|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Men, dere som hevder at det koster penger å få "ordentlig" mat. Hva legger dere egentlig i det? Basisproduktene er jo omtrent de samme i lavpriskjedene, som i de store matvarekjedene. Eneste forskjellen er prisen. Jeg er enig i at jeg godt kan betale litt for et bedre sortiment, men ut over det ser jeg ikke at lavpriskjedene nødvendigvis fører til kjipere hverdagsmiddager enn det de litt dyrer butikkene gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?
Sånn i tillegg til det vi handler på vanlige dagligvarebutikker liker jeg å handle ting som gode oster, olje og kaffe på spesialbutikker, og det koster jo gjerne litt. Dit burde jeg definitivt sende mannen, for jeg holder meg sjelden til handlelappen jeg selv har skrevet.
![]() |
#3 |
kamerat
|
Noen av oss regner også vin med på matbudsjettet.
![]() |
#4 |
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Klart det, det er jo frukt.
![]() |
#5 |
biffvase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Vi jobber stadig vekk med å holde det nede, men vi sprekker hele tiden.
![]() |
#6 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Eg har gått frå å handle KVAR dag på Spar til å handle et par gongar i veka på Rema. Det spare eg nok en del på. Rema har sånn "fyll opp"-kampanje no og då har eg kjøpt en del til skuffer og frysar. Men kor mykje eg bruke og kor mykje eg spare har eg ingen anelse om.
![]() |
![]() |
#7 |
Hertuginne
|
Vi gjør ikke så mye utover det samme som Esme. Mannen skriver liste hver fredag kveld, og spør om det er noe jeg tror vi savner. Så drar han på Rema og handler for hele uken.
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Vi har bare en bil, ikke noe TV abonement, arver klær og holder andre utgifter på et minimumm. Da behøver vi ikke spare på matbudsjettet. Kostnaden for oss og resten av verden for billig mat, er så stor at det kan vi ikke være med på.
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
Jeg skjønner hva du vil, men i denne sammenhengen er dette bare tull. Verden har ikke noe verre av at jeg velger melk fremfor biola, mindre kjøtt til fordel for norske grønnsaker og kjøper yoghurt kun i helgene. Det er den typen tilpasninger det er snakk om, ikke å droppe fiskebutikken til fordel for first price.
![]() |
#10 |
can-jur
|
Men det sparer du ikke penger på.
![]() |
![]() |
#11 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Jo forresten, vi gjør vel noe. Vi kaster sjelden mat - er flinke til å benytte oss av det vi har liggende. Jeg lager joghurt selv i stedet for å kjøpe (det går mange liter joghurt i uka hos oss). Jeg dyrker en del egne grønnsaker i sesongen. Vi bruker omtrent ikke halvfabrikata men lager ting fra bunnen, bruker tørkede bønner og linser som legges i bløt, har urter selv i hagen osv. Har med matpakker på jobb i stedet for å kjøpe mat (greit nok, for hos meg må vi ha medbrakt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
maler
|
Det med å undersøke mulighetene for å handle rett fra gårdbruker er et godt tips, det skal jeg gjøre. Jeg får handlet fisk rett fra fisker innimellom og det er både bra og billigere enn i butikken.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Jeg mente det ikke som noe spark til deg altså, selv om jeg ser at det kan se slik ut.
Nei, det har jeg tenkt på også. Jeg synes ikke det virker som om Gilde salami eller Jarlsberg er spesielt mye billigere på Rema enn på Meny. Mitt inntrykk er at det er First Price salami og First Prist gul ost som er billigere på Rema og at merkevarer koster mye det samme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
kamerat
|
Nei, det var mer ment som et hjertesukk over at vi ikke har noen butikker i nærheten som jeg har spesielt lyst til å støtte og oppmuntre.
![]() |
#15 |
maler
|
Jeg handler stort sett på Obs og Rema, og mitt inntrykk er at på de varene vi kjøper er Obs og Rema like på pris, om noe er obs hakket billigere. Rema irriterer meg ofte fordi de ikke har det jeg vil ha, spesielt på krydder, oljer etc er de dårlige. Ulempen med obs er at de har så innmari mye mer der at det er lett for at det blir med noe ekstra hjem.
![]() |
#16 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Plukke gulrot og potet hos bonden? Aldri hørt om at det er mulig?
![]() |
#17 |
|
Merkevarene billigere på Rema enn på Meny. Prisforskjellen mellom First Price fra Meny og Landlord fra Rema har jeg ikke sjekket, men produktene der er vel omtrent sammenlignbare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Vi ukeshandler, men må innimellom fylle på med frukt/melk/litt pålegg. Nå som Storesøster har begynt på SFO så merker vi at vi ikke er vant med å beregne matpakkepålegg og frukt inn i ukeshandlinga. (Har hatt en barnehage vi ikke har hatt med noe mat til)
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Vi kaster også sjelden mat og er i hvert fall i perioder flinke til å planlegge og ukehandle. Det sparer vi opplagt mye penger på, og i tillegg lager vi bedre mat og forbedrer sinnets munterhet fordi vi da slipper å planlegge og handle inn til middag i ulvetimen.
![]() |
#20 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva gjør du for å holde matbudsjettet nede?Vi er, i likhet med mange andre her, ikke så flinke til å spare. Mat er en stor del av hverdagsbudsjettet vårt, og det er i og for seg greit. Men vi kjøper lite ferdigmat, lager heller omelett med osterester i enn å spise pizza, hvis vi har "glemt" å planlegge eller det er lite tid til å handle og lage mat. Bruker ikke posemat eller ferdige frossenretter heller, men jeg vet ikke om det alltid er så mye penger å spare på det. Og vi prøver å være flinkere enn før til å ikke kaste mat - det vil si enten kjøpe/lage mindre av gangen eller spise opp restene. Det lønner seg liksom ikke med "økonomipakker" hvis man ender opp med å kaste halvparten.
![]() |
|
|