|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg jobber nå i it og var tidligere i bank/finans. Jeg har aldri hørt om problemer med å få ta ut permisjon, tvert imot. Hos min forrige arbeidsgiver tok til og med en av konserndirektørene ut mer enn de obligatoriske ukene.
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg synes kanskje det er i overkant dramatisk å kalle det "første skrittet i fjerning av fedrekvote". Jeg tror det hersker nokså stor enighet om å ha en fedrekvote, men jeg synes helt klart utviklingen var på vei over i andre grøfta (med stadig flere uker forbeholdt far) og at gjennomføringen var lite fleksibel. Så en justering tror jeg helt klart kan trenges.
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg har n= ganske mange rundt meg i it som ikke har problemer med pappaperm. Finans er vel tøffere sånn sett. Og faktisk helt vanlige industribedrifter kan være ganske kranglete og sjåvinistiske.
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?I mitt utvalg er det tydeligvis mye mer komplisert og vanskelig å få til i helt vanlige håndverksbedrifter enn i finans og internasjonal business og shipping og sånn i hvertfall. De jeg kjenner som er high flyers og karrierefolk, klarer ofte å ta ut gradert permisjon.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?
Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er aleldels krise dersom det begrenses til disse gruppene og de der far er for syk til å være alene med barnet (slik det er nå). Men det er vel sosialt selvmord å si dette på FP.
|
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Horne har jo også sagt at dette ikke skal kontrolleres, men baseres på tillit. egro er det i realiteten rett frem for alle - og særlig sjåvnistarbeidsgiverne som Fluke nevner her.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Men hvis du ser hva høyre og KrF sier er det vel rimelig åpenbart at det kommer en oppmykning, men med kontroll. Jeg er derfor spent på hvor libeale unntaksreglene skal være.
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Men det er hun vel nokså alene om å mene?
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Jeg blir så ufattelig sur.
|
|
|
#10 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg håper virkelig ikke det var mitt innlegg som gjorde at du ble sur?
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Nei, ikke i det hele tatt. Og ikke ble jeg sur heller.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Det er vel ingen i denne tråden som sier at de ikke kjenner seg igjen i elgs beskrivelse samtidig som de er enig med Hornes ønske om å fjerne pappapermen nå.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Det er også sånn at endel arbeidsgivere (blant annet der jeg jobber) ser på det som enklere å håndtere ett års fravær enn 3 mnd. 3 mnd er redusert bemanning mens ett år gir rom for vikar. Det kan fort bli en forventning om å overføre ja. Og ikke minst dette med hvilke jobber som er uforenelige med amming. Jeg jobbet 19 t vakter før. Det ville vel kanskje vært et typisk eksempel på hva man kunne bruke som grunn.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Men da havner man i en sånn floke hvor det finnes gode og "gode" grunner og folk må bruke riktig formulering for å få det godkjent, og så blir det ankemuligheter og byråkrati. Kanskje er det like greit med Hornes metode, for jeg ser jo for meg at de fleste som vil kan få det til hvis de bare bruker riktige ord.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Hvorfor kunne de ikke bare latt det være slik det har blitt en stund til? I Danmark gikk jo antallet fedreuker raskt ned når de gjorde tilsvarende endringer.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Dette handler vel ikke bare om arbeidsgivere. I mange tilfeller vil det jo lønne seg økonomisk for familiene at mor tar over kvoten til far. Og det er ikke tvil om at mange vil gjøre valg utifra økonomi. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Etter min erfaring er det mer aksept for å ta pappaperm i finansmiljøer enn det er blant industriarbeidere og håndverkere, også de som ikke er selvstendig næringsdrivende... Her jeg bor er det overraskende mange som visstnok ikke har mulighet til å være hjemme med barna sine, og det er en del holdninger der ute jeg gjerne så en endring på. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det er også min erfaring |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Hva mener du med "stadig flere uker" forbeholdt far? Det er da nøyaktig like mange uker forbeholdt mor? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Første skritt i fjerning av fedrekvote?Hvis Venstre støtter dette så stemmer jeg ikke på de mer!
|
![]() |
|
|