|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å leve mer miljøvennligSynes Fremtiden i våre hender har mange gode tips på sin nettside og Facebookside, http://www.framtiden.no/
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å leve mer miljøvennligKlart det monner å ha liten leilighet, lavt forbruk og 1 bil! Så kunne det minnet enda mer om man fløy lite, men lell?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg kan fint gå til butikken. Når jeg kjører dit er det fordi jeg kommer fra jobb da og stopper på butikken på vei hjem. Dvs, kjører forbi hjemme, til butikken og hjem,så jeg kune jo kjørt hjem og parkert og gått til butikken da. Det bare tenker jeg liskom ikke på i farta.
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å leve mer miljøvennligVi har byttet til disse telysene:
|
|
|
#5 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Å leve mer miljøvennligNjulaif: Nå bor vi faktisk midt i Oslo. Men det er nok mest flaks at jobben min ligger så nærme. Mannen min bor mye lengre bort fra sin jobb, men han tar i det minste bussen. Det synes jeg også regnes som miljøvennlig (han har uansett ikke parkeringsplass på jobb, så han kunne ikke kjørt).
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å leve mer miljøvennligDet blir virkelig ekstremt mye plastavfall, som flere nevner. Er det noen som har tips til å redusere det? Det blir veldig, veldig mye!
|
|
|
#8 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg skulle ønske frukt og grønnsaker hadde blitt solgt uten plastemballasje som poser og skåler. Og cerealer har altfor mye plast, papp og luft i pakkene. Det blir mye avfall og vi kjøper ofte mer frukt og grønt enn vi trenger. Vi kjøper ikke ferdigmat og halvfabrikata. Vi er ellers bevisst på å bruke opp det vi har før vi kjøper nytt.
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Å leve mer miljøvennlig
Bruke bæreposene flere ganger? Jeg har ofte med meg bæreposer hjemmefra når jeg handler mat.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Dette har jeg endelig fått mannen til å gjøre. Han har vært en sånn posehamstrer, og jeg har kastet og kastet på plastposer.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Jeg gjorde det slik en god periode for to år siden fordi jeg hadde så enormt mye poser.
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Å leve mer miljøvennligBra: Vi bor i en relativt liten og svært energiøkonomisk leilighet, og har ikke bil (men er med i bilkollektiv).
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg skal bli enda flinkere på å kildesortere i år. Jeg er flink på papp/papir, plast og matavfall, men jeg/vi kan bli enda flinkere på glass, metall, elektriske dingser (ganske flink på det, men har nok forbedringspotensiale). |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Jeg skal ikke snakke for Tjorven, men vi bor ganske likt, og de fleste Osloleiligheter har 1-2 boder, og that's it. Greia er at når man bor på 90 kvadrat (eller 80, som vi gjør) så må man velge. Man kan ikke fylle opp en kjeller eller garasje med alt mulig rart. Det er fullstendig mulig å ha et kvalitetsliv i en leilighet. Leiligheter på 80-90 regnes for øvrig som ganske store i Oslosammenheng.
Jeg har helt motsatt erfaring. Vi bor i en sentral bydel i Oslo og de aller fleste jeg kjenner sykler, går eller kjører kollektivt til jobb.
Men er ledlys virkelig mer miljøvennlige? Det er jo enorm miljøbelastning å lage dem, og avfallet de blir til er heller ikke gjenvinnbart.
Handle i grønnsaksbutikker, ostebutikker og kjøtthandlere. Det første er vel lettest. Ikke velge porsjonspakkede grønnsaker, og kjefte på produsenter som insisterer på å pakke inn alt i altfor mye emballasje.
|
|
|
#15 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Å leve mer miljøvennligKaffefilter har vi prøvd oss uten. Men har funnet ut at vi må bløtlegge filterskålen som følger med trakteren, og male bønnene grovere. Har dere noen enkle måter å unngå kaffefilter? Tar gjerne tips om kompost også, for det er litt kaffegrut, fruktskall og mat som kastes. Jeg er så redd rotter og brunsnegler skal komme i komposten.
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
I kaffebutikker kan du få kjøpt kaffefiltre i stoff som kan vaskes.
|
|
|
#17 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Å leve mer miljøvennligDette ble en fin tråd. Takk for inspirasjon!
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Det er omtrent det samme nå, men vi prøver å bytte ut en del av privatflyreisene med tog. Tog til bestemor i Bergen, interrailferie i sommer. Dessuten prøver jeg å få meg jobb som jeg ikke må semi-flypendle til, det ville jo gjort en stor forskjell. (Ikke at flypendlejobben kommer til å eksistere mer neste år, men læll.)
|
|
|
#19 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Å leve mer miljøvennligVeldig fin tråd og mange gode tips og ting som jeg vl la meg inspirere av og ta med videre i hverdagen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
kamerat
|
Dette er jeg veldig, veldig enig i. Oppgaven er for stor og strukturelt betinget til at den på noen måte kan løses på individplan.
|
![]() |
|
|