Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Første skritt i fjerning av fedrekvote?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-14, 20:54   #41
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?

I mitt utvalg er det tydeligvis mye mer komplisert og vanskelig å få til i helt vanlige håndverksbedrifter enn i finans og internasjonal business og shipping og sånn i hvertfall. De jeg kjenner som er high flyers og karrierefolk, klarer ofte å ta ut gradert permisjon.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 21:02   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det står i artikkelen:

Hun foreslår at foreldre nå også kan overdra kvotene til hverandre:

- Dersom mor har en arbeidssituasjon som ikke er forenelig med amming, eller dersom kvotemottakeren er arbeidsledig.
- Hvis den som skal ta ut foreldrepenger er selvstendig næringsdrivende.
- Dersom forelderen som skal ta ut foreldrepenger var arbeidsledig men får arbeid.
- Ved sammenhengende opphold i utlandet på minst tre måneder.
- Dersom forelderen gjennomfører straff eller er varetektsfengslet.

Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er aleldels krise dersom det begrenses til disse gruppene og de der far er for syk til å være alene med barnet (slik det er nå). Men det er vel sosialt selvmord å si dette på FP.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 21:03   #43
Fluke

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så ufattelig sur.

Her i "utkantnorge" er det ikke ukjent at sjåvinistarbeidsgivere ser ned på sine mannlige ansatte som tar pappaperm. Og om det hadde vært mulig for for disse mennene å bytte bort permisjonen sin, så hadde arbeidsgiver forventet at de gjorde det. At menn i hovedstaden har ok sjefer og at dette er ukjent problemstilling der, er ikke garanti for at det er sånn i resten av landet.

Gammel 27-06-14, 21:04   #44
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er aleldels krise dersom det begrenses til disse gruppene og de der far er for syk til å være alene med barnet (slik det er nå). Men det er vel sosialt selvmord å si dette på FP.

Horne har jo også sagt at dette ikke skal kontrolleres, men baseres på tillit. egro er det i realiteten rett frem for alle - og særlig sjåvnistarbeidsgiverne som Fluke nevner her.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 27-06-14, 21:05   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er også sånn at endel arbeidsgivere (blant annet der jeg jobber) ser på det som enklere å håndtere ett års fravær enn 3 mnd. 3 mnd er redusert bemanning mens ett år gir rom for vikar. Det kan fort bli en forventning om å overføre ja. Og ikke minst dette med hvilke jobber som er uforenelige med amming. Jeg jobbet 19 t vakter før. Det ville vel kanskje vært et typisk eksempel på hva man kunne bruke som grunn.

Gammel 27-06-14, 21:06   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Horne har jo også sagt at dette ikke skal kontrolleres, men baseres på tillit. egro er det i realiteten rett frem for alle - og særlig sjåvnistarbeidsgiverne som Fluke nevner her.

Men hvis du ser hva høyre og KrF sier er det vel rimelig åpenbart at det kommer en oppmykning, men med kontroll. Jeg er derfor spent på hvor libeale unntaksreglene skal være.

Gammel 27-06-14, 21:08   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er hun vel nokså alene om å mene?

Gammel 27-06-14, 21:12   #48
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg vet ikke hvor utbredt det er. Kjenner et par stykker som har gjort det slik, og har hørt fra disse at det i bedrifter i bl.a Finans- og IT-miljøene i Oslo er vanlig at det gjøres slik. Fedre som ikke løser det slik blir uglesett.

Min mannhar jobbet i mange år i It-miljøet i Oslo og har aldri opplevd det der.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 21:17   #49
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hvis det ikke skal være noen kontroll blir det jo ikke greit.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 21:21   #50
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men da havner man i en sånn floke hvor det finnes gode og "gode" grunner og folk må bruke riktig formulering for å få det godkjent, og så blir det ankemuligheter og byråkrati. Kanskje er det like greit med Hornes metode, for jeg ser jo for meg at de fleste som vil kan få det til hvis de bare bruker riktige ord.

Gammel 27-06-14, 21:32   #51
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Hvorfor kunne de ikke bare latt det være slik det har blitt en stund til? I Danmark gikk jo antallet fedreuker raskt ned når de gjorde tilsvarende endringer.

Gammel 28-06-14, 00:51   #52
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

At menn i hovedstaden har ok sjefer og at dette er ukjent problemstilling der, er ikke garanti for at det er sånn i resten av landet.

Jeg håper virkelig ikke det var mitt innlegg som gjorde at du ble sur?

Jeg syns Hornes forslag er hårreisende. Mest fordi det skal "baseres på tillit", og jeg har ikke tillit til folk i slike sammenhenger. Jeg kunne også sagt noe om hva Horne mener er akseptable grunner til at man skal overdra permisjon, men jeg avstår fra dette nå.

Det sagt, så er vel regelverket ganske så rigid slik det er nå? Er det i det hele tatt mulig for mor å overta fedrekvoten annet enn hvis hun er alene med barnet? Jeg syns det er bra å vise skjønn, selv om jeg er usikker på hvor listen bør legges.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 01:46   #53
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg håper virkelig ikke det var mitt innlegg som gjorde at du ble sur?

Nei, ikke i det hele tatt. Og ikke ble jeg sur heller.

(Men generelt fra tidligere diskusjoner om emnet irriterer jeg meg litt over at folk som bor og jobber i områder der det er akseptert og normalt at fedre er hjemme med barna sier at man bør overlate til familiene selv å velge, for det er dessverre ikke alle plasser dette vil være et reelt valg enda. Jeg ønsker også at det skal bli opp til foreldrene å velge selv, men dessverre er vi ikke der enda.)

Gammel 28-06-14, 09:49   #54
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette handler vel ikke bare om arbeidsgivere. I mange tilfeller vil det jo lønne seg økonomisk for familiene at mor tar over kvoten til far. Og det er ikke tvil om at mange vil gjøre valg utifra økonomi.

zinatara er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 09:56   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nei, ikke i det hele tatt. Og ikke ble jeg sur heller.

(Men generelt fra tidligere diskusjoner om emnet irriterer jeg meg litt over at folk som bor og jobber i områder der det er akseptert og normalt at fedre er hjemme med barna sier at man bør overlate til familiene selv å velge, for det er dessverre ikke alle plasser dette vil være et reelt valg enda. Jeg ønsker også at det skal bli opp til foreldrene å velge selv, men dessverre er vi ikke der enda.)

Det er vel ingen i denne tråden som sier at de ikke kjenner seg igjen i elgs beskrivelse samtidig som de er enig med Hornes ønske om å fjerne pappapermen nå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 15:04   #56
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg vet ikke hvor utbredt det er. Kjenner et par stykker som har gjort det slik, og har hørt fra disse at det i bedrifter i bl.a Finans- og IT-miljøene i Oslo er vanlig at det gjøres slik. Fedre som ikke løser det slik blir uglesett.

Mannen har jobbet i it bransjen i Oslo i mange år og har aldri hørt om noe slikt. Derimot fortalt om økt forståelse fra ledere når det gjelder hjemme med sykt barn og permisjon etterhvert som ukene har økt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 17:08   #57
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Etter min erfaring er det mer aksept for å ta pappaperm i finansmiljøer enn det er blant industriarbeidere og håndverkere, også de som ikke er selvstendig næringsdrivende... Her jeg bor er det overraskende mange som visstnok ikke har mulighet til å være hjemme med barna sine, og det er en del holdninger der ute jeg gjerne så en endring på.

Fedrekvoten trengs, jeg synes det er ille nok at de kutter fra 14 til 10 uker nå i månedsskiftet.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 17:28   #58
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Etter min erfaring er det mer aksept for å ta pappaperm i finansmiljøer enn det er blant industriarbeidere og håndverkere, også de som ikke er selvstendig næringsdrivende... Her jeg bor er det overraskende mange som visstnok ikke har mulighet til å være hjemme med barna sine, og det er en del holdninger der ute jeg gjerne så en endring på.

Fedrekvoten trengs, jeg synes det er ille nok at de kutter fra 14 til 10 uker nå i månedsskiftet.

Det er også min erfaring

Jeg håper jo selvsagt også at fedrekvoten kan fjernes etterhvert, men vi er dessverre ikke der enda. Jeg synes det bør settes et mål på når den kan oppheves; når man har en 40-60, eventuelt 30-70 deling av permisjonen i snitt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 15:29   #59
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes kanskje det er i overkant dramatisk å kalle det "første skrittet i fjerning av fedrekvote". Jeg tror det hersker nokså stor enighet om å ha en fedrekvote, men jeg synes helt klart utviklingen var på vei over i andre grøfta (med stadig flere uker forbeholdt far) og at gjennomføringen var lite fleksibel. Så en justering tror jeg helt klart kan trenges.

Hva mener du med "stadig flere uker" forbeholdt far? Det er da nøyaktig like mange uker forbeholdt mor?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 15:46   #60
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hvis Venstre støtter dette så stemmer jeg ikke på de mer!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.