|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på Facebook
Jeg har også linket til den og det stoppet all aktivitet i en tråd som var i ferd ved å eskalere. Om vedkommende ble fornærmet eller ei vet jeg ikke noe om, men å få stoppet eskalering av en sånn tråd tenker jeg er viktig. Kanskje noen fikk litt annen input og noe å tenke på? Kan jo håpe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookJeg syns ofte det er problematisk å lenke til Tjomlid. Personlig liker jeg ham, men han har en ekstremt monoman og konfronterende tone, og er også et litt smalt perspektiv på vitenskap og forskning, egentlig litt preget av at han ikke har vitenskapelig bakgrunn selv. Han er supergrundig, altså, og jeg like å bruke ham til selv å finne gode kilder for ting. Men jeg pleier ikke å bare lenke til ham.
![]() |
#3 |
Shake it out!
|
Det var faktisk godt å lese at det ikke bare er meg som ikke går helt i halleluja hver gang Tjomlid skriver noe. Jeg er enig i mye men noen ganger kjenner jeg at jeg blir irritert, uten at jeg helt klarer å sette fingen på nøyaktig hva det er som utløser det, annet enn at jeg noen ganger synes han tipper vel hardt over på motsatt side av det han argumenterer mot. Og da tenker jeg ikke på innvandring spesielt altså, men like gjerne ernæring eller andre ting som jeg føler jeg faktisk har peiling på.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookJeg er enig med deg angående Tjomlid Polyanna. Jeg synes heller ikke alt han skriver vitner om grundig arbeid med problematikken han tar opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Epikur
|
Takk, jeg synes også det funker bedre enn å gå hardt inn i trådene alltid. Selvsagt sier jeg fra av og til og jeg har avvennet, senest for et par mnd siden. det var egentlig veldig leit, for han har ikke mange venner. Allikevel var jeg nødt, for han trollet til hvert eneste innlegg jeg la ut. Veldig rart å se at livsbejaende unge menn fra 1995 plutselig er blitt sinte, hvite, misunnelige menn som sitter i en avkrok et sted og hamrer ned hat hat hat på tastaturet. Kvinnehat, muslimhat, flyktningehat, elitehat. Null medlidenhet med små døde barn på en strand (kyniske jævler, disse døde treåringene). Ingen innlevelse i andres situasjon. Og i tillegg merket jeg at jeg sleit med å ikke bli usaklig og skrive at hadde han fått seg noe, hadde han ikke vært så sur.
![]() |
#6 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookDu tuller HV!!!? Da hadde jeg klikket! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
Ja, det er ganske drøyt å oppleve den typen kommentarer, at noen jeg har kjent i årevis ØNSKER at jeg og døtrene mine skal bli voldtatt fordi jeg har et annet menneskesyn enn ham. Jeg fortalte ham hva jeg mente, før jeg avvennet og blokket ham, ja. Jeg vet flere av våre felles kjente også avvennet ham eller flyttet ham til bekjent pga dette.
![]() |
#8 |
By the Sea
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookSelv opplever jeg at samfunnsdebatt er det som interesserer meg aller mest med FB. Jeg har ingen som flagger ekstreme eller rasistiske meninger, og jeg føler meg ikke fremmedgjort når andre flagger et annet politisk syn enn meg. Det tilfører meg utrolig mye, og jeg er vant til en saklig tone i kommentarfeltene.
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ikke jeg heller, nå lenger.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookJeg syns litt sånn "alarm-alarm"-greier kan være greit på FB, men ren debatt syns jeg er vanskelig, for det er en sånn salig blanding av folk som kjenner hverandre og ikke, og dynamikken blir kjemperar. Jeg har mange som flagger politiske meninger jeg syns er temmelig "ute" og med lite hold i virkeligheten, både lengre til høyre og (oftere) lengre til venstre enn meg, men går ikke inn i dem der, jeg aner jo ikke hvem som leser.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookJeg har ikke problemer med at folk er uenig med meg politisk. Det er når det kommer til uttalelser av typen "Når muslimer ikke gidder tilpasse seg norske forhold, hvorfor er de her da?", at jeg kjenner det knyter seg i meg. (Særlig når dette kommuniseres av folk som har en del omgang med ungene mine.)
![]() |
![]() |
#12 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookMitt inntrykk er at Facebook brukes til å formidle politisk ståsted på en helt annen måte enn F2F, nettopp fordi man får støtte av meningsfeller. Det blir litt mer som å stå og rope slagord i en gruppe eller demonstrasjon. Hvis jeg hadde vært i middagsselskap med en venn som stemmer Rødt og jeg selv stemmer H, bare for å ta litt ytterpunkter, så er det svært få som ville startet en 5 minutters vittig harselering over Ernas shortcomings med sarkastiske personkarakteristikker - i tilfelle hadde vi neppe vært venner særlig mye lenger.
![]() |
#13 |
By the Sea
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookHvilken form samfunnsdebatten tar på FB vil selvfølgelig nødvendig også formes av hvem man har på vennelista si. Jeg har flere politisk aktive venner og mange som er samfunnsinteresserte - jeg er utrolig glad for alt interessant og opplysende det linkes til av artikler, kronikker, blogger etc. For meg har FB blitt den viktigste kilden til å holde seg oppdatert på samfunnsdebatten.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookJeg har definitivt en jobb der det slett ikke alltid passer med politiske utsagn, gitt.
![]() |
#15 |
By the Sea
|
Man må jo selvfølgelig alltid vurdere tid og sted for ethvert samtaleemne. På mitt arbeidsted er det samfunnsdebatt hver eneste dag - det er politisk mangfold selv blant lærere, så det er ikke slik at vi alltid er rørerende enige. Dessuten er det jo ikke sånn at "å diskutere politikk" er en ensidig pushing av egen ideologi og partipolitikk. Jeg er f.eks slett ikke alltid enig i alt mitt parti foretar seg og kan gjerne være enig med folk som stemmer noe helt annet i enkeltsaker. Jeg synes det er utelukkende positivt at folk er interessert i å gjøre seg opp en mening om noe og delta i samfunnsdebatten.
![]() |
#16 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookDet går selvsagt fint å diskutere politikk i lunsjen hvis det ikke er kunder til stede, hvis man gjør det med respekt for andres mening, men jeg tror de fleste som bedriver representasjon har en helt klar oppfatning av at man ikke flagger politiske eller religiøse meninger.
![]() |
#17 |
By the Sea
|
Det høres både fornuftig og riktig ut, det. Jeg er for øvrig vant til veldig respektfull og nyansert politisk diskusjon på jobb, og det setter jeg stor pris på. Tabloid og høylytt diskusjon hadde ikke fristet noe særlig.
![]() |
#18 |
villende
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookGådd. Jeg har vært så forskånet fra "haters" i FB-feeden min. I går endte jeg opp i en diskusjon med en som hadde skrevet et fremmedfiendtlig svar til et ettertenksomt og fint innlegg skrevet av moren min, og jeg ble så irritert på at han forsøkte å hersketeknikke meg ved å fortelle meg at jeg var naiv og ikke kjente regeleverket. Og dessuten drev med en da kan jo DU ta inn noen flyktninger i DITT hjem, jeg gjør det IKKE"-retorikk, som førte til at jeg endte opp med å blokkere ham. En fremmed. Som jeg ikke er FB venn med en gang. Men jeg kjente at jeg ikke orket forholde meg til at dette er en person som kan se bilder moren min deler fra meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookNå er jeg så lykkelig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Å diskutere politikk på FacebookUtrolig bra Maverick!
Jeg har også blokkert en person jeg ikke er venn med, fordi en av mine hyggeligere venner tålmodig og standhaftig argumenterer imot de hatefulle og rasistiske innleggene hans. Det er en fyr fra hjembygda mi, som jeg (selvsagt) ikke har på mi venneliste, men jeg får jo opp innleggene når den hyggelige vennen min svarer på dem. Dette var en av de verste bøllene på barne- og ungdomsskolen, som hadde som sin livs oppgave å gjøre livet surt for andre (spesielt de svakeste), og som tydeligvis har fortsatt i samme dur som voksen, bare at han nå har utpekt folk med annen hudfarge som sine offer. Jeg orker ikke å utsette meg selv for å se trynet hans og lese dritten han formidler når som helst når jeg åpner fb, jeg har rett og slett ikke behov for at han, etter at han har vært fraværende fra mitt liv i over 20 år, plutselig skal forsure livet mitt igjen. Selv om det for så vidt er både fornøyelig og imponerende å se hvor saklig og tålmodig min venn klarer å argumentere mot oppgulpet. Men nå har jeg blokkert, så nå får jeg det ikke opp når min venn har svart akkurat denne fyren, så kan jeg heller lese alt det andre fine han skriver.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-11-15 kl 20:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|