|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilkjøring i ItaliaVi har kjørt over 100 mil mellom Roma og Firenze uten å oppleve noe ubehag. Rolig og godt skiltet. Bilistene er roligere enn i bysentrum og på parkeringsplasser. Husk 1 euro og 20 cent til hver bomstasjon nord for Roma. Det ble noen opp til Grosseto.
|
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Bilkjøring i Italia
Er det fint der? Strender? Vet du om noen fine steder å bo? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Vi syntes det var fint der, jeg har ikke så mye å sammenligne med fra Italia, men jeg tror kanskje halv-lekker badeby er den riktigste beskrivelsen? Ganske mange italienere der, og en lang strandpromenade med mye butikker, endel av dyrere merker, men ikke sånn ekstremt. En god del familier. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaFant dette limt inn i en tidligere tråd her, ser at hotellet jeg foreslår også ligger inne på lenken i bunn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaJeg husker bilkjøringen i Italia som grei skuring. Men så hadde vi nettopp vært og kjørt i Paris, da. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Nå anbefales det jo ikke å kjøre fortere enn 120 på tysk autobahn heller, da. Det har nylig vært skriverier om dette. I enkelte tyske delstater gjelder ikke forsikringen om man kjører fortere enn enn viss (ganske lav) hastighet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Sv: Bilkjøring i ItaliaApa, tusen takk! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Joa, men man skal for guds skyld ikke ligge i marsjfart i venstrefila. Det er der Ferrariene kommer. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaItalienske badebyer er jo veldig badebyer, men jeg har en softspot for Viareggio, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Har noen veldig fine ferieminner der fra venneferie i 20-årene som har festet seg, tror jeg.
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaMotorveiene i Italia går det helt fint å kjøre på. Inni selve Roma er det litt mer hektisk.
|
|
|
#12 |
|
Står på egne ben
Sv: Bilkjøring i ItaliaMotorveiene i Italia er fine. Vi kjørte mye i Italia i fjor sommer, men ble anbefalt å holde oss unna de store byene. Det var ikke anbefalt at vi kjørte inn i selve Milano for eksempel. Vi hadde med GPS med oppdaterte kart, og det var et must, for vei skilting er ikke Italienerene så innmari gode på og det er helt vannvittig mange rare kryss og rundkjøringer så en blir helt forvirret. Vi hadde aldri overlevd uten gps på den turen. Vi måtte til og med bruke den inne i Venezia i gangfart når vi gikk for å finne tilbake til bilen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaVi har aldri brukt gps og alltid klart oss helt greit. :steinalder:
|
|
|
#14 |
|
Står på egne ben
Sv: Bilkjøring i ItaliaVi er hverken gode på å følge med på papir kart eller retningssans, så det er nok der det ligger. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaHan er helt rå. Vi gikk en skitur langt pokkersivold inne i Nordmarka i fjor. Den var lang og drøy, så han ga peptalks med detaljert info om løypa fremover: "1 90-graderssving til venstre, så en liten kneik, så 90 grader til høyre og der er det en lang, jevn, halvbratt bakke, men så runder vi rundt litt skog og da ser vi vannet og da blir det fint og flatt!"
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaFattern har alltid hatt klokkertro på sin egen retningssans, og ikke minst minnene fra da han haiket i Europa som femtenåring. Har blitt mange U-svinger på familieferiene våre, for å si det sånn. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Bilkjøring i ItaliaVi har kjørt flere ganger ganske lange strekk i Nord-Italia, senest ifjor. (Og vi skal gjøre det i år igjen). Jeg synes autostradaene er av god kvalitet, ganske mye tungtransport, men de ligger jo da stort sett rolig på høyresiden, og det er mye 3 felt. Ifjor lå vi typisk i 120-130, og 40 mil er jo da gjort unna på 3 timer. Det er samboer som kjører, men jeg følger nøye med for å si det sånn. Vi har med 3 beltestoler til barna og leier ordentlige store biler og ikke Fiat Panda, mulig jeg hadde følt mer på det hvis vi hadde en liten bil med liten motor. Jeg er mer redd når jeg kjører E6 Oslo- Trondheim mtp. tungtrafikk og veikvalitet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Bilkjøring i ItaliaVi leide Fiat 500L i fjor. Bilen var helt ny og sikkert trafikksikker nok, men den hadde veldig liten motor. Det samme var med en liten Renault stasjonsvogn vi leide på Sardinia. Type litt større bil utleieklasse C, har vært god bagasjeplass og ikke motor.
|
|
|
|
#20 |
|
Kontrollfrik
Har ikke kjørt i Lisboa, men Tenerife syntes jeg var en genial øy å kjøre på! Kjørte øya rundt på én dag, både på motorvei (den rundt Santa Cruz er jo kjempefin!) og i hårnålssvinger med bratte stup på vestkysten. Kjørte også tvers over øya i nasjonalparken. Nydelige veier, spesielt der oppe. Lite trafikk. Tør påstå at jeg har kjørt de fleste veiene på Tenerife bortsett fra den halvøya i nord med de flotte fjellene jeg ikkr husker navnet på i farten. |
|
|
|
![]() |
|
|