|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg hanglet i starten av uken, det var sånn ikke-sovet-skikkelig-på-mange-mange-dager, vondt halsen og hodepine-hangling. Og så tenkte jeg inni meg at jeg burde egentlig, hvis jeg skulle lyttet til kroppens signaler - tatt en dag på sofaen og sovet meg bra. Men så er jeg sjef og det mange ting som henger på meg og akkurat nå er vi inne i en veldig hektisk periode med mange baller som skal landes, så det går ikke. Så da lyttet jeg ikke til kroppens signaler, tok to paracet og kledde godt på meg og drakk mye te. Og sto i det.
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg kan umulig forestille meg at det er en damegreie å bekymre seg. Det er en persongreie, og så har man kjønnet det, kanskje fordi man kjenner for få menn eller for få damer. Det er jo mange menn som bekymrer seg. Jeg har feks en bror som er et problematiserende og bekymret menneske som ofte tar med seg et problem eller to til sengs. Han er ikke en kvinne. Han er en mann av typen som lett bekymrer seg og ikke greier å legge ting fra seg. Jeg er ikke slik. Min lillesøster er ikke slik.
|
|
|
#3 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Tiltredes! :happy_go_lucky:
|
|
|
#4 |
|
Kamerat Pære
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Kronikk av Trine Eilertsen som er politisk redaktør i Aftenposten.
|
|
|
#5 |
|
Klar
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg generaliserer bare basert på våre vennepar. Der de fleste har høy utdanning og jobber fullt, og det bare er damen i forholdet som sitter på jobb og plutselig kommer på at det burde ha vært sendt med lue i barnehagen nå som det har begynt å bli kaldere.. Og får dårlig samvittighet for det, enda så lite man får gjort med det, og så liten krise det egentlig er i den store sammenhengen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kamerat Pære
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg jobber i et kvinnedominert yrke og har vært rundt som vikar på flere barnehager og jeg kan trygt si at kvinner som tar ut forebyggende sykemeldinger er sterkt representert innenfor barnehagesektoren. Jeg møtte samme holdning da jeg var gravid sist også. Det er omsorg som ligger bak "du kan ikke slite deg helt ut nå rett før du skal få en baby", men det legger til rette for at terskelen for å sykemelde seg på grunn av mindre ting blir mye lavere på sikt. Det er akseptert i miljøet du jobber i, ergo er det letter å ta det steget når ting ikke er helt optimalt.
|
|
|
#7 |
|
Klar
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Utdrag:
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror det er mer kultur for uttalt bekymring blant menn enn blant kvinner. Jeg har inntrykk av at det i enkelte miljøer blant kvinner gir cred å være bekymret, som om det skulle være en slags markør for femininitet (yin-markør). |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Applaus til Eilertsen: Flinke piker blir syke. Dyktige damer lærer seg å prioritere. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg jobber på en kontorarbeidsplass med ca 20 kvinner. Det jeg har merket meg er at de med høy utdanning (sykepleiere, leger, ingeniører, totalt ca 75 % av de ansatte) er mye sjeldnere syke enn de merkantile uten utdanning.
|
|
|
#11 |
|
|
Det tror jeg er ganske vanlig og jeg tenker at det kan ha sammenheng med hvordan man opplever konsekvensene av å være sykmeldt. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg er stor fan av Trine Eilertsen og einig i det meste ho skriv i kronikken sin, men eg kan tenke meg at tittelen "Flinke piker blir syke. Dyktige damer lærer seg å prioritere" svir skikkelig for dei kvinnene som les dette og er sjukemeldte etter å ha gått på ein skikkelig smell. Ein har kanskje sett på seg sjølv som dyktig dame som sjonglerer karierre og familieliv og så blir ein plutselig redusert til flink pike fordi det gjekk litt over stokk og stein. Endå ein ting ein ikkje har vore god nok på: prioritering. For det må jo ha vore min feil sidan eg blei sjukemeldt.
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Jeg kan skrive under på at det føles akkurat sånn - og det er vel også riktig. Hadde jeg skjønt poenget tidligere, hadde jeg jo aldri gått i den forbaska harde veggen.
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
En påstand med omtrent like stor sannhetsgehalt som "Joden er flat." Det finnes vel knapt noen mennesker i Norge som virkelig tror på den der?
1. Og så da? Jeg er i alle fall luta lei av å høre om alle som blir sykmeldte fordi de er så fryktelig flinke i jobben sin og så utrolig omsorgsfulle mødre og hustruer at de må gå hjemme i månedsvis for å ta seg inn igjen etter strevet mens samfunnet betaler for friperioden deres. Helt greit for meg om utsagnet svir.
Jepp. Det er helt åpenbart at man har bestemt seg for en friperiode når man først går til legen og gråter. Jeg blir irritert på folk som påstår noe annet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Jeg jobber på en kontorplass med 50/50 kvinner menn. 1,8% sykefravær i min avdeling på åtte, godt under landssnittet på de 90 andre også. Vi har slike jobber som ikke erstattes når vi blir syke. Interne møter er det eneste jeg slipper, men jeg må lese meg opp på referater. Mailboksen blir stappfull. Nå er jeg selv av de heldige som aldri er syk. Men jeg hadde en dårlig periode tidlig i svangerskapene, det var fraværet som avslørte meg, og fravær når barna var små.
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg er enig i at det er ganske mange damer der ute som føler at de ikke får det til, men det som skiller dem fra andre damer, er at de lever i en illusjon om at alle andre "får det til." Vi andre har skjønt og akseptert at man ikke kan få alt. Jeg er langt fra "vellykket" -trener for lite, har barn som ikke får være med på mer enn to aktiviteter i uken, har ikke ryddig hjem og benytter meg av ferdigmiddager litt for ofte, for å nevne noen av utrolig mange ting som jeg ikke kan skryte av på facebook. En ting er at fjortiser føler seg utilstrekkelig av den feilaktige framstillingen media m.fl gir av livet, men det er jaggu mange voksne damer som også stiller urealistiske krav til seg selv. I tillegg tror jeg de har en urealistisk oppfatning av hvor opplagt man egentlig føler seg i en hverdag med full jobb og famile. Det går opp og ned her i livet for de fleste, (i perioder orker jeg ingenting annet enn å henge i sofaen etter jobb) men man må da for søren klare å komme seg på jobb likevel. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Jeg tror nok enda det er slik i Norge at vi ikke er totalt likestilt. Og hvis vi ikke er det er det vel slik at de fleste (men ikke alle!) kvinner ligger nærmere det kvinnelige "idealet" og de fleste (men ikke alle!) menn ligger nærmere det mannlige "idealet".
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Når eg les innlegg her på forumet går eg alltid på Snarveier-Dagens meldinger og får opp ei lang liste med nye innlegg. Eg legg nesten aldri merke til underforumet eit innlegg er i, så for meg var det nytt at den tråden var i medlemsområdet. Har ikkje sjekka kva for eit underforumet denne tråden er i heller. Dersom det hadde vore bevisst kan eg kanskje gå med på at det var litt ufint, men det var det altså ikkje. Det var heller ikkje spesielt sensitiv informasjon eg kom med.
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Det var såpass lite spesifikk informasjon og fra medlemsområdet hvor man kun trenger 5 innlegg for å lese, så det er helt greit fra vår side.
|
![]() |
|
|