|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetÅ ta i mot åtte eller ti tusen flyktninger tror jeg ikke kommer til å monne i det hele tatt, jeg tenker at man heller bør ta i mot hundre tusen. Men for at det skal være mulig så kan vi ikke bosette alle i byer der boligmangelen eller snarere prisen på boliger gjør det vanskelig å bosette mange. For å hjelpe flest mulig må vi se på nye måter å kunne bosette flyktningene, eller enkeltpersonene på. Når de er trygt i Norge kan vi heller begynne med kompetansekartlegging etc, men jeg tror ikke at det å få bruke utdannelsen sin er det som ligger fremst i pannebarken til disse som flykter over havet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet
Men det er heller ikkje så enkelt at dei vil vere fornøgd så lenge dei er trygge for krigen og får mat. Ellers ville dei vel ikkje protestert så voldsomt på at dei ikkje får reise videre til Tyskland frå Ungarn?
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Ja, og det har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg vet jo at jeg ville gjort det for meg og mine om det var Norge som gikk I oppløsning foran øynene mine.
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetNei, eg hadde antageligvis tenkt likt om eg måtte flykte frå Norge. Eg og ville nok heller reist til Tyskland enn til Ungarn .
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nå er det ikke bare syrere på flukt fra krig som kommer over, det er pakistanere, afghanere og andre nasjonaliteter som er på flukt fra fattigdom og bedritne regimer. Det er også folk fra rimelig vanlige samfunn, fra rike familier etc, alle reagerer ikke likt og alle er nok ikke bare takknemlige for å komme vekk, de vil fort videre til det de tror er en bedre verden i enkelte land. Ungarn er tydeligvis ikke et av dem. Realiteten er jo at det ikke finnes jobber og boliger etc til alle. Her i Norge er arbeidsledigheten på vei opp, en fattig flyktning uten ettertraktet bakgrunn har generelt ikke gode utsikter til annet enn norskkurs, NAV og eventuelt f.eks ta grunnskole, videre utdannelse osv på statens bekostning. Heller ikke da er det sikkert det er lett med jobb i Norge, for ikke å snakke om i andre land i Europa som sliter økonomisk allerede.
|
|
|
#6 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg tror ikke det blir gjort. Har møtt ulykkelige bønder og sauegjetere som er plassert i tjukkeste Oslogryta og drømmer om å få komme seg ut på et gårdsbruk, og ulykkelige storbyjenter som er plassert ute på den ytterste øde øy, og så ofte som mulig tar buss til det nærmeste som ligner en by for å ha litt liv rundt seg. Hvis vi i alle fall hadde begynt med å spørre folk om de ønsker å bo i stor by, liten by, bygd, eller ødemark, så tror jeg vi hadde fått beholdt flere i bygdenorge. Nordmenn har også en tydelig flyttestrøm fra bygd til småby til storby. De vellykkede rekrutteringsprogrammene er de som har lokket folk til å flytte tilbake til bygda (selv om det er en annen bygd/landsdel enn man kommer fra), det er sjelden man lykkes med bosetting av oslofolk i distriktene.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetØystre Slidre er en styrtrik kommune med få innvandrere. Vestre Slidre har ikke i nærheten av de samme inntektene, og huser allerede et asylmottak. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
villende
|
Og det fremkommer ikke av artikkelen. Der står det at mottaket er lagt ned. Jeg syns det er høyst relevant hvis kommunen allerede huser et asylmottak, spesielt hvis kommunen er liten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Oi, kanskje det er lagt ned, men da har det skjedd ganske nylig? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Det kan hende hukommelsen min lurer meg, men jeg tror den kommunen som bosatte færrest var på den "nær konkurs"-lista.
|
|
|
#12 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetJeg tror samfunnet vårt har kapasitet til å ta i mot mange, mange, mange flere enn det som gjøres nå. Det ble gjort av Vesten under/etter Vietnam-krigen, og det førte ikke til sivilisasjonssammenbrudd noe sted. Konflikter, javisst. Klart det vil være konflikter. Det tåler vi, det ordner vi.
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetJeg fortsetter å tenke og tygge, og i Spectator fant jeg noen av tankene mine formulert. Er det vi gjør nå, å sørge for at flere dør på havet, fordi vi slipper dem inn? Er det riktig at vi gir asyl til de som har klart å komme seg over grensen til EU, eller er det å belønne "sniking i køen", slik at det ikke er plass til de som trenger det mest, til de som forsøker å gjøre det på "riktig" eller "lovlig" vis? Vi kan ikke slippe inn alle som vil, det går ikke, da klappet samfunnet vårt sammen. Samtidig ser jeg at det vi gjør nå ikke er "nok" og at hjelpen ikke treffer godt nok. Man løser ikke en ustabil situasjon ved å destabilisere andre deler av verden, men hvordan kan man bidra til at konflikten får en fredelig konklusjon, som de som kommet derfra kan leve med. Man kan ikke påtvinge demokrati, det må komme innenfra. Men hvordan hjelper man lokalbefolkningen å finne ut hva de ønsker seg, og hjelper dem å få det på plass? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetJeg tror vi hadde hatt kapasitet til å ta imot langt flere hvis vi var villige til å gi slipp bittelitt av velferdsgodene våre. Barnetrygd bare til de som trenger det, litt kutt i sykelønnsordningen, en hundrelapp i egenandel hos lege/tannlege osv + ikke rett til ferie om man har vært småsyk i ferien, osv. De aller fleste av oss trenger ikke pute både under rompa, i ryggen og under armene, men vi er likevel livredde for å gi slipp på noe av vår egen velferd. Det er selvsagt mye mer behagelig, og letter kanskje litt på samvittigheten, når vi graver fram gamle Baby-bjørner og cherroxer og poste et "vi må hjelpe flyktningene i Syria"-innlegg for dagen på Facebook. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Er enig i at det hadde vært fint om man kunne droppet noe luksusvelferd, men det er virkelig ikke noe poeng i å rakke ned på de/vi som nå gjør det vi kan på mange måter, ikke bare å gi penger, men også av vår tid og overflod. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg gjør også det, gir av tid og overflod, så i så fall rakker jeg ned på meg selv. Men jeg mener dønn seriøst at man også må tenke litt på hvilke folk og løsninger man stemmer på, prøve å se hele bildet og tenke langsiktig. SV, f. eks, vil sikkert ta imot hele Syria, men de vil samtidig beholde så mange velferdsgoder (mer av ditt, gratis datt) at de burde vite at man ikke får i pose og sekk. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Mens FrP både vil nekte å ta i mot flyktninger og gi beholde alt av velferdsgoder, gi skattelette osv.
|
|
|
|
#18 |
|
villende
|
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetJeg syns de som bidrar nå gjør en viktig innsats, Mave. Bare så det er sagt. Og nødhjelp/øyeblikkelig hjelp er viktig. Men jeg er fortsatt opptatt av langtidsperspektivet, og hva som skal til for å løse katastrofen i et langsiktig perspektiv. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivetEgenandel hos lege er det allerede, tannlege betaler man fullt ut, småsyk i ferien kvalifiserer ikke til ny ferie ( bare syk med sykemelding). Men barnetrygd burde absolutt vært behovsprøvd/inntektstak. Kraftig reduksjon i sykepenger får man etter et år, man kan selvfølgelig vurdere før det. Mange velferdsgoder er der for at man ikke skal havne på gata dersom man blir syk (som i USA). Ønsker vi 3 mnd fødselspermisjon? Ønsker vi at de som blir arbeidsledige ikke kan overleve i overgangsperiode? Tenke konsekvenser, kommer det flyktninger til gode at nordmenn får det dårligere? Og skal vi ta imot alt av flyktninger?
|
![]() |
|
|