|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: En rettferdig jul
![]() |
#2 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: En rettferdig julDyrebeskyttelsen har også en del gode tiltak.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: En rettferdig julDte er supert med alle mulige støttegaver, men i all hovedsak tenker jeg på fysiske produkter. Det er det vi tross alt kjøper mest av, og der man kan gjøre en forskjell. Ved å kjøpe en gave fra en produsent som har gode arbeidsvilkår i produksjonsleddene så sender man et signal om at det er et vi vil ha. Det hjelper lite om vi fortsetter å kjøpe klær, leker og gaver uten tanke på produksjonen, og bare betaler litt til en eller annen organisasjon i tillegg.
![]() |
#6 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En rettferdig julHelsekostbutikkene har ofte et godt utvalg i god fairtrade sjokolade, kakao, kaffe m.v. i lekre julepakninger. Ypperlige gaver til en venn eller kollega. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: En rettferdig julFORUT - solidaritetsorganisasjon for utvikling - har mange fine artikler i nettbutikken sin. FORUT er IOGT sin bistandsorganisasjon. IOGT er en samfunnsbyggende organisasjon med avholdsstandpunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En rettferdig julUnikum pleier å ha julemarked noen dager i desember i Thorvald Meyers gate 7-11. Det vil si at de har åpen butikk tror jeg. Jeg vet ikke om de har det ellers i året. Jeg kjøpte noen fine kjøkkenhåndklær, forkler og glassengler i fjor. Det er nok de samme som er nevnt over her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: En rettferdig julDenne var fin for de i familien som ikke vil ha noen ting i verden.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: En rettferdig julBistandsaktuelt har en oversikt over butikker med etisk profil på nettsiden sin, jeg legger inn de aktuelle i HI.
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: En rettferdig julPlan Norge har ei rekke julegaver som er laga i land dei arbeider i, og som støtter opp om deira arbeid. Eg har akkurat bestilt ståltråd-julepynt laga i land sør i Afrika til familiemedlem som "har alt":
![]() |
![]() |
#12 |
Off the map.
|
![]() Sv: En rettferdig julOppdaga denne for sent. Men uansett - vi har kuttet ned på antall gaver, så jeg føler ikke vi er med på det verste jaget.
![]() |
#13 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En rettferdig julOppdaget jo dette ALT for sent (siden jeg ikke har vært her inne på evigheter dessverre), men så utrolig mange fine linker!
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: En rettferdig julDet var ikke så lett å se englene til Lønn som fortjent på nettsiden deres, men sånn ser de ut - mottaker ble veldig glad (selv om hun snikåpnet før jul).
![]() |
#15 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: En rettferdig julParfymekjeden Kicks har et eget merke som er fairtrade. Har prøvd håndkrem og lipbalm, veldig fornøyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: En rettferdig julDytter oppe denne, da den nok er aktuell etterhvert, men ser at flere ikke er oppe og går lenger. Jeg ønsker meg noen gode linker til nettbutikker med lekker sjokolade, kaffe og te.
05 og 08 Sist redigert av millact : 10-10-15 kl 09:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: En rettferdig julDet man kan, er å sørge for at man kjøper økologisk bomull, i allefall. Bomullsproduksjon er noe av det som sliter aller mest på miljø og på lokalsamfunn. De bruker enorme mengder ugress- og insektsmidler, og i mye kjemikalier i produksjoneprosessen. Det skader jo heller ikke å spørre produsentene man kjøper fra direkte, om hva de gjør for miljø og for at produksjonsvilkårene er rettferdige.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: En rettferdig julTallulah: her om dagen så jeg at du likte en side på FB, som hadde noen helt nydelige sjal, fairtrade. Jeg finner dem ikke igjen, husker du hvem det kan ha vært?
![]() |
|
|