|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserLever med fløtesaus. Betasuppe med byggryn. Sommerkoteletter (koteletter med ananasringer og piffi). Kålrulletter (kjøttkaker rullet i kål, og knyttet med hyssing). Lapskaus. Middagspølse i brun saus. Raspeballer. Pølsestappe. Kokt laks, vi ovnsteker alltid. Terteskjell med hvit saus, erter, fiskeboller og reker. Aspik (sånn brun gele med sjømat og grønnsaker i). Stekt blodpudding.
|
|
|
#3 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserMiddag:
|
|
|
#4 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserHvalbiff, leverkaker, blandaball (grøss og gru), og ihjelkokt torsk servert kun med kokte poteter og smeltet smør. Stekte svinekoteletter med stekesky og kokte poteter.
|
|
|
#5 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserSemuljepudding med rød saus.
|
|
|
|
#6 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserÅja, makaronisuppe. Melk og kanel, var det ikke sånn? Det var jo kjempegodt og deilig på kalde dager.
|
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser
Jepp, varm melk og kanel!
|
|
|
#8 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser"Risotto" fra Toro. Herregud, det smakte høgg. Ikke var det risotto heller. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserHos min mor får vi fremdeles plommegrøt og sviskegrøt til dessert, det er fantastisk! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserMin søster serverte en dag sin favorittbarndomsdessert, hun skrøt og skrudde forventningene i været hos min mann. Stor var skuffelsen da hun kom med kald, kokt ris, tyttebærsyltetøy, sukker og melk. Han er enda ikke kommet over det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserFiskepinnar med ketchup. Har prøvd i voksen alder også, men klarar ikkje å få det ned.
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserBlodpudding, hvalbiff, lungemos, levergryte, taco, lapskaus, mexikansk gryterett (Toro), fleskepannekaker og syltelabber.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserJeg tror faktisk jeg kunne spist alt jeg fikk servert som barn nå også. Lever har jeg ikke spist på mange år, men jeg ville likt det. Samme med hvalbiff.
|
|
|
#14 |
|
Superbasinella
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserJeg husker bare blodpudding. Mamma elsket det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserMorsom tråd.
|
|
|
#18 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser
Å herlighet, den husker jeg! Men det pizzafyllet har jeg faktisk aldri smakt.
|
|
|
#19 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserSmørgrøt ja. Og så spiste vi grillkylling med "franske poteter" (potetgull...) eller ostesuffle på lørdagskvelden. Og en halv gris eller lam på kjøkkenbordet vekker minner. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiserHusker endel desserter fra barndommen. Varm melk med egg/melboller i, med sukker og kanel på. Rødgrøt, eplegrøt, sviskesuppe, fruktsalat. Det har vi aldri nå. Vi hadde som regel ikke ferdigmat av noe slag, det ble laget mye fra bunnen, og gjerne fryst slik at det var enkelt å lage på hverdager. Lever ble endel brukt. Det liker jeg ikke den dag i dag. Blodklubb med sukker. Hmmm. Broren min og jeg var endel alene, og da hendte det vi kjøpte grillet kylling eller kyllingvinger og spiste det med loff og paprika potetgull. Det var jo skikkelig sunt! |
|
|
|
![]() |
|
|