Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-14, 23:22   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Lever med fløtesaus. Betasuppe med byggryn. Sommerkoteletter (koteletter med ananasringer og piffi). Kålrulletter (kjøttkaker rullet i kål, og knyttet med hyssing). Lapskaus. Middagspølse i brun saus. Raspeballer. Pølsestappe. Kokt laks, vi ovnsteker alltid. Terteskjell med hvit saus, erter, fiskeboller og reker. Aspik (sånn brun gele med sjømat og grønnsaker i). Stekt blodpudding.

Samt stort sett alt av desserter. Kompotter av kirsebær og svisker, tilslørte bondepiker, prinsessepudding, karamellpudding, sjokoladepudding osv, og fruktsuppe. Hver lørdag pleide vi å ha fleskepannekaker med fruktsuppe til.

Gammel 12-11-14, 23:24   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, fondue og hvalbiff glemte jeg. Jeg elsket begge deler.

Gammel 12-11-14, 23:29   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middag:

Lungemos ( )
Levergryte/leverkaker
Farsekaker/farseprodukter
Kokte, røkte kjøttpølser i brun saus
Torskerogn
Toro orientalsk gryterett, eller andre torogryter/-supper
Grøt
Makaronisuppe

Blodmat har jeg aldri spist, for mor mi taklet det ikke.

Pålegg:

Sukker på brødskiva
Sirup
Eple-/apelsinskiver
Tomatskiver med sukker på ( )
Sardiner i tomat

Gammel 12-11-14, 23:29   #4
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvalbiff, leverkaker, blandaball (grøss og gru), og ihjelkokt torsk servert kun med kokte poteter og smeltet smør. Stekte svinekoteletter med stekesky og kokte poteter.

Grøss.

Gammel 12-11-14, 23:34   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Semuljepudding med rød saus. Og en annen type gryn som var en slags suppe, husker ikke hva det het.

Gammel 12-11-14, 23:36   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Åja, makaronisuppe. Melk og kanel, var det ikke sånn? Det var jo kjempegodt og deilig på kalde dager.

Gammel 12-11-14, 23:41   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Åja, makaronisuppe. Melk og kanel, var det ikke sånn? Det var jo kjempegodt og deilig på kalde dager.

Jepp, varm melk og kanel!

(Jeg takler ikke smaken av melk, melkemat, grrøt kokt på melk, eller reine melkeprodukter, og jeg har ikke drukket melk siden jeg var gammel nok til at mor respekterte et nei. Jeg spiser yoghurt, men da må jeg kamuflere smaken i munnen med noe annet i ettertid. )

Gammel 12-11-14, 23:31   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

"Risotto" fra Toro. Herregud, det smakte høgg. Ikke var det risotto heller.

Kommer ikke på noe annet tror jeg. Eller jo, pasta di Parma - tror jeg stort sett levde på det når jeg gikk på vgs. Vet ikke om det finnes lenger?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 23:47   #9
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hos min mor får vi fremdeles plommegrøt og sviskegrøt til dessert, det er fantastisk!

Ellers hadde vi mye av det som er nevnt, samt gratinert blomkål med boksskinke som lørdagskos, eller lørdagskylling i aluform.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 23:49   #10
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Min søster serverte en dag sin favorittbarndomsdessert, hun skrøt og skrudde forventningene i været hos min mann. Stor var skuffelsen da hun kom med kald, kokt ris, tyttebærsyltetøy, sukker og melk. Han er enda ikke kommet over det.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-14, 23:55   #11
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fiskepinnar med ketchup. Har prøvd i voksen alder også, men klarar ikkje å få det ned.

Gammel 13-11-14, 00:01   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Blodpudding, hvalbiff, lungemos, levergryte, taco, lapskaus, mexikansk gryterett (Toro), fleskepannekaker og syltelabber.

Gammel 12-11-14, 23:58   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror faktisk jeg kunne spist alt jeg fikk servert som barn nå også. Lever har jeg ikke spist på mange år, men jeg ville likt det. Samme med hvalbiff.

Plukkfisk har jeg ikke laget selv, men har spist på jobb, kjempegodt synes jeg enda! Jeg husker jeg hadde bestilt det på sykehuset etter å ha ligget inne på isolat en uke. Var så skuffet da jeg ble skrevet ut før middagen kom, for jeg hadde jo gledet meg til plukkfisk.

Gammel 13-11-14, 00:05   #14
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker bare blodpudding. Mamma elsket det.
Også eggedosis. Jeg har skikkelig flotte barndomsminner om eggedosis. Det var lykke når mamma serverte det. Lagde det til jentene mine, de var ikke like begeistret for å si det sånn.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 00:11   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Eggedosis ja, det hadde jeg fortrengt.

Gammel 13-11-14, 09:09   #16
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Lyspære

Morsom tråd.

Lørdagskos:

Brødskiver med pizzafyll fra boks. Og ost oppå. Lettvint pizza. dette likte jeg faktisk.

Salat: noe grønt, agurk, tomat, egg, majones. Mine foreldre hadde også skinke fra boks oppi.

Lørdagskylling med ris. Nam nam.

Hverdager:Fiskekaker/ middagspølser i brun saus med poteter. Likte aldri.
Røkt fisk. Neitakk.
Fiskepinner. Aldri spist som voksen
Ertesuppe, hjemmelaget. Helt ok.
Wienersnitzel. Ok da, spiser ikke nå.
Kokte grillpølser. Neitakk, men godt da.
Hønse/ lanmefrikassé: aldri laget, men husker det som veldig godt
Ulike Toro- gryter. Likte dengang. Ofte servert ved festlige anledninger som nyttår. Med eksklusive tilbehør som salat og baguetter.

Smørgrøt (nam) og semulegrøt (ikke like godt)

Gammel 13-11-14, 09:12   #17
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Brødskiver med pizzafyll fra boks.

Pi-pi-pi-pizzafyll!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 09:27   #18
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Pi-pi-pi-pizzafyll!

Å herlighet, den husker jeg! Men det pizzafyllet har jeg faktisk aldri smakt.

Det fantes ikke halvfabrikata hjemme hos oss før jeg ble tenåring og kom ravende med Mr.Lee nudler og lasagnepakker i håp om å få lasagne - det var det ingen av mine foreldre som laget. Ikke spiste vi grøt heller, pappa var liten under VK2 og spiste grøt morgen, middag og kveld i flere år, så han tålte ikke lukta engang.

Gammel 13-11-14, 00:11   #19
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Smørgrøt ja. Og så spiste vi grillkylling med "franske poteter" (potetgull...) eller ostesuffle på lørdagskvelden. Og en halv gris eller lam på kjøkkenbordet vekker minner.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 00:19   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker endel desserter fra barndommen. Varm melk med egg/melboller i, med sukker og kanel på. Rødgrøt, eplegrøt, sviskesuppe, fruktsalat. Det har vi aldri nå. Vi hadde som regel ikke ferdigmat av noe slag, det ble laget mye fra bunnen, og gjerne fryst slik at det var enkelt å lage på hverdager. Lever ble endel brukt. Det liker jeg ikke den dag i dag. Blodklubb med sukker. Hmmm. Broren min og jeg var endel alene, og da hendte det vi kjøpte grillet kylling eller kyllingvinger og spiste det med loff og paprika potetgull. Det var jo skikkelig sunt! Ja, også kom jo spaghetti ala capri på boks, det har jeg nok ikke smakt på 30 år.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.