Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Venner med på ferie

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-15, 18:08   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Le høyt hadde jeg nok ikke gjort, men heller blitt fortvilet. For det ville vært vanskelig å si nei, men det hadde virkelig ikke passet oss. Joda, vi kunne tatt oss råd til det, men å sende en unge på utenlandsferie mens den andre er hjemme? Noen ville blitt passe bra misunnelig da. Og at Vi skulle dradd uten den som var på tur på vår ferie hadde 1)føltes stusselig og 2)gjort det langt mer slitsomt for oss, det er jo uten tvil veldig greit at de har hverandre.

Være med ei helg på hytta, i svømmehall eller på kino er mer innafor. Men på langtur til utlandet... nei, det ser jeg ikke hvordan praktisk skulle vært en god løsning

Det er vel gjerne snakk om eldre barn med lang ferie, jeg tenker at familien drar på ferie utenom dette hvis man ønsker være alle.

At søsken opplever forskjellige ting må de bare venne seg til. Jeg får litt mark av at man ikke kan gjøre noe fordi søsknene er misunnelige. Med mindre feriebudsjettet spises opp slik at det går ut over søsken selvsagt. Det er ikke så ok.

Til HI: Synes det er naturlig å betale minst egen flybillett samt lommepenger, og være i dialog med foreldrene rundt omfang.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 19:08   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er vel gjerne snakk om eldre barn med lang ferie, jeg tenker at familien drar på ferie utenom dette hvis man ønsker være alle.

At søsken opplever forskjellige ting må de bare venne seg til. Jeg får litt mark av at man ikke kan gjøre noe fordi søsknene er misunnelige. Med mindre feriebudsjettet spises opp slik at det går ut over søsken selvsagt. Det er ikke så ok.

Til HI: Synes det er naturlig å betale minst egen flybillett samt lommepenger, og være i dialog med foreldrene rundt omfang.

Vi måtte økt feriebudsjettet ja, for resten av familien sin ferie hadde blitt omtrent like dyr (eller reelt sett billig) med eller uten en unge, så hadde det andre måtte blitt tatt fra noe annet, men ikke direkte gått utover søsken (Det koster ikke såååå mye med to uker hos svigermor og en tur i hunderfossen, og er overkommelig med to dager i dyreparken også. Med to eller tre unger.)

Og at det for deg ikke er aktuelt å ta hensyn til søsken, gjør ikke at jeg synes det er ok at 1 av 3 skal få oppleve familiens første sydenferie, og ikke de andre. Altså, for oss er ikke dette aktuelt. Men som jeg sa, gi meg 10-15 år så ser jeg nok annerledes på det, vil jeg tro.

Gammel 10-10-15, 19:19   #3
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Og at det for deg ikke er aktuelt å ta hensyn til søsken, gjør ikke at jeg synes det er ok at 1 av 3 skal få oppleve familiens første sydenferie, og ikke de andre. Altså, for oss er ikke dette aktuelt. Men som jeg sa, gi meg 10-15 år så ser jeg nok annerledes på det, vil jeg tro.

Eller 5-6 år.

Gammel 10-10-15, 19:53   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Enig i det at søsken må tåle at de får være med på forskjellige ting.
Eldstemann her har akkurat vært på tur til Liverpool med fotballaget sitt. Det har ikke vært tatt opp en eneste gang at minsten er misunnelig på det. Heldigvis.

Gammel 10-10-15, 20:03   #5
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Eller 5-6 år.

Mulig allerede da. Vi får se. Pr nå svært lite aktuelt.

Gammel 10-10-15, 19:15   #6
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

At søsken opplever forskjellige ting må de bare venne seg til. Jeg får litt mark av at man ikke kan gjøre noe fordi søsknene er misunnelige.

Enig i det. Ser det jo selv nå som mine to blir eldre at det er mye den ene gjør som den andre ikke gjør. De begynner å bli vant til det nå og synes ikke det er urettferdig. Sånn blir det bare mer og mer av fremover.

Gammel 10-10-15, 23:14   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Enig i det. Ser det jo selv nå som mine to blir eldre at det er mye den ene gjør som den andre ikke gjør. De begynner å bli vant til det nå og synes ikke det er urettferdig. Sånn blir det bare mer og mer av fremover.

Jeg er enig. Jeg tror kanskje det er lettere for oss med litt aldersforskjell på barna å se dette tidlig. De kan bare ikke forvente å gjøre det samme hele tiden, det er jo ikke naturlig. Det er det heller ikke om de er jevnere i alder, men jeg tror lettere man kan skape en forventning om det da. "Urettferdig" og "ulikt" er ikke synonymer, søsken trenger ikke alltid få gjøre det samme.

Gammel 11-10-15, 13:07   #8
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er enig. Jeg tror kanskje det er lettere for oss med litt aldersforskjell på barna å se dette tidlig. De kan bare ikke forvente å gjøre det samme hele tiden, det er jo ikke naturlig. Det er det heller ikke om de er jevnere i alder, men jeg tror lettere man kan skape en forventning om det da. "Urettferdig" og "ulikt" er ikke synonymer, søsken trenger ikke alltid få gjøre det samme.

Men familier kan trenge å få oppleve ting sammen, og særlig for oss som har barn ganske tett i alder, som ikke er blitt så store enda, er det ikke noe unaturlig i det?

Ulikt og urettferdig er ikke det samme, men av og til ER det ikke rettferdig at en får noe, og den andre ingenting, som fort kunne blitt realiteten.

(Jeg er litt lei av å forsvare dette nå, det er bare meg som har sagt at "lillesøster ville opplevd det som urrettferdig", og så har masser av dere forklart at det er det nemlig ikke. Vel, i vår familie ville det ikke vært rettferdig i alle fall, slik det fungerer. Nemlig.)

Gammel 10-10-15, 18:25   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Le høyt hadde jeg nok ikke gjort, men heller blitt fortvilet. For det ville vært vanskelig å si nei, men det hadde virkelig ikke passet oss. Joda, vi kunne tatt oss råd til det, men å sende en unge på utenlandsferie mens den andre er hjemme? Noen ville blitt passe bra misunnelig da. Og at Vi skulle dradd uten den som var på tur på vår ferie hadde 1)føltes stusselig og 2)gjort det langt mer slitsomt for oss, det er jo uten tvil veldig greit at de har hverandre.

Være med ei helg på hytta, i svømmehall eller på kino er mer innafor. Men på langtur til utlandet... nei, det ser jeg ikke hvordan praktisk skulle vært en god løsning

Tror du at du ville tenkt på samme måte om barna hadde vært større? Jeg ser for meg at når ungene er i tenårene, så ville ikke sjalusi vært noe jeg hadde tatt hensyn til, livet er faktisk ikke rettferdig. Og jeg hadde uten å tenke meg om reist på ferie med den andre ungen i samme tidsrom om det hadde passet seg sånn.

Gammel 10-10-15, 18:58   #10
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Tror du at du ville tenkt på samme måte om barna hadde vært større? Jeg ser for meg at når ungene er i tenårene, så ville ikke sjalusi vært noe jeg hadde tatt hensyn til, livet er faktisk ikke rettferdig. Og jeg hadde uten å tenke meg om reist på ferie med den andre ungen i samme tidsrom om det hadde passet seg sånn.

Nei, for all del, gi meg 10-15 år så er det sikkert helt annerledes, men nå er mine ganske små da, og om han som er 8 til sommeren skulle dradd til syden sammen med kompisen, noe ingen av mine unger har opplevd før, de har aldri vært utenlands engang, hadde det føltes feil ovenfor hun som da er 5,5, samt at han neppe hadde likt at i gjennomførte den planlagte dyreparkturen uten ham heller. Det var utfra dette jeg mener at det hadde føltes veldig, veldig feil.

At han på 18-19 drar på ferie med kompiser og hun på 15-16 blir med venninna, og vi da bare drar på ferie med hun på 10-11 derimot, det blir jo noe annet.

Gammel 10-10-15, 19:17   #11
millact

Standard

Nei, for all del, gi meg 10-15 år så er det sikkert helt annerledes, men nå er mine ganske små da, og om han som er 8 til sommeren skulle dradd til syden sammen med kompisen, noe ingen av mine unger har opplevd før, de har aldri vært utenlands engang, hadde det føltes feil ovenfor hun som da er 5,5, samt at han neppe hadde likt at i gjennomførte den planlagte dyreparkturen uten ham heller. Det var utfra dette jeg mener at det hadde føltes veldig, veldig feil.

At han på 18-19 drar på ferie med kompiser og hun på 15-16 blir med venninna, og vi da bare drar på ferie med hun på 10-11 derimot, det blir jo noe annet.

Her tok besteforeldrene med seg yngste til Syden (hans første Sydentur) siste bhg år, fordi de kunne og han enda gikk i bhg. Eldste ble tatt med av mormor året etter for da passet det. Ingen av de ble i grunnen fornærmet, begge fikk tur, ulike steder, men ikke samtidig.

Gammel 10-10-15, 17:11   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville bli glad for å bli spurt. Veldig fint med sånne initiativ. Men foretrekker at barn involveres etter at foreldre har klarert det både pga økonomi, tid og opplegg. Jeg hadde forventet å betale for eget barn, men hadde planlagt å dekke for de fleste andre barn dom skulle bli med oss.

Gammel 10-10-15, 21:51   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men foretrekker at barn involveres etter at foreldre har klarert det både pga økonomi, tid og opplegg.

Enig. Har enda ikke vært aktuelt hos oss, men jeg ville nok raskt spurt hva vi skulle dekke hvis vi ble spurt.

Gammel 10-10-15, 19:52   #14
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jentungen hadde med seg ei venninne på utenlandstur en gang. Vi sa det var helt greit at hun ble med, men hun måtte betale flybilletten sin selv og ha med lommepenger. Jeg diskuterte litt frem og tilbake med moren hennes og vi kom frem til at vi også skulle få penger til middagene som alltid blir spist på restaurant. Hun overførte penger til meg slik at hun ikke måtte betale for seg selv når vi var ute. Moren ville også betale for annen mat og buss osv, men vi ville gjerne betale noe for henne vi og.

Jentungen har også spurt om å få være med ei venninne på utenlandstur, men da sa jeg nei. Grunnen var at det kom til å koste ganske mange tusen for vi måtte da betalt fly, hotell, mat og lommepenger. Det er mulig vi hadde sagt ja hvis ikke dette spørsmålet hadde kommet rett etter en stor og dyr utenlandstur og rett før en skoletur til utlandet.

Jeg syns absolutt ikke det er frekt å spørre om noe slikt og jeg hadde blitt kjempeglad over at noen faktisk ville ha med seg mine unger. Jeg tror alle har full forståelse for at noen ikke har mulighet til å prioritere en slik tur.

For meg er det en selvfølge at vi skal betale alle utgifter for mitt barn.

Gammel 10-10-15, 20:30   #15
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg personlig hadde aldri fått meg til å si: "Vi har veldig lyst å ha ditt barn med på ferie. Men du må betale for turen."
Da hadde jeg nok heller droppet å invitere.

Gammel 10-10-15, 21:13   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mine har gjort ulike ting fra de var 6-7 år. Jeg ser på det som positivt at man lærer at ikke alle må være med.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 21:48   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Mine har gjort ulike ting fra de var 6-7 år. Jeg ser på det som positivt at man lærer at ikke alle må være med.

Gjøre forskjellige ting, ja. det gjør mine allerede, yngste er 4,5, det går fint, men det er forskjell på nivået av ulikhet, type "får reise på sydenferie noe ingen av dem har fått før", som også antakelig dreier seg om at en slik opplevelse vil JEG dele med dem.

Gammel 10-10-15, 21:58   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Gjøre forskjellige ting, ja. det gjør mine allerede, yngste er 4,5, det går fint, men det er forskjell på nivået av ulikhet, type "får reise på sydenferie noe ingen av dem har fått før", som også antakelig dreier seg om at en slik opplevelse vil JEG dele med dem.

Jeg tenkte på reiser og hytteturer og slikt. Ikke kino eller kafebesøk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 22:09   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg tenkte på reiser og hytteturer og slikt. Ikke kino eller kafebesøk.

Folk er forskjellige

For MEG er hyttetur ok, camping med mormor og morfar også, mens syden ikke er det. Hvilket ikke bare dreier seg om ungene, men også om meg.

Gammel 10-10-15, 21:29   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som ikke kunne spurt, eller mener det er frekt å spørre: er det slikt med alt annet også? Hvis venner spør om dere vil være med på café, restaurant, joine dem på tusenfryd etc så bør de ikke spørre hvis de ikke skal spandere på dere?

Jeg syns det er helt merkelig å mene at det er frekt å spørre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.