|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Ja, det er mulig jeg er utdatert på det der, det er lenge siden jeg hørte det.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Cannabis har jo blitt veldig "alminneliggjort" også gjennom populærkulturen. I filmer og serier fremstilles det å "get high" som noe litt rampete men mest festlig.
|
|
|
#3 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jammen mye sant i den artikkelen. Ungdommen får tak i akkurat det de ønsker.
|
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Men det er noen motsetninger her jeg ikke helt forstår ....
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
De setter seg i lekeskuret til en eller annen barnehage.
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Ja, dette har jeg observert også, pluss at jeg hadde en nærmest sjokkartet opplevelse der nede i 23 tiden en annen lørdagskveld. Jeg så horder av stupfulle unge jenter og gutter komme ramlende ut av togene på Oslo S som gikk oppover Karl Johan. Siden jeg er jentemamma tenkte jeg mest over jentene. Bekledning:
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Men det er jo ikke noe nytt. Bare se på "9 to 5" fra 1980 der Dolly Parton, Jane Fonda og Lilly Tomlin tar sønnens marihuana og røyker. Jeg tror "alminneliggjøringen" kommer mer av at det har blitt lettere å få tak i marihuana i Norge framfor hasj. Hasj gir en mye tyngre rus, og det er lettere å røyke marihuana. I tillegg er det legalisert i større grad enn før. Jeg har jo etterhvert kommet til at jeg er for en delvis legalisering selv.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Mulig jeg har selektiv hukommelse, men jeg syns det er mye, mye MER nå, selv om det skjedde sporadisk i filmer før også. Nå syns jeg ikke det finnes en eneste sitcom uten at det er et element (forståelig, den fnisetøyse-get-high-greia gjør seg jo veldig godt i en sitcom).
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Jeg har faktisk tenkt litt andre veien, at det er midre av det nå, enn det var på søtti- og åttitallet. Men nå ser jeg generelt ikke sitcoms da, så mulig jeg har gått glipp av en utvikling der.
|
|
|
#10 |
|
anglofil
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Ja, er ikke både sigaretter og synlige "joints" nå nesten fraværende i alt av populærkultur?
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Ja, det er en endring. Jeg vokste opp i en av de såkalte belastede bydelene i Oslo, men det var "taperne" og de utagerende som røyket hasj. Vi andre begynte tidlig å drikke alkohol på ungdomskolen, men det var absolutt ikke akseptert hjemme eller at foreldrene våre ikke prøvde å sette grenser og følge med. Der, som andre steder, var det selvfølgelig foreldre som dreit i ungene, som slet med alkohol etc, men vi vanlige familiene hadde et forhold til hasj og narkotika der vi visste det var farlig, det ble ikke da ansett som et "partydop" eller slappe av-greie. Men jeg og vennene mine var nok også av de mer "streite" ift narkotika. Jeg tror det er mer vanlig nå å likestille en del dop med alkohol på fest, det er lizzom ikke så farlig.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Jeg vil tro at endel av dem kommer med toget fra Hauketo, Holmlia og Kolbotn, men det var også mange mer lokale kids, altså. Som kom ramlende av bybussene. Det var ikke noe særlig fyll faktisk, det merket jeg meg. Men det var såpass mange at jeg lurte på om det hadde vært en konsert eller noe, men de bare hang der. Vi hang jo i sentrum selv, men ikke å så store masser, egentlig. Vi var mer rundt om kring.
|
|
|
#13 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Ikke stort bedre i denne artikkelen fra dagens VG.
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg er kanskje preget av at jeg "binger" på HIMYM for tiden.
|
|
|
#16 |
|
~~~~~~~
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Eneste jeg ser som nytt i den saken er de sosiale mediene, da fra midten av 80- tallet og frem til i dag.
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Ja, nettopp. Det var dette jeg tenkte på tidligere i tråden med at sosiale medier jo gjøre alt mer åpent og transparent begge veier. Jeg føler også jeg har veldig god oversikt og lett kan ta kontakt med andre foreldre, sosiale medier bryter jo ned denne terskelen.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)ER det virkelig de samme foreldrene, altså?
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Det kjenner jeg meg igjen i også. Jeg tror også at de som blir sinte når politiet ringer om at poden er full er de samme som møter med advokat i foreldresamtale, for å sette det litt på spissen. De mener jo at de og sine skal ha full frihet. Vi har en sånn i familien, og det er mang et familieselskap som har endt i krangel fordi han legger ut om hvor grusomt der er at politiet bruker penger på å arrestere sønnen hans, som bare hadde det litt gøy.
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, ikke sant?
|
![]() |
|
|