Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-15, 18:48   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Det er jo kjempeflott.
Men understreker igjen at dette ikke gjelder i andres hjem.
Hvis vi griller tar vi gjerne uansett med egen mat hele gjengen.

Vi bor så langt fra hverandre at når vi møtes er det enten i vårt eller svigermor sitt hjem.

Gammel 28-03-15, 18:38   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke vegetarianere er en veldig homogen gruppe. De fleste vegetarianere jeg omgås spiser egg, ost, smør og melk. Derfor er det nok ikke så rart at en del stusser når de får høre at kniven ikke må ha vært i kontakt med animalske produkter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-15, 18:44   #3
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror ikke vegetarianere er en veldig homogen gruppe. De fleste vegetarianere jeg omgås spiser egg, ost, smør og melk. Derfor er det nok ikke så rart at en del stusser når de får høre at kniven ikke må ha vært i kontakt med animalske produkter.

Jeg spiser egg, ost, smør og melk. Men redskap og mat ønsker jeg holde unna kjøtt. Er det så rart når man ikke vil overføre kjøtt?

Gammel 28-03-15, 18:45   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser egg, ost, smør og melk. Men redskap og mat ønsker jeg holde unna kjøtt. Er det så rart når man ikke vil overføre kjøtt?

Jeg synes det er rart å ikke ville overføre mikroskopiske mengder kjøtt ja. Hvis det setter smak så skjønner jeg det.

Gammel 28-03-15, 18:47   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg syns det er rart, men din mat, dine vaner, selvsagt.

Gammel 28-03-15, 18:47   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja du er faktisk det, jeg synes det er tullete for å være ærlig. Men: om vi var på tur så hadde du hjertens gjerne fått laget mat og jeg hadde ikke sagt noe.

Gammel 28-03-15, 18:49   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overføre kjøtt? Kjemien i det må du nok faktisk forklare meg. Både eggene og melken du spiser har jo sånn sett hatt kjøttnærkontakt av tredje grad.

Gammel 28-03-15, 19:01   #8
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Overføre kjøtt? Kjemien i det må du nok faktisk forklare meg. Både eggene og melken du spiser har jo sånn sett hatt kjøttnærkontakt av tredje grad.

Denne tråden er et stjerneeksempel på at det er vanskelig å forstå og ikke bare la saken ligge. Jeg ønsker å leve som vegetarianer uten at folk skal stille kritiske spørsmål og la meg føle at jeg ødelegger for fellesskapet. Jeg ødelegger vel ikke for andre? Stilletiende akksept eller spørsmål utfra nysgjerrighet er min drøm. Siden det viser seg å ikke være reelt må jeg lære meg noen standardsvar der det fremstår som noe helt greit.

Jeg vurderer seriøst å si at jeg reagerer på kjøtt og derfor må være forsiktig. Det er jo forsåvidt sant...

Gammel 28-03-15, 19:07   #9
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Ser forresten at det er mange fine svar her!

Gammel 28-03-15, 20:51   #10
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Men er det så vanlig å skjære i kjøtt og så bruke kniven på andre matvarer? Det er jo fullstendig uhygienisk, okke som.

(Ikke et spm til deg egentlig, mest undring. Jeg ville reagert selv om jeg er kjøttetende.)

Gammel 28-03-15, 20:54   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men er det så vanlig å skjære i kjøtt og så bruke kniven på andre matvarer? Det er jo fullstendig uhygienisk, okke som.

(Ikke et spm til deg egentlig, mest undring. Jeg ville reagert selv om jeg er kjøttetende.)

Nei, det gjør man ikke. Ikke samme fjøl heller. Men å bruke samme stekepinsett på paprika og kjøtt eller samme stekepanne er ikke helt uvanlig.

Gammel 28-03-15, 20:57   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, det gjør man ikke. Ikke samme fjøl heller. Men å bruke samme stekepinsett på paprika og kjøtt eller samme stekepanne er ikke helt uvanlig.

Ja, sånn.

Gammel 28-03-15, 20:55   #13
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg ser titt og ofte at feks samme gaffel blir brukt til grønnsaker og kjøttpålegg på spisebordet. Bruker kniv til å ta ut skinka av emballasjen og fint bruker samme til å skjære opp agurken etc.

Gammel 28-03-15, 20:59   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg ser titt og ofte at feks samme gaffel blir brukt til grønnsaker og kjøttpålegg på spisebordet. Bruker kniv til å ta ut skinka av emballasjen og fint bruker samme til å skjære opp agurken etc.

Disse eksemplene har jeg ingen problemer med, selv om jeg nok hadde hatt en påleggsgaffel til hvert pålegg om det var meg som dekket på. *sjuske*

Men jeg skjærer ikke opp rått kjøtt, for så å skjære opp grønnsaker med samme kniv/fjøl.

Gammel 29-03-15, 21:57   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feks går de andre og handler blir det gjerne Norvegia og diverse kjøttpålegg. (Erfaringsmessig ).
Jeg føler heller ikke for å detaljstyre og har hatt mang en tur der jeg har spist to poteter til middag. Brød uten pålegg til frokost.
Om jeg drar opp eget så blir de gjerne snurt.
og jeg er ikke så god på å gå med lavt blodsukker.

Dette syns jeg er utrolig lite omtenksomt av vennene dine, og dersom de er såpass sosete og ikke gjennomtenkte av seg, så syns jeg godt at de som et minimum bør skjønne at du selv vil sikre deg at du kan få mat å spise! Jeg liker forresten selv også å kunne legge litt føringer for handlinger til en hyttetur der jeg skal kose meg, man kan jo risikere at folk syns det er helt greit med frokost uten syltetøy, eller ikke sjokolade!

Dette sliter jeg skikkelig med å skjønne, og syns det er litt sært. Ikke at man ikke vil bare plukke skinken av baguetten, altså, den setter jo smak, men "spor av", når det ikke merkes på smak? Rart. Men vi har jo alle våre særheter (se syltetøyeksempel over ), jeg har en nær og kjær slektning som absolutt ikke under noen omstendighet vil bruke andre slags toaletter enn vannklosetter, for eksempel, og det tenker jeg man bare tar med på konto "menneskelig variasjon som gjør livet rikere" og bråker ikke noe med det. Det hjelper selvsagt at hun er litt selvironisk på det, da.

Jeg syns det burde holde for vennene dine med en beskjed i retning: "heihå, snart er det hyttetur, jeg gleder meg masse! Som der vet har jeg mine greier i matveien, og siden det ikke er så greit å holde orden på alle mine særheter for alle andre, så syns jeg det enkleste er om jeg enten er med og handler, eller at jeg tar med meg en del mat, og så bidrar jeg på kjøkkenet det jeg kan, men lover å ikke servere dere soyaburgere ".

Hvis de lager krøll og baluba av det, så syns jeg de er særere enn deg.

Gammel 29-03-15, 23:40   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan forklare deg hvorfor jeg ikke orker feks at noen skjærer i grilla kylling og så en agurk feks:
Jeg er vegeterianer pga jeg synes kjøtt er ekkelt. For meg er det intet annet enn et partert lik. Jeg kan spise melk og egg pga det ikke har vært i kontakt med et lik.

Ja, jeg skjønte jo hvorfor du syns det var ekkelt, men jeg syns fortsatt det er veldig sært. Ikke som "burde vært lagt inn"-sært, altså, men sært. Men vi har jo alle våre særheter, så føler du sånn så føler du sånn, selvsagt. Men det må jo være veldig ekkelt for deg å sitte til bords å se folk legge innpå med lik?

Gammel 29-03-15, 23:42   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg kan forklare deg hvorfor jeg ikke orker feks at noen skjærer i grilla kylling og så en agurk feks:
Jeg er vegeterianer pga jeg synes kjøtt er ekkelt. For meg er det intet annet enn et partert lik. Jeg kan spise melk og egg pga det ikke har vært i kontakt med et lik.

Og det er selvsagt greit at det er din personlige mening, men det er nok litt naivt å forvente at det er en holdning og en praksis de aller fleste vil møte uten å stille spørsmål ved.

Gammel 30-03-15, 00:34   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er heller ikke kjøtt noe annet enn partert dyrelik. Mer konkret muskler fra dyrelik. Som nevnt tidligere i tråden fatter jeg ikke at man kan tenke annerledes om kjøtt. Selvsagt er det deler av et dyrelik.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 00:36   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

For meg er heller ikke kjøtt noe annet enn partert lik. Som nevnt tidligere i tråden fatter jeg ikke at man kan tenke annerledes om kjøtt. Selvsagt er det deler av et dyrelik.

Teknisk sett er det selvsagt et dødt dyr, men jeg tenker ikke på karbonadedeig eller skinkepålegg som lik uansett. Jeg tenker på det som mat.

Jeg tenker ikke på fisken jeg akkurat har sløyet som lik heller. Det er fortsatt bare mat i mine øyne.

Gammel 30-03-15, 01:13   #20
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vegeterianer pga jeg synes kjøtt er ekkelt. For meg er det intet annet enn et partert lik.

Jeg syns den holdningen du framviser er like sær som min datters holdning om at ris og saus må ligge på hver sin side av tallerkenen fordi disse tingene ikke kan blandes. På samme måte som jeg syns det er sært å ikke kunne spise kake hvis noe av kakestrøsselet er rødt eller at man ikke kan spise gris eller ku fordi en religiøs bok sier at dette ikke er greit.

En holdning om at dyrevelferd er viktig og at dyr skal tas vare på mens man har dem syns jeg går på helt andre ting. For meg er en slik holdning mye enklere å akseptere enn "kjøtt er bare partert lik og jeg syns det er ekkelt".

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.