|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
|
![]() Sv: Midtøsten problemene
Joda, er klar over det, og det var ikke ment som noe angrep på hverken henne eller deg. Mer at jeg synes det kanskje også illustrerer forskjellen i situasjonen for israelerne og palestinerne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneStyrkeforholdet mellom palestinere og israelerne er veldig skjevt og det er bortinatta grusomt med angrepene som foregår nå og som må opphøre. Det palestinske folket (sivilbefolkningen) på Gaza er et folk som har gjennomlevd sammenhengende lidelse som ikke noen kan klare å sette seg inn i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Leser
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneGuava: Jeg er så takknemlig fordi at du tar deg tid til å dele den kunnskapen du har om dette emnet med meg (og alle andre på FP, da
![]() |
#44 |
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneDu skriver veldig bra om dette, Guava. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Midtøstenproblemene
Jeg har nok møtt mange flere jøder enn jeg er klar over, de fleste åpner ikke akkurat en samtale med "hei, jeg er jøde" eller "hei, jeg er buddhist". Men de jeg har møtt som har høyt og tydelig proklamert at de er jøder, har samtidig hatt veldig mye ubehagelig å si om andre temaer. Særlig om muslimer generelt og palestinere spesielt. Og da er det selvsagt disse menneskene jeg tenker på når noen sier ordet "jøde".
![]() |
#46 |
Glamorøs
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneGajamor: det er da helt merkelig å mene at det jødiske miljøet skal komme med en samlet uttalelse! De er en like sammensatt gruppe med ulike meninger som en hvilken som helst annen religiøs eller kulturell gruppe.
![]() |
#47 |
Leser
|
Min personlige mening er at Norge har gått fra å være veldig Israel-vennlig (da jeg var barn) til å ha høy og reflektert kunnskap om midtøsten (under Oslo avtalen) og til å blir veldig Palestina-vennlig (nå). Vet ikke hva det skyldes?
![]() |
#48 |
Travelt opptatt
|
Det sier jeg da overhodet ikke, like lite som jeg krever at mine muslimske venner fra Somalia skal fordømme krigshandlinger i Iran. Det jeg prøver å få fram er at det er en del jøder som har opphevet seg selv til talspersoner, og kommer med uttalelser som skader omdømmet til hele gruppa. Det er virkelig ikke lett for mannen i gata å skille mellom hvem som mener hva, og det kan forklare litt av det oppblomstrende jødehatet. Forklare, ikke forsvare.
![]() |
#49 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneNoe av det jeg synes er skummelt nå og kanskje mer enn før er radikaliseringen som skjer og hvor harde fronter bare ser ut til å virke som en real boost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Midtøstenproblemene"7 Things to Consider Before Choosing Sides in the Middle East Conflict":
![]() |
#52 |
By the Sea
|
![]() Sv: MidtøstenproblemeneÅ velge side er irelevant. Barn og uskyldige blir drept. Mange, mange. Det er grusomt helt uavhengig av hvem, hva, hvor, når og hva som har skjedd i tidligere tider.
![]() |
#53 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: MidtøstenproblemeneJeg kunne skrevet mye om det, men i natt var jeg så sint at jeg ikke fikk sove. Sint, skuffet og desillusjonert.
![]() |
#54 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
More like "7 things to persuade you to support Israel", i hvert fall 5-6.
![]() |
#55 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Her var det mye synsing og lite dokumentert, veldig pro-Israel også.
![]() |
#56 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Uhm. Du leste ikke nr. 7? Ting blir satt i perspektiv ja. Det er en del av sakene som ikke kommer fram i en nok så ensidet fokus i media. Det blir i praksis "pest eller kolera" på en del områder, men samtidig tror jeg det er en manglende kunnskap om hva Hamas egentlig er og hvordan de opererer, og hvordan de opptrer ovenfor "egen" befolkning og hvorfor det også innad i Palestina er mye motstand mot måten Hamas opererer på.
![]() |
#57 |
By the Sea
|
![]() Sv: Midtøstenproblemene"Gaza-sommer" av Aslak Sira Myhre.
![]() |
|
|