Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Midtøstenproblemene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-14, 13:22   #41
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Midtøsten problemene

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Du må også huske på at dette ble skrevet til meg de første dagene i det som nå skjer, da flyalarmen gikk flere ganger i døgnet i hennes nabolag. Mange palestinske barn er drept siden da. Jeg siterte mailen for å vise at en typisk/vanlig/moderne israeler ikke nødvendigvis støtter voldtbruk og raketter mot palestinere.

Joda, er klar over det, og det var ikke ment som noe angrep på hverken henne eller deg. Mer at jeg synes det kanskje også illustrerer forskjellen i situasjonen for israelerne og palestinerne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 09:50   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Midtøstenproblemene

Styrkeforholdet mellom palestinere og israelerne er veldig skjevt og det er bortinatta grusomt med angrepene som foregår nå og som må opphøre. Det palestinske folket (sivilbefolkningen) på Gaza er et folk som har gjennomlevd sammenhengende lidelse som ikke noen kan klare å sette seg inn i.
At det likevel er vanskelig på det storpolitiske plan å mene noe om hvordan ting skal gjøres videre kan jeg forstå. Svært mange palestinere er livredd for hva Hamas med støtte fra ISIL (som virkelig er skummelt) kan gjøre med livet deres. Fatah forsøker, men er ikke sterke nok ideologisk og har ikke samme martyrideologi.
Hva om Israel hadde sluppet grepet? Hva med Syriakonflikten i dette? En konflikt som er en borgerkrig hvor det regelrett slaktes småbarn i en skala som aldri er sett i Gaza. Syria glemmes nå som fokuset er på Gaza.
Hva slags stabiliserende faktorer må inn i Midtøsten? Netanjahu som stabiliserende faktor funker ikke, men hva funker?

Nybygging må opphøre umiddelbart. Det er en av de tingene jeg er overbevist om, men ut over det?

Det er pokker så vanskelig og mer vanskelig enn at man bare kan tro at det ikke vil bli en enorm humanitær katastrofe også om Israel hadde sluppet taket umiddelbart.

Og.. Vil vi ha flyktningene fra Gaza og Syria? De har ikke muligheter der de er eller i nabolandene. Betyr deres liv så mye for oss at vi kan ta i mot veldig mange i vårt nabolag. Krigstraumatiserte barn og voksne.
Nabolandene gjør en enorm innsats, en innsats jeg er redd vi ikke har menneskelige evner til å kunne yte om vi hadde fått samme pågangen.

Det er pokker så vanskelig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 10:19   #43
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava: Jeg er så takknemlig fordi at du tar deg tid til å dele den kunnskapen du har om dette emnet med meg (og alle andre på FP, da ). Det å lese dine innlegg gir en reell og veldig verdifri kunnskap.

Gammel 24-07-14, 11:14   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skriver veldig bra om dette, Guava.

I tillegg til at nybyggingen må opphøre, er det jo også de stadige israelske begrensningene, også i "fredstid", av ressursene folket på Gaza trenger for å overleve. Gass, naturressurser (de slipper ikke til for å fiske), rent vann, medisiner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 12:05   #45
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg forsvarer på ingen måte voldsbruken i midtøsten fra noen parter, og jeg ser at det er en vanskelig konflikt.
Men det som jeg syns er synd, er at det virker som at det er et voksende jødehat rundt om i Europa. Jeg leste blant annet denne blogg posten til Hans-Erik Dyvik Husby: http://www.kjentfolk.no/bloggere/jae...er-til-mickey/ og en avisartikkel jeg ikke finner igjen akkurat nå som tar for seg et voksende jødehat. Og jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Vi har da ørten-børten forskjellige religioner, uten at de er skyteskiven for et slikt hat.
Hva er det som skiller jødene sånn fra andre? Hvorfor frykter man dem? Hvorfor hater man dem?

Jeg har nok møtt mange flere jøder enn jeg er klar over, de fleste åpner ikke akkurat en samtale med "hei, jeg er jøde" eller "hei, jeg er buddhist". Men de jeg har møtt som har høyt og tydelig proklamert at de er jøder, har samtidig hatt veldig mye ubehagelig å si om andre temaer. Særlig om muslimer generelt og palestinere spesielt. Og da er det selvsagt disse menneskene jeg tenker på når noen sier ordet "jøde".

Michael Melchior gjorde en god jobb med media da han var rabbiner i Oslo, da var det mye snakk om forsoning og vennskap. Men de siste åra syns jeg det var vært få presseoppslag av den typen. Og det tror jeg er veldig skadelig omdømmemessig.

Skal norske jøder være nødt til å forsvare/kritisere Israel? Jeg syns det blir sendt ut svært motstridende signaler fra jødiske miljøer i Norge. Noen går høyt ut med "vi jøder, Israel er vårt land", mens andre er nordmenn med jødisk religion som vil ha seg frabedt å forbindes med Israel. Resultatet er at enhver samtale blir et minefelt.

Gammel 24-07-14, 12:11   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gajamor: det er da helt merkelig å mene at det jødiske miljøet skal komme med en samlet uttalelse! De er en like sammensatt gruppe med ulike meninger som en hvilken som helst annen religiøs eller kulturell gruppe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 12:16   #47
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Michael Melchior gjorde en god jobb med media da han var rabbiner i Oslo, da var det mye snakk om forsoning og vennskap. Men de siste åra syns jeg det var vært få presseoppslag av den typen. Og det tror jeg er veldig skadelig omdømmemessig.

Min personlige mening er at Norge har gått fra å være veldig Israel-vennlig (da jeg var barn) til å ha høy og reflektert kunnskap om midtøsten (under Oslo avtalen) og til å blir veldig Palestina-vennlig (nå). Vet ikke hva det skyldes?

Jeg tror uansett at det å "velge side" blir feil. Dette er ikke to fotballag som skal vinne en pokal. Jeg lesten kommentar som sa noe ala. "Midtøsten trenger ikke tilhengere på noen sider. De trenger noen som kan kritisere det blir gjort feil og heie frem det som er bra - uavhengig av hvem som gjør det"

Gammel 24-07-14, 12:26   #48
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Gajamor: det er da helt merkelig å mene at det jødiske miljøet skal komme med en samlet uttalelse! De er en like sammensatt gruppe med ulike meninger som en hvilken som helst annen religiøs eller kulturell gruppe.

Det sier jeg da overhodet ikke, like lite som jeg krever at mine muslimske venner fra Somalia skal fordømme krigshandlinger i Iran. Det jeg prøver å få fram er at det er en del jøder som har opphevet seg selv til talspersoner, og kommer med uttalelser som skader omdømmet til hele gruppa. Det er virkelig ikke lett for mannen i gata å skille mellom hvem som mener hva, og det kan forklare litt av det oppblomstrende jødehatet. Forklare, ikke forsvare.

Gammel 24-07-14, 15:10   #49
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I tillegg til at nybyggingen må opphøre, er det jo også de stadige israelske begrensningene, også i "fredstid", av ressursene folket på Gaza trenger for å overleve. Gass, naturressurser (de slipper ikke til for å fiske), rent vann, medisiner.

Ja og så trenger de plass. Gaza er jo av det beste av landområde, men ikke tilpasset det enorme antall mennesker som bor der.

Gazastripen har et areal som er Ca 3/4 av arealet til Oslo kommune og har et innbyggertall som er tre ganger innbyggertallet i Oslo og er så godt som isolert. Ikke nok areal til å hente ut særlig ressurser selv.

Gammel 24-07-14, 16:13   #50
Guava

Guava sin avatar

Standard

Noe av det jeg synes er skummelt nå og kanskje mer enn før er radikaliseringen som skjer og hvor harde fronter bare ser ut til å virke som en real boost.

ISIL har fått kontroll over områder i Nord-Irak og vinner frem i flere land.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.U9ESZmIaySM

ISIL er et virkelig problem for nabolandene til Palestina og det er et problem for Hamas i Gaza.

Gammel 29-07-14, 14:20   #51
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

"7 Things to Consider Before Choosing Sides in the Middle East Conflict":
http://www.huffingtonpost.com/ali-a-...b_5602701.html

Gammel 29-07-14, 15:01   #52
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å velge side er irelevant. Barn og uskyldige blir drept. Mange, mange. Det er grusomt helt uavhengig av hvem, hva, hvor, når og hva som har skjedd i tidligere tider.

Gammel 29-07-14, 15:19   #53
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne skrevet mye om det, men i natt var jeg så sint at jeg ikke fikk sove. Sint, skuffet og desillusjonert.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 16:46   #54
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

More like "7 things to persuade you to support Israel", i hvert fall 5-6.

Gammel 29-07-14, 16:51   #55
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Her var det mye synsing og lite dokumentert, veldig pro-Israel også.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 21:11   #56
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

More like "7 things to persuade you to support Israel", i hvert fall 5-6.

Uhm. Du leste ikke nr. 7? Ting blir satt i perspektiv ja. Det er en del av sakene som ikke kommer fram i en nok så ensidet fokus i media. Det blir i praksis "pest eller kolera" på en del områder, men samtidig tror jeg det er en manglende kunnskap om hva Hamas egentlig er og hvordan de opererer, og hvordan de opptrer ovenfor "egen" befolkning og hvorfor det også innad i Palestina er mye motstand mot måten Hamas opererer på.

Bemerk ellers at artikkelforfatter har opprinnelse fra Pakistan.

Hamas - som kanskje er mer rett å si kontra å bruke "Palestina" - tror jeg ikke ville ha gitt seg i kampen mot Israels eksistens om landområdene har vært slik FNs planla heller. Hadde Hamas hatt kapasiteten ville de mer eller mindre tilintetgjort Israel. Når Hamas videre skal prøve å poengtere at det er andre grupper som opererer og sender raketter, så kan man jaggu spørre hva som blir gjort for å unngå at disse gruppene får operere fra Gaza.

Gammel 02-08-14, 12:06   #57
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Gaza-sommer" av Aslak Sira Myhre.

Alt har et opphav, og opphavet til akkurat denne konflikten er verken jødehat, Hamas-raketter eller pale*stinernes lederskap. Bombene som dreper unger i Gaza er enda en side i den lange historien om en urett som ble forsøkt retta opp av en ny urett. Det er konsekvensen av våre besteforeldres gjerninger vi ser på Gaza. Om ikke våre egne fysiske opphav, så Europa og Amerikas ledere av deres generasjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.