innsats for å få det til.
I dag hadde Dagbladet en artikkel på nettet om en gutt på sju, som er født som jente. Artikkelen avslutter med: «Nå er Ryland sju år og blir omtalt som gutt.» Og det stemmer jo for de amerikanske nettstedene det blir lenket til fra artikkelen. De behandler gutten og familien hans med respekt. Men det gjør ikke Dagbladet. Der omtales han konsekvent som «jente» og «hun».
Mange transpersoner oppfatter det som sårende å bli omtalet med annet navn eller kjønnsbestemmende pronomen enn det de ønsker selv. Og det er åpenbart respektløst å insistere på å gjøre dette. Så jeg sendte en mail til journalisten og påpekte at dette var respektløst, og at dersom ikke det var meningen å være det burde Dagbladet endre kjønnsbetegnelsen i artikkelen. Svaret jeg fikk var nedslående. Det eneste journalisten hadde å anføre var at «Per definisjon er Ryland ei jente.» Dette er ikke greit.
Jeg tror jo ikke at dette vanligvis skyldes vond vilje, men at norske journalister stort er bevisstløse og udugelige i sin omtale av transpersoner, og at utgiverne ikke har gode nok etiske retningslinjer. Og dermed blir det jo heller ikke slutt på dette av seg selv. Jeg ser på pressens omtale som ganske viktig for aksept av transpersoner. Lovverket vårt er ikke godt på området, men der er det noen forbedringer på vei. Pressens dekning står så langt jeg har fått med meg stort sett til stryk.
Skriv brev!
Ben "hopefully they can read" Murphy
|