Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Anbefal meg et gulv som oppfyller "noe" krevende kravspek

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-15, 10:17   #41
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg et gulv som oppfyller "noe" krevende kravspek

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi har bambus, og det er en myte at det er veldig hardt, altså. Det endrer seg mye med varme og luftfuktighet, så jeg vil ikke brukt det med varmekabler. Vi la det på stua, og det er absolutt nydelig, men der hvor radiatoren står om vinteren blir det sprekk mellom platene. Den sklir igjen om sommeren, men det er nok til å irritere. Vi har fått flere hakk i parketten også, både av et sofaben som blir dyttet hardt nedi, og ting som har ramlet ned.

Veldig dyrt er det ikke, sammenliknet med andre parkettgulv.

Jeg hadde vurdert kork, det angrer jeg litt på at vi ikke gikk videre med.

Da er nok ikke bambus noe for oss.

Jeg har tenkt på kork, men må se på prisene først. Vi skal legge ganske mange kvadrat.

Jeg er ikke så bekymret for hakk og riper, egentlig, men jeg vil ha et gulv som tåler at det søles litt uten at det blir misfarget og skjoldete, eller sprekker.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:18   #42
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

En del dyrere er Marmoleum Click som også er et slitesterkt gulv og tåler mye. Det har vi på soverommet til guttungen.

Marmoleum er linoleum - svanemerket og miljøvennlig. Og rent deilig å gå på bærrføttes. Har click-fliser på kjøkkenet nå, hadde det på forrige kjøkken og vurderer det som gulv på hele stue/kjøkkenområdet i neste bolig.

Forrige hus la vi (= limte jeg) linoleumsfliser på avrettet gulv med innstøpt varme. Har ikke sjekket om de finnes som flis enda, men det skal jeg sannelig gjøre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:18   #43
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Vi hadde det både på gang, kjøkken og stue.
Det var typen kork klikk, som man legger likt som feks parkett.

Vi hadde fargen champagne, men det finnes et som er både lysere og mørkere tror jeg.

Vi hadde jo et gammelt hus, og la det uten varme under, og det fungerte overraskende bra.

Er det ekte kork i platene, eller kork-look-a-like, Nessie?

Gammel 05-05-15, 10:20   #44
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marmoleum Modular heter det når det er linoleum i fliser.
Flisene finnes i 4 nye størrelser: 25x25 cm, 50x25 cm, 50x50 cm, 75x50 cm (avhengig av hvilke farge du velger).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:28   #45
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Er det ekte kork i platene, eller kork-look-a-like, Nessie?

Det er ekte kork ja. Men ikke helt "ren" som i de flisene jeg ser kan brukes. Det er flere lag av kork, fiberplater, finér og beskyttelsesfilm, som gjør at det isolerer godt.

Her står det litt om korkgulv.
Egenskaper

Kork har en cellestruktur og inneholder et voksaktig stoff - suberin - som gjør den vanntett. Det er ikke uten grunn at kork brukes til å tette flasker med er - nettopp kork, laget av kork!

Strukturen gir den egenskaper som minner om en svært fast svamp, den gir etter for støt og press, og går tilbake til sin opprinnelige fasong. Skarpe gjenstander kan derimot gjøre skade, som på de fleste andre gulvbelegg.

Kork er derfor behagelig å gå på, det gir en naturlig svikt. I tillegg er det svært varmeisolerende, slik at det kjennes varmt å gå på. Selv med bare føtter føles det varmt, siden korken ikke transporterer varmen bort fra føttene.

Kork er også svært lydisolerende, siden materialet er akustisk dødt. Det har ingen resonanser og absorberer høye frekvenser. Det isolerer derfor både trinnlyd og lyd fra gjenstander som faller på gulvet, og akustisk lyd fra rom med korkgulv forplanter seg lite nedover i boligen.

Kork er heller ikke følsom for variasjoner i temperatur og fuktighet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:40   #46
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er ekte kork ja. Men ikke helt "ren" som i de flisene jeg ser kan brukes. Det er flere lag av kork, fiberplater, finér og beskyttelsesfilm, som gjør at det isolerer godt.

Her står det litt om korkgulv.
Egenskaper

Kork har en cellestruktur og inneholder et voksaktig stoff - suberin - som gjør den vanntett. Det er ikke uten grunn at kork brukes til å tette flasker med er - nettopp kork, laget av kork!

Strukturen gir den egenskaper som minner om en svært fast svamp, den gir etter for støt og press, og går tilbake til sin opprinnelige fasong. Skarpe gjenstander kan derimot gjøre skade, som på de fleste andre gulvbelegg.

Kork er derfor behagelig å gå på, det gir en naturlig svikt. I tillegg er det svært varmeisolerende, slik at det kjennes varmt å gå på. Selv med bare føtter føles det varmt, siden korken ikke transporterer varmen bort fra føttene.

Kork er også svært lydisolerende, siden materialet er akustisk dødt. Det har ingen resonanser og absorberer høye frekvenser. Det isolerer derfor både trinnlyd og lyd fra gjenstander som faller på gulvet, og akustisk lyd fra rom med korkgulv forplanter seg lite nedover i boligen.

Kork er heller ikke følsom for variasjoner i temperatur og fuktighet.

Må på byggevareutsalg og se på dette, skjønner jeg. Takk for tips!

Gammel 05-05-15, 10:50   #47
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har korkvinyl på kjøkken og på et soverom og vi er veldig glad i det gulvet. Det er veldig slitesterkt, godt å gå på og isolerer.

Jeg liker også marmoleum click og vurderer det til gangen nede.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:55   #48
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bambus, og det er en myte at det er veldig hardt, altså.

Nei, bambus er veldig hardt - dette er grunnen til at det brukes mye i offentlige bygg. Hvis du ser på denne linken vil du ser rangeringen av hardhet i forskjellige treslag. (og i parantes bemerket - dette er grunnen til at furu og gran, som jeg synes er nydelige treslag, er billig. Tåler ingenting)

Gammel 05-05-15, 11:00   #49
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Hvor har dere kjøpt korkvinyl her i byen da?

Gammel 05-05-15, 11:04   #50
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

Vi hadde oljet eikeparkett der vi bodde før, og det var og er mitt favorittgulv. Fordelen med oljet er, itillegg til at det er pent og godt å gå på, at hakk kan fikses lokalt ved å pusse og olje opp på uhellene. Det måtte oljes et par ganger i året, men det er ikke mer arbeid enn å vaske det og da holder det seg så fint.

Oljet eikeparkett er min absolutte favoritt!
Vi har det i stuene og det er godt å gå på og fremdeles pent å se på.

Linoleum er også et godt alternativ synes jeg, men i en stue på 40 kvm ville jeg kanskje ikke valgt det.

Gammel 05-05-15, 11:43   #51
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hvor har dere kjøpt korkvinyl her i byen da?

De selger det flere steder tror jeg. Litt ulike merker.
Billigst tror jeg kanskje du får hos Maling1000 som ligger like ved Leos lekeland.

Korkvinyl har i motsetning til rene korkgulv overflate av vinyl og et mellomlag av kork. Det blir som et vinylgulv, men det isolerer bedre og er mer behagelig å gå på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 11:57   #52
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte på Lade. Rett på andre siden av Burger King der.
Fossegrenda har også vet jeg.

Gammel 05-05-15, 11:57   #53
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Kan jo høre med ex om dere kan komme å se

Gammel 05-05-15, 12:33   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, bambus er veldig hardt - dette er grunnen til at det brukes mye i offentlige bygg. Hvis du ser på denne linken vil du ser rangeringen av hardhet i forskjellige treslag. (og i parantes bemerket - dette er grunnen til at furu og gran, som jeg synes er nydelige treslag, er billig. Tåler ingenting)

Vel, jeg har bambusgulv og vet hva det tåler. Grunnen til at det kommer høyt på hardhetstester er fordi de måler på ubehandlet bambus, og det er ikke det samme som brukes i parkett. Det er selvsagt stor forskjell på heltregulv, ekte stavparkett og ulike typer klikkparkett, som de fleste har i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 12:40   #55
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg har bambusgulv og vet hva det tåler. Grunnen til at det kommer høyt på hardhetstester er fordi de måler på ubehandlet bambus, og det er ikke det samme som brukes i parkett. Det er selvsagt stor forskjell på heltregulv, ekte stavparkett og ulike typer klikkparkett, som de fleste har i dag.

Jeg skjønner godt at du kan ha vært uheldig med din parkett av diverse grunner (feks bevegelse i bygningsmasse, varme etc). Men generelt sett stemmer det at bambusgulv har denne hardheten, også parkett. Kan godt finne frem flere artikler som omhandler parkett spesifikt hvis du er interessert i det.

Gammel 05-05-15, 12:43   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har lest meg ganske godt opp på bambus, så det trenger jeg ikke. Jeg vet hva jeg snakker om.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 13:11   #57
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg klarer ikke å venne meg til laminat.

Bambus er ikke "godkjent" for gulvvarme, tror jeg. Det var det i hvert fall ikke da vi så på gulv for 2-3 år siden.

Vi har lagt eikeparkett (la den selv) på kjøkken, stue, kjellerstue og soverom for ungene, med vannbåren gulvvarme under alt. På kjøkkenet kan det jo bli litt vannsøl, men vi tørker opp med en gang, og det har ikke blitt noen merker enda. Nå kjøpte vi ikke den aller billigste (men heller ikke den dyreste) eikeparketten. Det er jo kvalitetsforskjeller på eikeparkett også.

Jeg tilhører altså parkettfraksjonen.

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Parkettfraksjonen, parkettfraksjonen,
det er vi!
De andre går
på batteri!

Egentlig har jeg tatt den et skritt lenger og har denne gangen valgt heltregulv. Jeg er til og med så vill og gal at favoritten er furu og hakk og riper gjør meg ingenting. Nå har vi hatt gulvet i 4 år, til og med på kjøkkenet. Fremdeles like fornøyd, få merker og gulvet er så vakkert.

Jeg blir litt sånn når noen faktisk velger laminat. :ærlig:

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 13:18   #58
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg avbefaler furu på gulv på rom som har kontorstol med hjul på.

Vi har heltre furugulv på et rom tidligere eier brukte som kontor, det er en fin grop der stolen sto. Jeg greier ikke bestemme meg for om jeg skal prøve å slipe det ned, eller bare legge parkett. Gropen er nemlig ganske dyp.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 13:42   #59
him
Leser

him sin avatar

Standard

Java: Huset vårt er fra 1935 så jeg vet ikke hvilket tre det er i gulvet (men det er heltre), men det er så bløtt at alt som faller på det kan poteniselt lage merker. Synes det er OK i et så gammelt hus, det "passer" på en måte, men ikke noe jeg ville ha valgt overalt.

Gammel 05-05-15, 14:02   #60
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg blir litt sånn når noen faktisk velger laminat. :ærlig:

Jammen det gjør jeg da ikke heller!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.