Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Åpen kjøkkenløsning: Yey or nay?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Åpen eller lukket kjøkkenløsning
Åpen løsning - fint og luftig 38 46,34%
Må ha dør - separate rom 37 45,12%
Jeg har noe enda bedre 1 1,22%
Tja ... 6 7,32%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-14, 10:19   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åpen kjøkkenløsning: Yey or nay?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Der er vi veldig forskjellige, Novla. Jeg føler meg som en femtitallshusmor hvis jeg står og kokkelerer mens gjestene og mannen sitter i salongen og drikker en drink.

Jeg vil veldig gjerne ha gjestene på kjøkkenet mens jeg lager mat. Ikke til å hjelpe til, men for å holde meg med selskap. Det er det jeg savner mest med vårt kjøkken. Det og at Hiawata kan sitte der og spise frokost mens vi lager matpakker, eller gjøre lekser mens middagen er underveis. Allikevel vil jeg ha to soner. Slik at Hiawata og venner kan spille dataspill på stua, og jeg kan lese bok og høre på radio på kjøkkenet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 10:14   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjester? Ja, vi bruker tydeligvis kjøkkenet forskjellig. Vi har sjelden gjester, så kjøkkenet brukes mest til hverdagsmiddagslaging. Enten rømmer mannen og jeg inn dit og lager mat sammen, eller jeg lager middag mens mann og elleveåring gjør lekser. Det er det også greit å rømme fra.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 10:34   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hadde jeg hatt stort hus så ville jeg hatt eget kjøkken med dør. Men bor i et rekkehus på 110 kvadrat og planløsningen og kvadratene tillater ikke det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 10:50   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Kommer an på planløsningen.

Vi valgte å åpne så kjøkken og stue ble en stor L mot to rom som det var da vi kjøpte huset her. Kjøkkenet er i den lille delen av L og sofagruppa i "toppen" og i vinkelen har vi spisebord.

For oss var det den aller beste løsningen, og den som gir oss størst fleksibilitet hvis vi skal ha en haug gjester.

Og så syns jeg ikke det er så himla rotete på kjøkkenet vårt heller, så vi lever helt fint med å ha det synlig fra spisestua selv om vi har gjester her.

Det er sånn vi har det hos oss også.

Jeg antar at mange vil mene at kjøkkenet vårt er rotete, men det er ikke noe verre enn resten av leiligheten.

Gammel 09-10-14, 10:56   #5
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer an på.

Vi hadde ei lita stue, et knøttlite kjøkken og et soverom tilknytta stua. Alt var bare smått og trangt.

Åpna opp mellom kjøkken og stue, slik at det i praksis er et stort kjøkken med godt med benkplass, stort spisebord og en liten sittegruppe med et par lenestoler. Soverommet ble TV-stue med sofa.

Synes det er fantastisk med åpen løsning, men hadde også funka med stort kjøkken. Det må være så stort at flere kan sitte der; besøk kan ta et glass vin når man lager mat, ungene kan gjøre lekser, osv.

Gammel 09-10-14, 10:57   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier alltid å virre rundt med matlaging en times tid etter at gjestene har kommet, så jeg har stor glede av at jeg kan røre i grytene, drikke champagne og føre springende konversasjon med gjestene med vår planløsning – enten de velger å sitte ved kjøkkenbordet eller i sofaen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 09-10-14 kl 11:17.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 11:00   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Åpent. Og det som Teflona viser lenger opp var kjempefint!

Vi har en slags hybridløsning. Pipa er i veien for full åpning. Men jeg vurderer å finne en løsning så jeg kan åpne litt mer mot spisestue-delen av stua, mest fordi kjøkkenet er litt lite.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 11:33   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer veldig an på huset. Drømmen er et allrom med salong og kjøkken slik vi har nå, men i tillegg ha en stue som er bare stue. Men må jeg velge så er det store kjøkkenallrommet viktigere enn stue for meg, så jeg sier åpent. Jeg liker slik vi har det nå hvor folk kan sitte ved spisebord, ved kjøkkenøya og i salongen og gjøre litt forskjellig og samtidig være i samme rom.

Gammel 09-10-14, 13:11   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi kikket etter hus for 6 år siden, så var egentlig kjøkken på eget rom et av kriteriene mine. Det fikk jeg ikke, og jeg er langt mer fornøyd med den åpne løsningen enn jeg hadde trodd. Vi har stue i L-fasong, så tv-kroken er rundt hjørnet. Jeg hadde nok bygget med åpen løsning om vi skulle finne på noe sånt en gang i tiden.

Fordeler:
- åpent, lyst og luftig.
- romslig og sosialt i selskap, ingen bortgjemt på kjøkkenet.
- hos oss gir det mulighet for langbord. Vi kan dra ut spisebordet til 24 personer.

Ulemper:
- stekeos sprer seg til "halve huset".
- kjøkkenrotet er godt synlig.

Gammel 09-10-14, 17:55   #10
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har hatt åpen løsning i 13 år. Når vi skal pusse opp neste år vil vi gjøre plass til kjøkken på et rom ved siden av stua. Er kjempelei av å ha os og mat/kjøkkenrot i stua.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 19:39   #11
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg ønsker meg lukket kjøkken, så nay.

Gammel 09-10-14, 19:42   #12
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har én gang hatt åpen kjøkkenløsning, og likte det ikke noe særlig. Det aller beste, slik jeg ser det, er eget kjøkken med spiseplass.

Gammel 09-10-14, 19:45   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har åpent. Og likar det godt. Stue/kjøkken er i en U på nesten 70 Kvm og tv-delen er heilt i andre toppen av U-en så der merke eg ingen forskjell. Ved kjøkkenet har eg to lenestolar og litt lengre borte ei egen sofagruppe. Dei som sitte der blir heller aldri forstyrra. Oppvaskmaskina er svært stille da, det hjelpe nok på.

Dog kunne eg tenkt meg skille av til tv-delen på et vis. Som akkurat no når dubba Violetta står på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.