Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-15, 09:12   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015

Jeg kunne ha bodd ved siden av jobben hvis jeg ville. Men da hadde jeg ikke hatt råd til å dra på ferie, gå ut og spise nå og da, osv. Dessuten syns jeg det er mye bedre for ungene der vi bor nå, hvertfall når de var små. Så jeg bor et stykke fra jobb. Riktignok bare 20 km, men det er tidvis et køhelvete om morgenen. Hjem er det aldri kø, så jeg taper for mye tid på å ta toget.

Det er jo også sjelden at begge de voksne i husstanden jobber på samme sted, så at minst en må pendle litt er jo helt vanlig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 09:23   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

I Bergen feirer vi dagen med lastebiltrøbbel på Danmarksplass. Plutselig tok det 30 minutter å passere fra Fjøsanger til Fløyfjellstunnelen, mot normalt 10 minutter.

Mange har nok mer valgfrihet enn de tror når det gjelder å velger hvordan man velger å bosette seg, hvor man finner jobb og ikke minst hvordan man reiser fra A-B. Jeg har prioritert en interessant jobb på feil side av byen. I dag er det ikke aktuelt å flytte på 3 barn i skole og barnehagealder, med venner i nabolaget for å at jeg skal bo nærmere min arbeidsplass. Fra januar er vi lovet nye bussruter og hyppigere avganger, dersom jeg slipper et av 2 bussbytter og kan komme meg på jobb på ca en time, vil jeg vurdere månedskort med glede.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 09:29   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjører tog flere ganger i uka og i dag er en sånn dag.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 09:52   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Men det jeg undrer meg over, er hvordan dette skal kunne bli noe annet enn et døgns eksperiment.

Folk kan ikke ha hjemmekontor hver dag, og det er på mange kollektivmuligheter allerede smekk fullt. Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne friste folk til å bytte til kollektivt uten å øke kapasiteten.

Og nei: Vi hadde ikke noe valg på pendlinga. Enten pendle fra kommuner utenfor Oslo, eller pendle fra suburbia. Tog versus t-bane, det spiller ikke store rollen. Jeg får ikke attraktive jobber utenfor Oslo, og hadde ikke råd til å bo i Oslo da vi etablerte oss. Nå er det ikke aktuelt å flytte.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 09:56   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig Luftslottet, jeg mener det er helt avgjørende at man øker kapasiteten på kollektivtransporten. Øke kapasiteten og effektiviteten på de allerede etablerte rutene, men ikke minst også nye ruter, slik at folk som tidligere ikke har hatt et reelt tilbud får det. Bosettingsmønsteret endrer seg, plutselig bor det mange yrkesaktive folk der hvor det tidligere bare var noen få. I tillegg bør man satse på bolig- og næringsutbygging langs de etablerte kollektivårene, og ikke legge til rette for nye boligområder eller arbeidsplasser der hvor det ikke finnes kollektivdekning, uten at man tilpasser dette samtidig.

Og man må ha i bakhodet at mange nå har såpass god råd, at det ikke nytter å justere dette med prisen ned på kollektivt, og prisen opp på bilkjøring. Folk handler ikke i like stor grad ut fra pris slik som tidligere, folk velger det som er mest komfortabelt. Så hvis folk med penger skal velge kollektivtransport må det være enkelt, effektivt og komfortabelt. Det hjelper ikke hvor billig det er, hvis det er tungvindt og tar alt for lang tid. Så idealistiske er faktisk ikke folk. For oss går det faktisk kjappere med sykkel enn med bil inn til sentrum. I området her blir det derfor til at mange velger sykkel, som ikke er nok opptatt av mosjon eller miljø til at de ellers ville valgt det. De velger det fordi det er det mest effektive framkomstmiddelet i området. Bor man langs en bane, der det går fortere med bane enn med bil, man har kort vei til holdeplass både fra jobb og hjemme, og man har ikke parkeringsplass på jobben, ja da blir det selvsagt til at man velger banen, prisen vil ha mindre å bety (for de fleste).

Sist redigert av My : 22-09-15 kl 10:07.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 10:05   #6
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men det jeg undrer meg over, er hvordan dette skal kunne bli noe annet enn et døgns eksperiment.

Hensikten var vel å forsøke å vise at dersom man kan fjerne noen av personbilene, så vil man ikke ha køproblemer lenger - altså en form for innspill i en debatt omkring veiutbygging og kollektivsatsing? Så, ja, det er slik jeg har oppfattet det kun en dags eksperiment.

Gammel 22-09-15, 10:08   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesten litt pussig at det krever et eksperiment for å finne ut om det blir mindre kø av at færre kjører bil.

Gammel 22-09-15, 10:09   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nesten litt pussig at det krever et eksperiment for å finne ut om det blir mindre kø av at færre kjører bil.

Greia er vel at hypotesen er at det kun krever en reduksjon på 600 biler/ca 15 %, så blir køen borte. Eller noe slikt.

Gammel 22-09-15, 10:20   #9
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er mange ulike meninger om hva man bør gjøre med E18 vest for Oslo - dette er et innspill. Nå har ikke jeg fulgt resultatene, men fra hva jeg leser i denne tråden, så var det kanskje ikke så lett å fjerne køa som noen mener at det er.

Det er klart at det blir mindre kø om det er færre biler, utfordringen rundt Oslo er mange steder mengden biler som faktisk må bort for at det skal ha en hensikt. Det er verdt å belyse, syns jeg.

Jeg har, som eksempel, i snitt aldri hatt bedre trafikale forhold til jobb som etter at de begynte med utbyggingen av Smestadtunellen. Det ble spådd at jeg skulle stå mange timer i kø hver dag.

Gammel 22-09-15, 10:22   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Det er selvsagt ikke lett å fjerne køa på en dag, på grunn av en radiokampanje som mange ikke engang har fått med seg. Det blir egentlig et ganskel meningsløst "eksperiment", og det blir umulig å få med seg nok folk på dette. Det krever mye mye mer arbeid, og ikke minst lang tid, for å få folk til å endre sine handlemønster.

Gammel 22-09-15, 13:11   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da må du jobbe i bransje hvor man kan velge og vrake litt. Jeg vet knapt om stillinger jeg kunne søkt på i min kommune.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 13:20   #12
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Standard

Eller som da jeg var gift og en av oss jobbet på Alnabru, den andre i Asker. Å bo nære en jobb er knapt gjennomførbart i praksis, med mindre den som jobber der vil jobbe deltid.

Jeg bor i nabokommunen til Oslo og der er det knapt mulig å bevege seg fra den ene enden til den andre med kollektivt.

Gammel 22-09-15, 14:03   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel 15-20 potensielle arbeidsgivere i hele landet, så det er ikke akkurat å velge og vrake.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 14:04   #14
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Standard

Jeg har tre.

Altså må jeg finne på noe helt nytt om jeg skal bytte jobb.

Gammel 22-09-15, 14:33   #15
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på hva dere jobber med

http://www.osloby.no/Nesten-ingen-vi...n-8174228.html
Det gikk visst ikke så bra, nei.

Det viser vel bare at skal man få folk til å kjøre kollektivt eller sykle, så må det være like enkelt og ikke minst raskt som det er å hive seg i bilen.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 14:44   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på hva dere jobber med

http://www.osloby.no/Nesten-ingen-vi...n-8174228.html
Det gikk visst ikke så bra, nei.

Det viser vel bare at skal man få folk til å kjøre kollektivt eller sykle, så må det være like enkelt og ikke minst raskt som det er å hive seg i bilen.

Nettopp det jeg sa tidligere. Det er ikke pris det kommer an på for de fleste i dag. Man velger det som er enkelt, effektivt og komfortabelt. Først når man kollektivalternativet oppfyller dette kan man begynne å forvente resultater. Sykkel kommer i en litt annen stilling riktignok, siden en del velger dette for mosjonens skyld, selv om det både er mer ukomfortabelt og tar lenger tid enn bil (selv om det for oss riktignok går fortere).

Gammel 22-09-15, 15:35   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, jeg hadde ikke hørt om dette før i går. Jeg reiser kollektivt hver dag uansett, men jeg kan meget vel forestille meg at pendlerbilister trenger mer enn en dag på å mane frem engasjement, planlegge alternativ rute, kanskje booke om møter. Jeg er kanskje ikke den eneste i verden som ikke hadde hørt om dette før på mandag, vel?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 15:45   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde heller ikke hørt om det før i går.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 16:23   #19
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Mannen må reise tvers gjennom Oslo hver dag fordi vi bor utenfor på den ene siden og han jobber utenfor på den andre siden. Han reiser kollektivt og det tar 45 minutter, inkludert ett bytte. Mange med tilsvarende avstand ville valgt/velger å kjøre og om morgenen ville det kanskje gått raskere, men hjemturen ville spist opp evt oppspart tid siden ettermiddagsrushet går tregt. Så selv med såpass avstand og ett bytte underveis er det både relativt praktisk og raskere å reise kollektivt. Vi har bil, han kunne kjørt hver dag og parkert gratis på jobben, men det er et bevisst valg. Og selv om det kan virke slik på FP er det ikke slik at kort reisevei er det alle har øverst på prioriteringslisten, for veldig mange er det mange ting man verdsetter høyere.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.