|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?
Hm. Da lurer jeg o grunn på om andre muligheter er sjekket ut? Uansett hvordan vi reiser hadde vi aldri kommet bedre ut av det på AI. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Prettiest mess ever seen
|
Ikke slik det er i dag på disse stedene, for da er alternativet oftest a) charter til resort eller b) backpacking helt på egenhånd. Men hvis ingen reiste på resorts, ville det vanlige reiselivet bygget seg opp igjen på samme måte som alle andre steder.
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er ikke alle som har ressurser til å sjekke ut alle muligheter. Jeg har vært utenfor Norge (og Sverige) to ganger i mitt liv og aldri mer enn 12 timer, så jeg kan vel kalles ekstremt lite reisevant. Leker med tanken på å ta sønnen min med meg på ferie, men selv om det sikkert høres aldeles latterlig og teit ut, synes jeg det er ganske skummelt. Hvis jeg hadde klart å velge reisemål hadde jeg ikke ant hvor jeg skulle begynne for å finne steder å spise, og jeg har av ulike grunner behov for å ha en tilnærmet spikret plan for hva, hvor og når når jeg reiser alene med ungen min. Å ta ham med meg alene en uke på telttur langt fra folk og fe er uproblematisk, mens å ta ham med meg alene en uke til "syden" føles overveldende skummelt. Så om det hadde blitt, hadde det nok blitt AI, men antagelig blir det vel neppe.
![]() |
![]() |
#44 |
Epikur
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det er mye mye billigere å reise på egenhånd slik vi gjør og bo privat. Med tre unger er det kostbart med hotell og jeg unse det er best å være i byer og landsbyer nærmest uten hoteller. Folk er så innmari koselige rundt om i verden. Nå er vi blitt invitert på lunsj med hele storfamilien til dem vi leier av. De har kjøpt fisk av den lokale fiskehandleren (=inntekt til fisker + fiskehandler) og tilbehør på butikken. Vi skal grille i bakgården. At vi leier hos dem gir dem mulighet til skolegang for døtrene og investeringer i å bygge opp flere utleieenheter. Denne øya var helt stengt i 50 år og derfor er det mange hus het som trenger penger utenfra og kjærlige hender. Det gir jobber for lokale elektrikere, tømrere og murere.
![]() |
#45 |
Medlem siden: Sep 2007
Det kjem jo veldig an på kor du reiser og om du tilbereder middag og lunsj sjølv eller går på restaurant.
![]() |
#46 |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Eg må presisere at eg meiner at charter med all inclusive ofte er billigare enn charter uten all inclusive.
![]() |
#47 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?For meg holder ikke argumentet at det er billigere og enklere.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
maler
|
For meg holder det helt fint at det er enkelt nok til at jeg orker å reise med mange og små barn. Billigere er det dog ikke. Alternativet til resortferie når man har behov for det er på ingen måte å reise til små hoteller og oppleve restaurantlivet på stedet, alternativet er å bli hjemme eller leie feriehus i Danmark eller tilsvarende. Ingen dårlig løsning, men det er vel strengt tatt en ferieform som ikke passer alle vil jeg tro. Det er jo kjedelig tross alt.
![]() |
#49 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?For oss har det ikke vært billigere med AI iallefall. Men vi spiser uansett ikke alle måltider ute på restaurant, som oftest blir det ett måltid ute og resten i leiligheten. Og noen ganger take away, det koster ikke mye for gyros el. Og vi opplevde vel at vi uansett kjøpte drikke og snacks til å ha i leiligheten når vi hadde AI, for med små barn var det jo der vi var på kveldene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg klarer ikke helt å se at det er særlig vanskeligere å bestille fly og hotell gjennom Apollo, og finne en av de utallige små restaurantene i gaten til middag, enn å bestille gjennom Ving. Nå har jeg riktignok bare 2 barn, det kan godt hende at det går en kvantumsgrense der et sted (men til gjengjeld har jeg ikke spesielt rolige og veloppdragne barn, da, så mange vil vel si de gjelder for 5).
![]() |
#51 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?(Når det er sagt, synes jeg det er lettere å backpacke med to barn på Cuba uten noen forhåndbestillinger og uten å kunne språket, enn å finne gode leiligheter på disse fordømrade dårlige nettsidene på f.eks. Sardinia eller hvilken-pokker-øy-det-nå-var-igjen i Hellas. Jeg blir like frust hver gang.
![]() |
#52 |
Nå også i farger
Jeg snakket også om det samme som Harriet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?For oss mener jeg mannen sa at det hadde blitt 7-8000 dyrere å velge AI i stedet for kun frokost som vi hadde. Vi brukte mer enn det på de 14 dagene vi var på Kreta, og da passet vi samtidig litt på hva pengene gikk til i forhold til drikke/is. Da spiste vi på middag på restauranter her og der, men kjøpte helt enkle rundstykker, ost og skinke i en butikk, og smurte oss selv lunch hver dag. Nå var det så varmt at det ikke var aktuelt å dra så mye rundt, så det ble gjerne de samme restaurantene like i nærheten og den samme maten åkke som. Var fornøyd bare vi hadde et måltid der ungene ikke klagde på at de ikke likte noe. Så for variasjonens del betød det ikke noe særlig for oss. Sist redigert av Dronningen : 29-07-14 kl 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
maler
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg skal innrømme at når jeg er på ferie er det sol-avslapning-opplevelser som er fokuset og ikke å stimulere lokalsamfunn. Det siste er selvfølgelig en veldig mye edlere tanke, men det er for min del delvis inkompatibelt med de første tre punktene i den livssituasjonen vi er nå. Det er vel også en tanke som burde influere hvilke steder man velger å reise til.
![]() |
#55 |
Medlem siden: Mar 2008
Jeg skjønner deg godt!
![]() |
#56 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg er ikke interessert i solsenger, og reiser stort sett fordi jeg er nysgjerrig på lokal mat og levesett. Selv da vi dro til Bulgaria, var det for å oppleve en ferieform vi ikke hadde sett før. Needless to say, det blir siste gang.
![]() |
#57 |
Nå også i farger
Mens vi vil ha alt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Ja, vi er alle forskjellige! Eg kan vere einig i at buffet-restaurantane ikkje er spesielt koselige. Mange av dei er fryktelig store og det er veldig mange barn. Antageligvis fleire barn enn voksne! Dermed blir støynivået rimelig høgt. Men vi pleier å løyse dette problemet ved å vere tidlig ute til alle måltider. Dersom lunsj-buffeten opnar 12.30 står vi utanfor 12.30. Då har vi stortsett restauranten for oss sjølv. Det samme gjer vi med frokost og middag. Vi ligg alltid litt i forkant av alle andre for å sleppe støy og kø på buffetane.
![]() |
#60 |
Panzerekstremfeminist
|
Ingen, for meg. Jeg skrev dette i en annen tråd:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 29-07-14 kl 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|