Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-14, 21:21   #41
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nortura selger halal-kylling som vanlig kylling

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sikher kan ikke spise halal-kjøtt og deres tro er vel like viktig å respektere som muslimer.

Ja, jeg tenkte på det, men de fleste av de er vel strengt tatt vegetarianere? Men jeg er for at alt som er halal stemples halal heller, mange nordmenn kjøper jo halal, har sett mange kjøpe Ytterøy-kylling feks på Coop, som ikke er muslimer, spesielt når det er på tilbud.

Gammel 25-06-14, 21:22   #42
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kan muslimer spise kjøtt som det evt er bedt for av andre? Kristne og jøder er vel ok kanskje?, men hva om halalkjøtt også er velsignet av en santeriaprest eller noe i den duren?

Det må være en troende fra Bokens folk (kristne eller jøder), en praktiserende, troende.

Jeg hadde nok heller kjøpt Kosher før jeg hadde kjøpt noe slaktet av en kristen, tror jeg.

Gammel 25-06-14, 23:49   #43
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Så ufattelig provoserende religiøse regler kan være. Er glad jeg har blitt såpass gammel at jeg ikke orker bry meg lenger.

Gammel 26-06-14, 00:01   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvorfor mener du det? Jeg må innrømme at jeg har problemer med å forstå hvorfor noen ikke kan spise kjøtt som er slaktet på halalvis - annet enn av et generelt dyrevernhensyn. Er det virkelig noen som har problemer med at en hellig person (i en religion man selv ikke tilhører) sier en bønn over dyret man slakter

Jeg forstår rett og slett ikke dette. Hvordan er det mulig? Hvilke argumenter kan man bruke som ikke oser av forakt for andres religioner?

Det er da ikke vanskeligere å skjønne at noen syns dét at det er bedt feil bønn/av feil person/til feil gud er like galt som at andre syns det ikke kan spises kjøtt det ikke er bedt over. Begge deler er basert på tro.

Gammel 26-06-14, 00:08   #45
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er halalslakt bare det at dyret er bedt for og ikke død? Jeg trodde det betydde at dyret også skal tømmes for blod? Og det betyr jo noe for smaken vil jeg anta (vanskelig med blodig biff feks?).

Jeg bryr meg fint lite om noen har bedt for maten jeg spiser. Men jeg synes at man skal respektere de som gjør det, og at det derfor er like ufint å selge halalkjøtt som ikke er merket som å selge vanlig kjøtt som halal.

Man selger vel forøvrig også økologisk melk som vanlig melk når det er overprodusert det, meg bekjent. Men den er kanskje litt mindre problematisk.

Gammel 26-06-14, 00:33   #46
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner ateismen min tar overhånd og er raus nok til at alle og enhver kan be over min mat (de kan be for meg også - tror fakstisk det siste er et reellt behov i motsetning til det første. Jeg håper det sier mer om kyllingen enn om meg.)

Men synes maten bør være merket. Det er veldig greit uansett: Bønner, slaktemetoder, opprinnelsesland, fettprosent, økologisk merket, glutenfrit, etisk handel t etc Personlig synes jeg det er vanskelig å orientere meg på dagligvarer - er alt for mange faktorer.

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Hva med å selge den som ateist-kylling. For den som ikke bryr seg.

Genial reklame

Gammel 26-06-14, 01:09   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Milfrid: det å tømme kjøtt for blod er del av en normal slakteprosess. Det har vel mer med hvem som slakter og om det er bedøvd på forhånd, hvor det gjøres og med hvilke midler. Metode mao.

Gammel 26-06-14, 07:18   #48
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Milfrid: det å tømme kjøtt for blod er del av en normal slakteprosess. Det har vel mer med hvem som slakter og om det er bedøvd på forhånd, hvor det gjøres og med hvilke midler. Metode mao.

Hm. Alt kjøtt? Jeg må innrømme at kjøttet både så og smakte annerledes ut i Tyrkia. Alt var relativt fargeløst i forhold til her hjemme. Jeg antok at det hadde med slaktemetoden å gjøre. Feks oksekjøtt her hjemme er jo alt annet enn tomt for blod.

Gammel 26-06-14, 07:24   #49
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Hm. Alt kjøtt? Jeg må innrømme at kjøttet både så og smakte annerledes ut i Tyrkia. Alt var relativt fargeløst i forhold til her hjemme. Jeg antok at det hadde med slaktemetoden å gjøre. Feks oksekjøtt her hjemme er jo alt annet enn tomt for blod.

Men det er ikke blod som gjør biffen "blodig", altså, det er noe fra muskelcellene som siver ut, ikke blod.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 08:27   #50
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mer blod i kjøtt som er slaktet på tradisjonelt norsk vis og på halal/kosher-slakt ja.
Blod tappes av døde dyr her til lands, men det er etter at dyret er dødt. Ved halalslakt skal hjertet fremdeles slå mens dyret blør ut og på den måten tømmes kjøttet mer for blod.

Jeg vet ikke om det er derfor du kjenner at kjøtt i Tyrkia smaker annerledes enn her. Det kan kanskje ha noe med det å gjøre, men smak, konsistens og farge på kjøtt har også med hvilke raser storfe og hva de er fóret opp på å gjøre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 08:54   #51
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feks oksekjøtt her hjemme er jo alt annet enn tomt for blod.

Er det?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 09:16   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det kan kanskje ha noe med det å gjøre, men smak, konsistens og farge på kjøtt har også med hvilke raser storfe og hva de er fóret opp på å gjøre.

Og fargestoffer tilsatt kjøttet for å få det til å se friskt ut. Men det er det kanskje ikke så mye av det lenger?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 09:18   #53
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig lite blod i vanlig slaktet norsk kjøtt også. Blod i kjøtt er ekkelt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-14, 10:24   #54
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser helst ikke kylling i det hele tatt, men det er mest på grunn av det soyabaserte foret de vokser opp på. Kylling burde fores med noe som ikke er fraktet halve verden rundt, selv om det vil bety at de da vokser saktere og blir dyrere for forbruker.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 00:12   #55
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Glad jeg ikke har noen religiøse preferanser kjenner jeg, altfor mye å sette seg inn i bare for å få i seg mat da gitt! Og jammen glad jeg slipper å faste under ramadan også bare for å ha sagt det! Jeg er ikke sterk nok i troen på noe som helst til å klare et slikt regime!

Gammel 27-06-14, 00:31   #56
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Glad jeg ikke har noen religiøse preferanser kjenner jeg, altfor mye å sette seg inn i bare for å få i seg mat da gitt! Og jammen glad jeg slipper å faste under ramadan også bare for å ha sagt det! Jeg er ikke sterk nok i troen på noe som helst til å klare et slikt regime!

Jeg tror Ramadam kunne passet meg bra. Ikke mat om dagen, men vill fråtsing om kvelden. Passer min naturlige matrytme perfekt!

Gammel 27-06-14, 00:36   #57
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det som er begrunnelsen for måten det skal slaktes på for å få det halal-riktig da?

Da jeg var barn og vi slaktet selv ble dyrene slått i tinningen før man kuttet halsen på dem. Da døde de av blodtap, ikke av slaget. Nå må man vel bruke antatt mer humane måter å bedøve dyr på.

Gammel 27-06-14, 00:38   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Bedøvelsesmetoder varierer, strøm eller gass er vanlig. Men små lam kan "bedøves" ved svimeslåing, visstnok.

Gammel 27-06-14, 05:41   #59
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror Ramadam kunne passet meg bra. Ikke mat om dagen, men vill fråtsing om kvelden. Passer min naturlige matrytme perfekt!

Men hadde du klart deg hele dagen uten å drikke? Mistenker at det ikke egentlig passer noen særlig bra. Ihvertfall ikke om man har tenkt å fungere på jobb og ikke minst trene...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 10:25   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg er litt der at jeg enten drikker jevnt og mye eller ikke, så det kunne vel godt, men jeg hadde nok ikke kunnet trene, nei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.