Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)
Jenta på 12 er på sin 2. telefon - eller kanskje jeg skal si var, for idag hoppet Iphonen på spektakulært vis ut av lomma mens hun hoppet.
Den første telefonen hennes var en eldre sak uten smartfunksjoner - den var kandidat for teknisk museum når den ble byttet ut ifjor.
Iphone var det hun ville ha, og jeg fikk tak på en rimelig og brukt Iphone 4. Hun var fornøyd.
I løpet av dette året har telefonen blitt utsatt for mye forskjellig behandling - blant annet har ryktene nådd meg at hun kunne finne på å kaste den i senga når hun ble sint. Lettere uvøren behandling førte til et skjermbytte for et halvt år siden. Hun har nok prøvd å passe bedre på, men idag døde den som sagt en brutal død. Svart skjerm.
Så... hvem betaler ny telefon. Hva gjør dere i slike situasjoner? Hvor dyre telefoner kjøper dere til barna (eller kjøper de selv..)
Jeg opplever kjøpepresset fra venner som plagsomt. Det er mange av venninnene hennes som vandrer rundt med nye Iphones, og vi vet hva de koster.
Jeg ønsker at hun skal ha et forhold til hva ting koster og spesielt hva det koster å ødelegge noe - uavhengig om det er selvforskyldt eller ikke.
Innspill?
/Z
|