|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg hadde nok tatt i bruk kjellerstua til ungdomstida. Vi skal ha kjellerstue slik at barna/ ungdommene kan ha besøk der, det er helt nødvendig siden vi er snart seks stykker, det vil si at alle ungene skal dele rom. Vi HAR kjellerstua i dag og, men har dessverre brukt den til oppsamling av rot under renovering og slikt. Nå holder vi på å gjøre den i stand til bruk da, og det blir digg. Rett og slett.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg skjønner behovet for flere sosiale soner, slik at man ikke sitter oppå hverandre. Vi er tre stykker på 79 kvadrat, og har i grunn greit med plass, men vi har veldig dårlig utnyttet plass. Det er et gammelt hus med dårlig planløsning. Det eneste stedet alle kan oppholde seg på dagtid er i stua, og det blir fort litt slitsomt. Romet til Hiawata er for trangt til å ha venner på, for trangt til en dobbeltseng slik at vi ikke kan bytte rom, og vårt rom er for trangt til å sette inn en ekstra pult.
|
|
|
#3 |
|
heimføing
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligEr hele kjelleren utleie? Er det mulig å bygge et bad til, uten å ta av utleiedelen? Jeg tipper behovet for to bad er (eller blir snart) større enn behovet for ekstra stue. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi bort fem stykker på ca 120 kvm. To bad, men ingen kjellerstue. Fire soverom. I sommer flyttet guttene sammen på ett soverom, mens vi satte inn sovesofa og liten tv på det siste soverommet. Da har mannen og jeg et sted å trekke oss tilbake dersom ungdommen trenger stua - eller ungdommen har et sted å henge dersom vi har stua. Ekstrarommet er knøtt lite, men vi fikk akkurat presset inn en stor, god sovesofa. Guttenes rom er også lite, så de må ha klesskap andre steder (en på vårt soverom, og en på ekstrarommet) hvis det skal være igjen plass til litt leker, skrivepult osv. Vi har forøvrig også ei lita loftstue, men det er åpent ned til hovedstua, og dermed ikke noe sted å «trekke seg tilbake». Den brukes som kontor, lagringsplass og lekeplass for minstemann.
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi har 160kvm og 5 soverom på 5 personer. To av ungene deler rom slik at de får en tv/lekestue i tillegg. Det er stort nok for oss, vi bodde på 100kvm og 3 soverom med de samme 4 ungene tidligere. Men det skal jeg innrømme at var lovlig trangt.
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligBor på 120 m2 med to unger og ei bikkje. Ungene har hvert sitt ikke veldig store soverom. I tillegg har de kjellerstue og jeg holder på å innredes gamerom i kjelleren i tillegg. Jeg er mer enn fornøyd med plassen vi har og selv om jeg er vokst opp i stor enebolig, bygget stor enebolig selv oh har bodd i huge bløtkakehus i USA, så lengter jeg ikke tilbake til det. Tvert i mot - når ungene flytter ut skal jeg bytte ut rekkehus med lettstelt leilighet.
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi er fire på ca 130 kvadrat, og jeg ønsker meg ikke mer plass, men en helt annen planløsning. Vi har stue, tre soverom, kjøkken og bad. Stua er ganske liten, kjøkkenet er litt stort, men ligger i en annen etasje enn stua. Soverommene er relativt store. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi bor nå 5 personer på ca. 100 kvm og 3 soverom. Det blir for lite når ungene blir store. Jeg og mannen har nå det minste soverommet for at de to ungene som deler skal få ha det største. Men vi har begynt å innrede kjelleren for å få mer plass. I første omgang er det snakk om to soverom og en kjellerstue. Da får vi nesten 50 kvm ekstra og det skal bli skikkelig deilig. Da får jeg og mannen tilbake soverommet som har en litt mer ok størrelse og ungene slipper å dele. I tillegg kan vi be ungene om å gå i kjellerstua når de har besøk. Jeg har lyst til å la dem ha vennene sine her, men tror jeg og mannen hadde blitt gal om vi skulle hatt ungdommer i stua sammen med oss hele tida. Greit nok nå når ungene jo faktisk legger seg før oss, men ikke like greit når de gjerne er oppe like lenge som oss og kanskje også lenger i helgene. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi har ca 180 kvadrat, med fire personer. Nok plass, men teit planløsning. Jobber med saken. Når vi er ferdige med det har vi stue, med halvåpen kjøkkenløsning, ungene har vært sitt soverom av ok størrelse (10 og 16 m2), kjellerstue/ungdomsstue som har deltidsjobb som gjesterom, trimrom, to bad (ett med vaskerom), to boder og et garderobe/oppbevaringsrom i tilknytning til gangen. Men vi er nok ikke der på en stund. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligInteressant å høre hvordan folk bor! Vi har mye plass, ca 210 m2, kjellerstue og fem soverom tilsammen. Mye plass til fire mennesker. Det er deilig med god plass, og vi har ikke så veldig lyst til å leie ut uten at økonomien strammer seg til, men det er jo godt å kunne ha muligheten til det om jobbmarkedet skulle bli enda verre f.eks. Vi har jo ikke EGENTLIG bruk for kjellerstue, to gjesterom og bryggerom. Men bodene mine gir jeg aldri slipp på!
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg ville nok brukt utleidelen og synes ikke det er spesielt råflott om dere gjør det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
søt
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg ville prøvd gjesteromløsningen først.
|
|
|
#13 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg trenger ikke mer plass, bare færre ting...
|
|
|
#14 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi er fire som bor på ca 170 kvm + kjeller(og dobbelt garasje med loft som blir brukt til lagring). Vi har tre store soverom(16-20kvm), to stuer som ligger ved siden av hverandre med åpning i mellom. Et stort kjøkken med plass til sofa og et stort spisebord, to bad(det ene kombinert med vaskerom), hall og stor gang og en romslig gang oppe som i dag rommer sofa og TV.
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg tror jeg ville prøvd ut gjesteromløsningen først, og så se hvordan det funker, og eventuelt vurdere å bruke utleieleiligheten hvis dere ser at behovet for to bad begynner å bli mer presserende.
|
|
|
|
#16 |
|
Ferdiglada
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi har cirka 200 kvm og leige ut 50 av dei. Annakvar veke er det berre eg, den andre veka er det eg og to barn. I helgene er vi stort sett seks med bonusgjengen min. Vi har meir enn nok plass men ei meiningslaus planløsning. 70 kvm av mine 150 er stue (
|
|
|
|
#17 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi har vært 4 på 116 kvm frem til august, nå har eldste flyttet ut og vi er tre.
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligDet er jo litt vanskelig å vurdere bare antall kvm. også. Vi har mange kvm., men de er utrolig dårlig utnyttet.
|
|
|
|
#19 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligDet er en ting jeg reagerer på, forresten. Det er utrolig mange som kommenterer og mener noe om hvordan vi bor. Ikke direkte kritikk, men mer kommentarer om hva de selv ikke hadde orket å unnvære, hvordan vi klarer oss uten ditt og datt etc. Jeg blir så irritert av sånt. Vi bor i et område med svære og dyre hus og pengesterke folk med dyre biler og gudene vet hva. Det kan se ut som vi bor i slummen i forhold, men jeg vet godt at sånn er det ikke. Det er de som er unormale, ikke vi. Jeg innrømmer at vi savner stort en ekstra stue, men jeg er nøye med å formidle til ungene at vi er heldige. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig
Vi har det litt motsatt. Stor enebolig = luksus, men vi bor i et veldig lite påkostet 80-tallshus, i "the dodgy end" av et ellers veldig flott boligområde. Det er ganske stort, ja, men spesielt dyrt var det ikke og vi har ikke råd til oppussing utover maling og vedlikehold.
|
|
![]() |
|
|