Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-07, 10:03   #41
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jeg hadde valgt hundreårsdrakten eller Sverigedrakten. Forøvrig var beltestakken veldig fin.

Gammel 22-05-07, 10:08   #42
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Så hvilken bunad/drakt du skal velge kommer veldig an på hva som er viktig for deg. Å være svensk, eller å ha noe fint å ha på seg ved bunad-anledninger.

For meg er det noe fint å ha på meg ved bunad-anledninger. I tillegg vil jeg gjerne ha en tilknytning til den, i vært fall vil jeg ikke velge en bunad som hører til et område som jeg ikke har tilknytning til.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 10:13   #43
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg syntes ikke sverigedrakten var så ille jeg da. Den mørke varianten er nydelig, de andre fargene er litt uvant sterke for min del.

Men det virker som om du synes jubileumsdrakten er penest, 100-årsvarianten var også veldig fin. Det er jo ikke en egenltlig bunad, men jeg synes det er noe demokratisk over at flere kan få tilgang til å føle seg vel i drakt/bunad.

*datter av bunadspoliti*

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 10:18   #44
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også hundreårsdrakten er fin og jeg tror at jeg står mellom den og jubileumsdrakten.

Det blir vel ikke rart om jeg skulle velge hundreårsdrakten når jeg er svensk Endelig er vi fri fra Sverige

Jeg tror at jeg må se på begge.

Gammel 22-05-07, 10:28   #45
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte også hundreårsdrakten. Jeg synes jubileumsdrakten ble litt for mørk i fargene. Hundreårsdrakten var mer... bunadsk, kanskje?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 10:44   #46
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Du kan faktisk bruke beltestakken, det er en fokedrakt og ikke en bunad. Det stemmer at mange i Oslo 2 og 3 bruker den, men det er faktisk lov. Beltestakken er en gammen festdrakt og er ikke stedsbunden selv om mange mener den tilhører Telemark.

Dette er en avsporing, men jeg må bare fnise litt av dette - ikke av deg, Pamina, men av så mange pussige ideer det finnes om bunader.

Bunad- og folkedraktrådet skriver at folkedrakt er:
"Lokalt særmerkte klede som skilde seg frå samtidsmoten, og som var del av ein stadbunden folkeleg draktskikk med sine innarbeidde normer for utforming og bruk av kleda."

Folkedrakter er altså akkurat like stedbundne som bunader, men det som ble bunadene vi bruker i dag er basert på de folkedraktene som ble brukt ved mer spesielle anledninger.
Leste et sted at beltestakken ble laget fordi mange mente at den røde telemarksbunaden var for vulgær, men den er like fullt fra Telemark.

Jeg kan dermed ikke se noen grunn til at beltestakken skulle være mindre stedsbunden enn telemarksbunaden bare fordi den ikke har status som bunad?

Uansett så har vel en fra Oslo like mye "lov" eller "ikke lov" til å kjøpe seg en telemarksbunad som en beltestakk...

Sist redigert av Tangina : 22-05-07 kl 10:54.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 13:48   #47
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Jeg sendte mail og spurte hvor man kunne ta en titt på hundreårdsbunaden og jubileumsbunaden. Her er svaret:

Sitat:

Hei,

Takk for hyggelig henvendelse!
Jubileumsdrakten for Oslo finnes her hos oss, Heimen Husflid og Haugtussa bak Slottet. Hundreårsdrakten er det kun vi som fører.
De er begge utstilt her, og du er selvsagt hjertelig velkommen innom. Vi holder åpent man- fre, fra kl. 09.00 – 17.00. Ring eventuelt også gjerne i forkant, så setter vi av en tid til deg, sånn at vi ikke står med andre ting når du kommer.

Ønsker om en fortsatt fin dag!

Vennlig hilsen,
Marthe Lie

Eva Lie Design
Meltzersgt.9
0257 Oslo
Norway
Tel:+47 22441872
www.evalie.no

Jeg heller faktisk mer og mer mot hundreårsbunaden.

Gammel 22-05-07, 13:50   #48
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg heller faktisk mer og mer mot hundreårsbunaden.

Den er veldig fin.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 14:07   #49
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg ikke tenkt på. Den ser sånn ut (om jeg fant riktig da).

Ellers ville jeg valgt den svenske, den sier noe om hvem du er. Fin er den også, jeg har alltid syntes at de svenske prinsessene er så fine når de har dem på (som om de ikke også ville vært like nydelige om de tredde en striesekk over seg ). Ei jente som jeg kjente en gang hadde en stakk fra Hallingdal (tror jeg det var?) hvor vidden i stakken også starter overfor bysten, og med skinnbelte i livet. Litt på samme måte som på svenskedrakta. Den var kjempefin og ikke det aller minste bomsete!

Sist redigert av My : 22-05-07 kl 14:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 14:11   #50
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det viktigste her er hvilken du faller for. Jeg ble forelsket da jeg så
jubileumsdrakten, så knappene, søljene, stoffet, båndene... I det hele tatt, den tiltalte meg. Spesielt fordi du kan velge skjorte (hvit bomull eller gul/blå silkeskjorte), ha sjal, tørkle som du vil, og fordi du ikke må ha mye smykker på den.

Jakken som hører til er også staselig.

LYkke til med valget!

Sist redigert av Observatøren : 22-05-07 kl 14:22.
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 22:27   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje du bør prøve en svensk drakt på for å se hvordan det blir?

Gammel 22-05-07, 22:52   #52
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Den svenske

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 00:56   #53
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Det viktigste her er hvilken du faller for.

Jeg er faktisk ikke helt enig i dette. En bunad er noe man skal ha i mange, mange år, kanskje livet ut. Smaken er noe som forandrer seg stadig, og er veldig påvirket av mote (enten vi vil det eller ikke). I noen perioder liker man kanskje masse flotte broderier, mens man i andre perioder vil ha det enkelt. Hvis jeg skulle valgt den jeg falt for da jeg fikk bunaden min i konfirmasjonsalderen på åttitallet, hadde jeg sannsynlig vis angret i dag. Jeg har en helt annen smak nå enn jeg hadde da. Jeg føler at det tryggeste blir å velge en bunad man har en annen form for personlig tilknytning til, for da vil den alltid ha en sterkere betydning enn bare å være en kjole man syntes var fin en gang i tida.

Men man bør selvfølgelig ikke velge en man direkte misliker, det er den for dyr til. Man må føle seg fin i den.

Gammel 23-05-07, 08:48   #54
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kanskje du bør prøve en svensk drakt på for å se hvordan det blir?

Ja, det hadde nok vært lurt. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal finne én.

Jeg kan uansett ikke bestille en svensk uten å gjøre det. Jeg misliker livet for mye.

Gammel 23-05-07, 10:06   #55
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg er faktisk ikke helt enig i dette. En bunad er noe man skal ha i mange, mange år, kanskje livet ut. Smaken er noe som forandrer seg stadig, og er veldig påvirket av mote (enten vi vil det eller ikke). I noen perioder liker man kanskje masse flotte broderier, mens man i andre perioder vil ha det enkelt. Hvis jeg skulle valgt den jeg falt for da jeg fikk bunaden min i konfirmasjonsalderen på åttitallet, hadde jeg sannsynlig vis angret i dag. Jeg har en helt annen smak nå enn jeg hadde da. Jeg føler at det tryggeste blir å velge en bunad man har en annen form for personlig tilknytning til, for da vil den alltid ha en sterkere betydning enn bare å være en kjole man syntes var fin en gang i tida.

Men man bør selvfølgelig ikke velge en man direkte misliker, det er den for dyr til. Man må føle seg fin i den.

Vi får være uenige i dette.

Det er litt som arrangerte ekteskap i motsetning til andre, forelskelsen vil inntreffe på forskjellig stadie. Når pelen likevel skal velge en, voksen som hun er, synes jeg faktisk hun må få lov til å forelske seg først.

Gammel 23-05-07, 10:14   #56
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Vi får være uenige i dette.

Det er litt som arrangerte ekteskap i motsetning til andre, forelskelsen vil inntreffe på forskjellig stadie. Når pelen likevel skal velge en, voksen som hun er, synes jeg faktisk hun må få lov til å forelske seg først.

Hihi, morsom sammenligning

Ja, du har jo et poeng.

Gammel 23-05-07, 11:33   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det hadde nok vært lurt. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal finne én.

Jeg kan uansett ikke bestille en svensk uten å gjøre det. Jeg misliker livet for mye.

Jeg ville også prøvd den først, ser for meg at det kan bli litt mislykket hvis livet slutter midt på puppene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 17:03   #58
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Har de ikke den svenske utstilt på ambassaden?

Gammel 23-05-07, 17:07   #59
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Har de ikke den svenske utstilt på ambassaden?

Hmm, det har jeg ikke sett, men kanskje det. Sist jeg var der var når jeg stemte og da var det fullt hus der.

Gammel 24-03-08, 19:39   #60
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Hvordan går det med bunadkjøpet? Hva ble det?
(litt nysgjerrig - det nærmer seg bunadsesong)

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.