Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av privat vs. kommunal barnehage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-14, 16:23   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage

Nå har det vært samordet opptak ganske lenge, da, siden min andre begynte, tror jeg i hvert fall, og hun går i femte nå. Men det er et godt poeng. Sånne ting tar tid å måle.

Gammel 19-11-14, 17:23   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var leseferdighetene i slutten av 1. klasse som ble målt, så datagrunnlaget burde være ganske bredt.

Gammel 19-11-14, 17:29   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt mine i kommunal barnehage rett og slett fordi de har gått i den barnehagen jeg har jobbet i.

Som ansatt så har jeg prøvd både privat og kommunal barnehage, og jeg foretrekker definitivt å jobbe kommunalt.

Gammel 19-11-14, 17:42   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel egentlig opplevd kommunale barnehager som mer stødige enn private her i byen. Nå har vi barna i en privat, og det var med en viss skepsis, men den fungerer fint.

Det som er med private barnehager er at de oftere er spesielle barnehager, da tenker jeg på bedriftsbarnehager, livssynsbaserte barnehager, gårdsbarnehager, sportsbarnehager, utebarneahger, har spesiell pedagogikk etc. Det tiltrekker seg kanskje høytlønte foreldre?

Gammel 19-11-14, 18:05   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Mine fire har gått i en privat barnehage som fungere som en slags bedriftsbarnehage, de rekrutterer barna fra to av byens kunnskapsinstitusjoner og har tidligere fått prydelige driftstilskudd fra disse institusjonene. Barnehagen har små avdelinger, aldersblandede grupper og to utdannede pedagoger pluss assistent på hver avdeling, lav sykemeldingsprosent og vikar fra første time. Den barnehagen går glatt utenpå alle de kommunale barnehagene i byen som vennene mine forteller om.

Logistikkmessig ville det vært bedre å ha ungene i barnehage nærmere der vi bor, men vi har valgt å bruke denne barnehagen nettopp fordi vi synes den er så bra.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 18:19   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jobbet i privat barnehage, og har hatt begge barna i to forskjellige private barnehager. Jeg vet at de styrer hvilke barn de tar inn, i mye større grad enn de vil innrømme. Og de har hatt bedre økonomi enn det jeg har oppfattet som gjengs i de kommunale barnehagene i samme område. Det kan være tilfeldig, men jeg hadde nok valgt privat foran kommunal om det stod mellom to barnehager.

Gammel 19-11-14, 19:56   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har overhodet ikke inntrykk av at det er særlig anledning til å shoppe barnehage i Oslo. Det meste er fullt, det er vanskelig å få plass om man ikke rekker hovedopptaket osv.

Skjønt en og annen barnehage utmerker seg jo med sitt dårlige rykte. Der vi har ungen - en kommunal gigantbarnehage vi overhodet ikke er fornøyde med - reklamerer de med ledige plasser på Facebook nå.

Jeg har ikke inntrykk av at det er privat vs. kommunal som er kvalitetsskillelinjen heller. Mange private er elendige, andre private er supre. Det samme med kommunale. Eneste jeg kan tenke meg er at det er mange private barnehager som trekker opp snittet fordi de er bedriftsbarnehager (=minimumskravet er at foreldrene har en jobb) og studentbarnehager (=ekstrasubsidierte barnehager med krav til studiekompetanse hos foreldre), mens barn med prioritet pga belastninger i familien nok oftere styres mot kommunale barnehager grunnet etablert samarbeid med andre hjelpeinstanser.

Gammel 19-11-14, 20:30   #8
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor i en kommune med veldig fokus på barnehagene og utvikling av barnehagene. Vi har i motsetning til mange mye større kommune egen barnehagesjef. Vi går ikke under skole i hele tatt.

Jeg har jobbet som ped.leder i både kommunal og privat barnehage og nå som Spesialpedagog ansatt i kommunen. Erfaringen min er at det kommer mer annpå barnehagen og styrer enn om det er en kommunal barnehage eller ikke.

Stort sett har de kommunale barnehagene her i kommunen veldig høy standar. Det drives mange pedaogiske programmer som barnehagene skal følge opp som styres av kommunen. Disse tilbys også private barnehager. Ikke alle takker ja.

Jeg er nå utplassert i en privat og en kommunal barnehage. Jeg ville valgt den kommunale om jeg skulle hatt mine barn i en av de.

Min yngste går i en privat barnehage fra læringsverkstedet. Tidligere var de en egen kjede med reggio emilia pedagogikk men ble kjøpt opp i fjor. De har høyt fokus på refleksjon og pedagogikk.

Og så har du FUS barnehagene som jeg opplever har alt for mye fokus på å effektivisere og få mest penger ut av de få ansatte man har. Veldig lite fokus på barnehagepedagogikk. Man ser det på programmene de trer nedover hode på ansatte som er laget av bedriftsledere som aldri har jobbet i en barnehage.

Jeg opplever her i kommunen at foreldre velger barnehage etter hvor de er plassert. Økonomisk er de veldig sidestilt. Men kommunale har ikke mindre penger enn de private her. I tillegg så er det mye administrativt som blir tatt av kommunen som styrere i private barnehager slipper, mens jeg opplever at enkelte private styrere ikke får tid til pedagogikken og god personaloppfølging fordi de også må ta seg av alt det administrative.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 20:26   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Har kun erfaring fra to kommunale, som hver har ca 100 barn. Vi er utrolig fornøyd, det er fast vikar på huset, stabil bemanning og mange menn der Lille går nå. Har inntrykk av at det har med ledelse å gjøre.

Gammel 19-11-14, 20:35   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kommunale har i utgangspunktet minst like mye penger som private, ettersom private får tilskudd utfra kommunale sitt regnskap, men det er ikke 100%, det beveger seg år for år oppover og er på 98,noe nå om jeg ikke husker feil. Noen kommuner gir 100% da, men det er valgfritt, de fleste legger seg etter min erfaring på den statlig satte satsen. (Forholder meg til rundt 30 kommuner i forhold til barnehagerenskap på jobb, så for all del, det er mange flere kommuner i landet som jeg ikke har noe med da)

Vi velger, som de fleste andre jeg kjenner, barnehage på bakgrunn av plassering og rykte, og ikke minst hvor vi får plass, ikke om den er privat eller kommunal, det har reelt ALDRI vært et av våre kriterier.

Gammel 19-11-14, 20:36   #11
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har og har hatt mine i en privat barnehage. Da vi fikk plass i 2009 var den frittstående, og hadde drevet i 20 år eller noe slikt.
For 2-3 år siden ble den kjøpt opp av Læringsverkstedet. Jeg var dypt skeptisk, men er imponert over hvordan de har greid å beholde sitt eget særpreg, selv om de følger Læringsverkstedet sine planer.

Det er endel barn med utfordringer der nå, men jeg har inntrykk av at hvis det er kjente funksjonshemninger etc når barna skal begynne i bhg her i kommunen, så blir de geiledet inn mot en av de forsterkede barnehagene.
Men de tok Storebror og hans utfordringer på strak arm, og har blant annet 2-3 egene spes.peder ansatt nå. Så de slipper å være avhengig av kommunen sin spes.ped. Det er kjempebra. (For de kommunale spes.pedene her er så som så, det er heldigvis annerledes andre steder. )

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 20:51   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var slik i Oslo en stund, tror jeg? Kanskje det bare var lokalt.

Gammel 19-11-14, 23:47   #13
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Eldste har gått i to private barnehager, siste var bedriftsbhg. Vi var bare glade for å få plass til henne og hadde tatt det vi fikk samme hva omtrent.

Yngste har gått i både bedriftsbhg (samme som eldste, så privat) og siste året i kommunal. Vi var forøvrig utrolig fornøyde med den kommunale, men de hadde nok litt færre ressurser enn den private samt det gikk barna fra alle samfunnslag der (sier ikke det er negativt, bare konstaterer at det var slik, "den virkelige verden". I den private de gikk hadde alle barna minst en forelder som enten var siviløkonom eller sivilingeniør, så det var ikke så store forskjeller der. Barna ble på en måte litt skjermet for virkeligheten om dere skjønner hva jeg mener. Alle hadde alltid ressurser, alle møtte alltid opp på foreldrearrangementer, det var ikke problem å få folk til å bake eller sitte i FAU osv.

Da jeg søkte barnehageplass for yngste før vi flyttet hit til byen søkte jeg både private og kommunale og tenkte mest på lokasjon ved valgene jeg satte opp.

Gammel 20-11-14, 00:00   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har våre i en FUS-barnehage nå og opplever at de er vesentlig mer fokusert både på å kurse ansatte, ha bra nivå på ting og tang og generelt på pedagogikk enn i den kommunale vi kom fra. I tillegg har de vikar fra dag 1, i kommunen var det vikar bare når hele barnehagen ikke gikk rundt. Så det er mye positivt. Likevel synes jeg jo ikke den er bedre enn den kommunale vi kom fra, men det skyldes at de som jobbet i denne kommunale barnehagen er helt ekstraordinære (stabilt personale som har jobbet en mannsalder), ikke rammene de jobbet under.

Gammel 20-11-14, 00:01   #15
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Stabilt personale er gull verdt! Det har både vår kommunale og bedriftsbhg hatt.

Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til at yngste skulle gå i kommmunal bhg siden vi kun hadde hatt privat før.

Gammel 20-11-14, 00:10   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Den eneste barnehagen jeg har vært skikkelig, skikkelig misfornøyd med var forresten privat. Der kræsja vi fullstendig i filosofi med de ansatte. Jeg tror ikke jeg skal henge ut hvilken det var i åpent forum.

Gammel 20-11-14, 11:33   #17
millact

Standard

Min eldste gikk i en privat i to dager før jeg fikk annen. Var absolutt ikke fornøyd med den. Hun ble ikke sett, ikke snakket til.

Gammel 20-11-14, 11:38   #18
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi har så få kommunale barnehager at det var ikke noe alternativ. Er svært fornøyd med barnehagen de var i fra 2 til 6 år. Reggio Emilia barnehage, kostet litt ekstra, ble med varmmatstilbud og etterhvert 1000,- over minstepris pr. mnd. Vi bor i et område hvor folk har råd til det og ingen klager. Av samme årsak har barna fått være med på skiskole, svømmeskole, kunstkvelder og annen foreldrebetalt aktivitet.

Gammel 20-11-14, 12:07   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ja. I dag har en av forskerne bak funnet kommet med forslag om at barnehageplass skal tildeles ved loddtrekning for å utjevne sosiale forskjeller. Hvilken verden lever han i?

Gammel 20-11-14, 13:09   #20
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, ja. I dag har en av forskerne bak funnet kommet med forslag om at barnehageplass skal tildeles ved loddtrekning for å utjevne sosiale forskjeller. Hvilken verden lever han i?

Men å få plass er min største gevinst så langt. Det sto mellom å få hva som helst til 1 åringen, eller å bli hjemme de restrende seks måneder til ny permisjon og tape både seks måneder lønn og permisjonspenger hele neste permisjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.