Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gir du brukte ting i gave?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-14, 21:37   #41
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du brukte ting i gave?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jeg har ikke gjort det til nå, men er ganske sikker på at mannen gjerne hadde fått, og satt stor pris på av miljøhensyn, noe brukt. Og så vurderer jeg som nevnt i julegavetråden å kjøpe en brukt fiolin til eldstemann som så inderlig ønsker seg en cello eller fiolin/annet instrument, men som jeg ikke synes det er vits i å kjøpe noe dyrt til før jeg vet om han faktisk kommer til å lære å spille på det.

Jeg har faktisk gitt brukte ting til en venninne ved et par anledninger, der jeg har vært veldig sikker på at det kom til å bli satt pris på (deler til et servise og en bok jeg visste hun kom til å elske).

Når det kommer til strykeinstrumenter er jo brukt bedre enn nytt. De skal jo være spilt inn, må vite. Og dess eldre og mer innspilt de er, jo dyrere er de. Splitter nye fioliner koster ikke all verden. For eksempel er jo Arve Tellefsens Stradivarius kjempegammel (fra 1700-tallet). Og kjempedyr.

Jeg kan gjerne gi brukt om det er ala det Tally skisserer. Vintagegjenstander til noen som jeg vet setter pris på det. Og jeg hadde glatt pakket inn en gammel iPhone og gitt den i julegave til min eldste om det hadde vært aktuelt.
Men jeg ser ikke for meg å gi bort ting jeg selv har brukt og blitt lei av. Litt sånn: Nå er jeg ferdig med det, men du kan jo ta det. Med mindre det var noe mottakeren hadde uttrykt at hun/han kunne tenkt seg/synes var veldig fin.

Jeg har mottatt brukte ting i gave flere ganger. Da i kategorien sjeldent porselen, krystall og kunst. Dette har vært råflotte ting man ikke tenker "æsj, så kjipt å gi bort brukte ting", men "hurra!! enn at jeg var så heldig å få dette!"

Gammel 29-10-14, 22:16   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gi bort ting man syns er kjipe, er jo ikke spesielt hyggelig, om det er nytt eller brukt. Jeg syns ikke det er noe bedre å gi bort en stygg vase man har kjøpt på salg enn en stygg vase man har har plukket ned fra loftet. I alle fall ikke hvis den nye vasen heller ikke kan byttes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 22:42   #43
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gitt bort en brukt mikrobølgeovn til min tante en gang, som en ekstragave. Hun ønsket seg en og vi hadde en til overs etter at vi hadde flyttet. Den ble satt stor pris på og er i daglig bruk enda, nå 9 år senere.

Til egne barn og mann og meg selv, hadde ikke brukt vært noe vanskelig å gi om det falt seg slik. Andre ville jeg nok sondert terrenget med først.

Gammel 29-10-14, 23:05   #44
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt gir jeg brukt. Jeg kjøper jo brukt hele tida, så hvorfor ikke i gave?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-14, 23:06   #45
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Å gi bort ting man syns er kjipe, er jo ikke spesielt hyggelig, om det er nytt eller brukt. Jeg syns ikke det er noe bedre å gi bort en stygg vase man har kjøpt på salg enn en stygg vase man har har plukket ned fra loftet. I alle fall ikke hvis den nye vasen heller ikke kan byttes.

Ikke sant? Jeg prøver i stor grad å gi noe jeg tror/vet at mottakeren ønsker seg/ blir glad for. Om det er nytt eller brukt kommer an på hva det er og mottaker.

Gammel 30-10-14, 07:04   #46
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt, gjenbruk er en fin ting. Men det må være ting jeg vet med sikkerhet at mottakeren ønsker seg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 07:37   #47
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Selvsagt, gjenbruk er en fin ting. Men det må være ting jeg vet med sikkerhet at mottakeren ønsker seg.

Siden det ikke går an å bytte så er jo dette litt viktig. Fikk en fin veske fra en venninne en gang og som hadde vært alt for dyr ny. Utstyr til ungene er typisk ting vi kjøper brukt. Ski, sykler osv. Jeg har også fått tlf som gave som var brukt, men da nesten ikke brukt. Vi har ikke økonomi til gaver for mange tusen, så om man kjøpet brukt får man finere gaver for pengene. Klær kjøper jeg ikke brukt i gave.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-14, 09:54   #48
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt brukte iphoner og ipader og gitt i gaver til barna.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-14, 11:31   #49
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gitt bort brukte iphoner og en 1.generasjon ipad i gaver.
Helt kurant.
Jeg har også fått brukt, type sukkerskål stappfull av nostalgi. Veldig takknemlig for den.

I år får barnebarna mine brukte Uggs til jul, type brukt 1-2 ganger og ser helt nye ut. Alternativet ville vært ingen Uggs da nye til så små koster rundt 1400,-. Døtrene mine er helt superfornøyd. Kjøpte også brukt juniorseng til baarnebarnet i 2-årsgave. Da fikk hun dundyne og sengetrekk i tillegg.

Og selvsagt ski/skøyter opp gjennom årene, har fire barn, så det blir fort dyrt.

Gjenbruk er superfint!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.