|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageNå har det vært samordet opptak ganske lenge, da, siden min andre begynte, tror jeg i hvert fall, og hun går i femte nå. Men det er et godt poeng. Sånne ting tar tid å måle.
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageMen det var leseferdighetene i slutten av 1. klasse som ble målt, så datagrunnlaget burde være ganske bredt.
|
|
|
|
#3 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJeg har hatt mine i kommunal barnehage rett og slett fordi de har gått i den barnehagen jeg har jobbet i.
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJeg har vel egentlig opplevd kommunale barnehager som mer stødige enn private her i byen. Nå har vi barna i en privat, og det var med en viss skepsis, men den fungerer fint.
|
|
|
#5 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageMine fire har gått i en privat barnehage som fungere som en slags bedriftsbarnehage, de rekrutterer barna fra to av byens kunnskapsinstitusjoner og har tidligere fått prydelige driftstilskudd fra disse institusjonene. Barnehagen har små avdelinger, aldersblandede grupper og to utdannede pedagoger pluss assistent på hver avdeling, lav sykemeldingsprosent og vikar fra første time. Den barnehagen går glatt utenpå alle de kommunale barnehagene i byen som vennene mine forteller om. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJeg har jobbet i privat barnehage, og har hatt begge barna i to forskjellige private barnehager. Jeg vet at de styrer hvilke barn de tar inn, i mye større grad enn de vil innrømme. Og de har hatt bedre økonomi enn det jeg har oppfattet som gjengs i de kommunale barnehagene i samme område. Det kan være tilfeldig, men jeg hadde nok valgt privat foran kommunal om det stod mellom to barnehager.
|
|
|
|
#7 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJeg har overhodet ikke inntrykk av at det er særlig anledning til å shoppe barnehage i Oslo. Det meste er fullt, det er vanskelig å få plass om man ikke rekker hovedopptaket osv.
|
|
|
#8 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJeg bor i en kommune med veldig fokus på barnehagene og utvikling av barnehagene. Vi har i motsetning til mange mye større kommune egen barnehagesjef. Vi går ikke under skole i hele tatt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageHar kun erfaring fra to kommunale, som hver har ca 100 barn. Vi er utrolig fornøyd, det er fast vikar på huset, stabil bemanning og mange menn der Lille går nå. Har inntrykk av at det har med ledelse å gjøre.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageKommunale har i utgangspunktet minst like mye penger som private, ettersom private får tilskudd utfra kommunale sitt regnskap, men det er ikke 100%, det beveger seg år for år oppover og er på 98,noe nå om jeg ikke husker feil. Noen kommuner gir 100% da, men det er valgfritt, de fleste legger seg etter min erfaring på den statlig satte satsen. (Forholder meg til rundt 30 kommuner i forhold til barnehagerenskap på jobb, så for all del, det er mange flere kommuner i landet som jeg ikke har noe med da)
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJeg har og har hatt mine i en privat barnehage. Da vi fikk plass i 2009 var den frittstående, og hadde drevet i 20 år eller noe slikt.
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageDet var slik i Oslo en stund, tror jeg?
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageEldste har gått i to private barnehager, siste var bedriftsbhg. Vi var bare glade for å få plass til henne og hadde tatt det vi fikk samme hva omtrent.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageVi har våre i en FUS-barnehage nå og opplever at de er vesentlig mer fokusert både på å kurse ansatte, ha bra nivå på ting og tang og generelt på pedagogikk enn i den kommunale vi kom fra. I tillegg har de vikar fra dag 1, i kommunen var det vikar bare når hele barnehagen ikke gikk rundt. Så det er mye positivt. Likevel synes jeg jo ikke den er bedre enn den kommunale vi kom fra, men det skyldes at de som jobbet i denne kommunale barnehagen er helt ekstraordinære (stabilt personale som har jobbet en mannsalder), ikke rammene de jobbet under.
|
|
|
#15 |
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageStabilt personale er gull verdt! Det har både vår kommunale og bedriftsbhg hatt.
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageDen eneste barnehagen jeg har vært skikkelig, skikkelig misfornøyd med var forresten privat. Der kræsja vi fullstendig i filosofi med de ansatte. Jeg tror ikke jeg skal henge ut hvilken det var i åpent forum.
|
|
|
#17 |
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageMin eldste gikk i en privat i to dager før jeg fikk annen. Var absolutt ikke fornøyd med den. Hun ble ikke sett, ikke snakket til.
|
|
|
#18 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageVi har så få kommunale barnehager at det var ikke noe alternativ. Er svært fornøyd med barnehagen de var i fra 2 til 6 år. Reggio Emilia barnehage, kostet litt ekstra, ble med varmmatstilbud og etterhvert 1000,- over minstepris pr. mnd. Vi bor i et område hvor folk har råd til det og ingen klager. Av samme årsak har barna fått være med på skiskole, svømmeskole, kunstkvelder og annen foreldrebetalt aktivitet.
|
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehageJa, ja. I dag har en av forskerne bak funnet kommet med forslag om at barnehageplass skal tildeles ved loddtrekning for å utjevne sosiale forskjeller. Hvilken verden lever han i?
|
|
|
|
#20 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage
Men å få plass er min største gevinst så langt. Det sto mellom å få hva som helst til 1 åringen, eller å bli hjemme de restrende seks måneder til ny permisjon og tape både seks måneder lønn og permisjonspenger hele neste permisjon.
|
|
![]() |
|
|