Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vitaminer og sånt i det skjulte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-07, 15:34   #41
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Man kan faktisk få i seg for mye vitaminer også.
Syntes det må være opptil hver enkelt om de vil spise dette. Blir bare latterlig å skulle "lure i folk" noe de ikke vil ha.

Syntes forresten det er klar forskjell på å lure noen og på og servere noe man ikke visste vedkomne ikke vil ha.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 15:38   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Folk som spiser normalt sunn mat og har et variert kosthold i Norge i dag lider neppe av noen form for mangel på næringsstoffer.

Dette støttes av de aller fleste kilder jeg har lest om saken, i alle fall.

For eksempel:

Sosial- og helsedirektoratets råd om kosthold

Sitat:

spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig, se eksempler på fem om dagen ved å følge lenken til høyre
velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites
spis grove korn- og brødvarer
spis mer fisk – både som pålegg og middag
velg magre kjøtt- og meieriprodukter
velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør
kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri
vær varsom med salt
vann er den beste tørstedrikk

Lever du etter disse kostrådene vil du dekke kroppens behov for vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer.

Lommelegen: "Bør jeg ta vitaminer eller mineraler?"

Sitat:

Et sunt og variert kosthold vil som oftest dekke behovet ditt for [vitaminer og mineraler].
[...]
Sørger du for at barnet ditt har et sunt og variert kosthold, vil vitaminbehovet normalt dekkes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 17:06   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Har du noen seriøse kilder til dette? Annet enn Dag Viljen, mener jeg?

Folk som spiser normalt sunn mat og har et variert kosthold i Norge i dag lider neppe av noen form for mangel på næringsstoffer.

Jeg kan sikkert finne noen, men ikke akkurat nå (man finner vel alt bare man leter). Min egen sunne fornuft sier meg at det ikke er lett å dekke behovet i dag, bla. på grunn av stadig synkende mineralinnhold i jorda (pga. kunstgjødsling), økt forurensning, røyking, for høyt inntak av ferdigmat, sukker, salt osv. P-piller og andre medisiner kan forhindre opptak av endel vitaminer, har jeg hørt, men det har jeg ikke dokumentasjon på. Hva er normalt sunn mat, forresten? Når man leser ernæringsdiskusjoner på forskjellige fora får man jo litt hakeslepp av hva folk mener er normalt. Jeg er og forblir totalt overbevist om at mange har ernæringsmangler i større eller mindre grad i dag, at det ikke er enkelt å dekke behovet via kostholdet. Der er jeg ganske bastant.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 18:52   #44
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

PMS er en fin ting - Det blir så mange morsomme tråder ut av det!

Gammel 06-06-07, 20:10   #45
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg kan sikkert finne noen, men ikke akkurat nå (man finner vel alt bare man leter). Min egen sunne fornuft sier meg at det ikke er lett å dekke behovet i dag, bla. på grunn av stadig synkende mineralinnhold i jorda (pga. kunstgjødsling), økt forurensning, røyking, for høyt inntak av ferdigmat, sukker, salt osv. P-piller og andre medisiner kan forhindre opptak av endel vitaminer, har jeg hørt, men det har jeg ikke dokumentasjon på. Hva er normalt sunn mat, forresten? Når man leser ernæringsdiskusjoner på forskjellige fora får man jo litt hakeslepp av hva folk mener er normalt. Jeg er og forblir totalt overbevist om at mange har ernæringsmangler i større eller mindre grad i dag, at det ikke er enkelt å dekke behovet via kostholdet. Der er jeg ganske bastant.

Vel, jeg kan jo bruke meg selv som eksempel. Da Iben var innlagt med kikhoste så spurte en lege som var innom om hun kunne få ta noen blodprøver av meg. Det var for å sjekke innhold av vitaminer og sånt i blodet, altså om ting var dekket. Dette var ca 4-5 uker etter jeg hadde født.

Nå, jeg har ikke verdens beste kosthold. Dvs at jeg spiser "normalt" om det er noe som heter det, men lager sjelden mat fra bunnen, hvertfall slik som "fra bunnen" defineres på dette forumet. :lat: Jeg liker frukt og grønt, men kan absolutt ikke garantere for 5 om dagen. Godis og cola hører helgene til. Ellers drikker jeg en del juice, med masse deilig fruktsukker. Økologisk spiser jeg omtrent aldri.

Og hva ble resultatet? Vel, jeg var godt innenfor alle verdiene jeg trengte å være innenfor, bortsett fra jern. Men det er vel temmelig normal siden jeg fremdeles var i barsel.

Så du kan være så bastant du bare vil, men jeg er nå uansett et levende eksempel på at man verken trenger et perfekt kosthold ELLER tilskudd av noe slag, for å likevel ha et helt normalt lager av nødvendige vitaminer og mineraler i kroppen.

Gammel 06-06-07, 20:13   #46
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så du kan være så bastant du bare vil, men jeg er nå uansett et levende eksempel på at man verken trenger et perfekt kosthold ELLER tilskudd av noe slag, for å likevel ha et helt normalt lager av nødvendige vitaminer og mineraler i kroppen.

Denne kan jeg faktisk helt fint signere.
Nå prøver vi riktignok å lage maten helt fra bunnen av, men der har ikke gjort noe utslag på blodprøvene ifht. hvordan det var før med masse halvfabrikata.

(At jeg føler meg bedre, er en annen sak.)

Gammel 06-06-07, 20:16   #47
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg er enig med deg, har hørt/lest dette jeg også, dvs at næringsinnholdet pålangt nær er det samme nå som før, pga kunstgjødsling, utarming av jorda, profitt, etc.
Jeg gadd å søke; og fikk frem denne linken fra mat og helse:
http://www.matoghelse.no/hvor-ble-de...ne.310040.html
Der er det i alle fall noe dokumentert.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 20:29   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man finner vel like mange med normale verdier av vitaminer og mineraler tross et mindre bra kosthold, som man finner røykere som ikke blir negativt påvirket av røykingen sin. Begge deler burde tilsi at helsen skranter, men enkelte har et immunforsvar (eller hva det nå er) som ikke lar seg påvirke så lett. Det er dermed ikke sagt at det er vanlig å gode verdier av vitaminer og mineraler tross et mindre bra kosthold, det henger jo ikke på greip.

Gammel 06-06-07, 20:30   #49
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vårin, her.

Men vil slike lurendreismetoder ha noen effekt?

...kanskje du får en sint mann? Når han engang finner ut at du har lurt han?

Lure i folk kosttilskudd.

Gammel 06-06-07, 20:32   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Gammel 06-06-07, 20:34   #51
Vårin
Trist

Vårin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

...kanskje du får en sint mann? Når han engang finner ut at du har lurt han?

Lure i folk kosttilskudd.

Nesj, han får seg bare en god latter (og forhåpentligvis oppdager han det ikke før han merker at han har blitt i bedre form og lettere til sinns, slik at han fortsetter å ta det frivillig )

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 20:36   #52
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man finner vel like mange med normale verdier av vitaminer og mineraler tross et mindre bra kosthold, som man finner røykere som ikke blir negativt påvirket av røykingen sin. Begge deler burde tilsi at helsen skranter, men enkelte har et immunforsvar (eller hva det nå er) som ikke lar seg påvirke så lett. Det er dermed ikke sagt at det er vanlig å gode verdier av vitaminer og mineraler tross et mindre bra kosthold, det henger jo ikke på greip.

Nå motsier du deg selv.

Gammel 06-06-07, 20:39   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Gjør jeg?
Jeg tror jeg fomulerer meg litt uklart, men jeg tror du mener hva jeg forstår.

Gammel 06-06-07, 20:40   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja. Først må man spise et tonn med økologiske epler for å dekke behovet. Så kan man plutselig ha det dekket likevel.

Gammel 06-06-07, 20:44   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hæ? Nei? Jeg sier at jeg tror noen kropper trenger mindre for å dekke behovet enn andre, at ikke alle mennesker er like. Slike som deg trenger tydeligvis ikke å spise sunt for å dekke behovet, men jeg tror dermed ikke det er det som er normalen.

Gammel 06-06-07, 20:46   #56
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Når du lager matpakken til han kan du ikke legge vitaminene oppå toppen og se om han tar dem til slutt!?

Gammel 06-06-07, 20:47   #57
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vårin, her.

Nesj, han får seg bare en god latter (og forhåpentligvis oppdager han det ikke før han merker at han har blitt i bedre form og lettere til sinns, slik at han fortsetter å ta det frivillig )

Du har lurt han før, og han reagerer alltid med latter?

Gammel 06-06-07, 20:48   #58
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av petra, her.

Når du lager matpakken til han kan du ikke legge vitaminene oppå toppen og se om han tar dem til slutt!?

Det var faktisk ganske lurt. Når han ser de der, de er lett tilgjengelig og alt det der, så skal du se han tar dem likevel ...

Gammel 06-06-07, 20:55   #59
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Hæ? Nei? Jeg sier at jeg tror noen kropper trenger mindre for å dekke behovet enn andre, at ikke alle mennesker er like. Slike som deg trenger tydeligvis ikke å spise sunt for å dekke behovet, men jeg tror dermed ikke det er det som er normalen.

Tror, ja. Du kan gjerne henvise til noe som sier litt om hva normalen er når det gjelder lagre av vitaminer og mineraler i kroppen, på tvers av kosthold?

Gammel 06-06-07, 20:56   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg bare bruker min sunne fornuft, og nå forteller den meg at jeg heller vil gå og spise pizza og se på Criminal Minds enn å diskutere. :snøft:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.