Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-15, 22:51   #41
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det jeg synes er vanskelig er sånn som i år når jeg ikke har hatt tid og krefter til å gjøre de hyggelige adventstingene sammen med barna. Ikke sett julefilm, ikke bakt pepperkaker, ikke lest julehistorier, ikke tatt dem med for å kjøpe gaver tll hverandre, ikke laget julepynt, ikke dekorert pepperkaker. Rett og slett ikke de tingene som gjør at de får følelsen av jul og julestemning. Da hjelper det lite at jeg er god på rasjonering og effektivisering slik at jeg er helt sikker på at vi får pyntet nok og alle gaver er sendt i tide.

Og det er ingen måte jeg kunne ha tidseffektivisert meg ut av dette. Det har rett og slett ikke vært krefter igjen etter jobb.

Det er nettopp det. Jeg har lyst til å gjøre hyggelig ting med ungene! Gå på markeder, se film, sånn ting. Vi så Elf i går da.

Gammel 18-12-15, 22:54   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er nettopp det. Jeg har lyst til å gjøre hyggelig ting med ungene! Gå på markeder, se film, sånn ting. Vi så Elf i går da.

Ja. Men fokusere på det man får til. Ikke det man ikke får til.

Gammel 18-12-15, 23:01   #43
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har det superstress frem til noen dager før jul. I år er vi velsignet med god tid før jul, jeg har siste arbeidsdag i dag og får hele 3 hverdager før julaften. Uansett om vi har 1-2-3 dager før jul så er det disse dagene magic happens.

Før denne perioden:
-Ikke pakkekalender
-Handler på nett
-Standardiserte gaver til besteforeldre - ikke gaver til onkler/tanter (gaver er max. stressende for meg)
-Sender gaver 16/12
-Vasker ikke mer enn vanlig
-Baker kun pepperkaker og pepperkakehus med ferdigdeig
-Splitter oss gjerne ifbm. juleavslutninger og alt som legges til november mottas med takk

Tett opp mot jul, etter vi har tatt juleferie:
-Drar på kino
-Bygger pepperkakehus
-Har lille julaften-event (vi ser snurten av julenissen hvert år på lille julaften og følger etter ham inn i skogen til en lavvo hvor han har forlatt et bål brennende og pølser og jaggu har han mistet noen gaver også)
-Pynter juletre lille julaften
-Har julesokk julaften morgen

Det er de tre siste som utløser julemagi hos ungene, samt litt pepperkakebaking.

Gammel 18-12-15, 23:07   #44
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vasker ikke til jul. Og jeg baker ikke 7 sorter med julekaker (egentlig lager jeg vel bare 2). I år gikk jeg ikke på jobbens julebord heller, men det har jeg pleid å gjøre.

Vi pynter til jul, men det er svært begrenset i forhold til mange. Og jeg skifter i hvert fall ikke gardiner.

Dette. Nå reiser vi bort i år, men det ville uansett blitt samme svar. Jeng har en adventstake, noe pynt som ungene har laget og generelt telys. Baker bare hvis jeg har tid/lyst - det hender det at jeg har, men november er den desidert travleste tiden for meg på jobb. Da går det 110 døgnet rundt, så det har blitt så godt som ikke noe av slike aktiviteter.

Fance pakkekalender utgår med høye kneløft. Og vi kutter kraftig på julegaver. Bare nieser/nevøer + besteforeldre i tillegg til egne barn.

Gammel 18-12-15, 23:08   #45
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går på ett julebord hver, ellers ikke voksengreier på kveldstid i desember. Drar ikke på julemarked.
Føler det er ganske hektisk her da, så vi burde nok prioritert bort litt mer, men jeg ønsker at ganske mange tradisjoner holdes i hevd.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 23:23   #46
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke om vi er så gode på å prioritere bort, men det er ganske lave skuldre her. Det hjelper nok at vi har såpass små barn at det er lite avslutninger og denslags. Lucia fikk ikke noen med seg, siden alle var sjuke, og ellers har vi bare hatt ballettforestilling som eldste danset på. Vi har ikke mange førjulsaktiviteter ellers heller, eldste og jeg var på Nøtteknekkeren for noen dager siden, men ellers har vi ikke gjort så mye. Jeg hadde tenkt å rekke julemarked e.l., men sykdom satte effektiv stopper for det. Men ja. Vi vasker ikke utover standard helgevask, vi baker ikke så fryktelig mye (i år, i fjor gikk jeg bananas), vi er hjemme og er bare oss fire + mamma, og jeg har tillatt meg ferdigtrykte julekort med bilde av barna, og ikke skrevet så mye i dem. Ingen av oss har crazy-travle jobbdager i desember, og veldig få arrangementer på kveldstid. Det hadde faktisk vært hyggelig med litt mer sånt. Jeg var rimelig stresset forrige helg siden vi mistet en uke pga influensa, men det roet seg fort igjen.

Gammel 18-12-15, 23:24   #47
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Dette har jeg gjort:
Gaver på nett
klasseavslutning på morgenen med få oppgaver
Kjøpt to juleblomster
Hengt opp utelys og stjerne og lysestake
kjøpekalender til barna
bakt pepperkaker fra kjøpedeig
restaurantbesøk med venner

Dette har jeg ikke gjort, og skal heller ikke gjøre
Gjort rent
Reise bort
julebord
julekort
handling med barna mht gaver
juleduker og gardiner og annen pynt

Gammel 19-12-15, 00:24   #48
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er det jo idioti å vaske tak og vegger i årets mørkeste måned. Jeg tar en ekstra god vask rundt påsketider, før vårsola kommer med sine avslørende stråler. Det er jo ingen som ser støv og skitt i desember.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 00:36   #49
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Egentlig er det jo idioti å vaske tak og vegger i årets mørkeste måned. Jeg tar en ekstra god vask rundt påsketider, før vårsola kommer med sine avslørende stråler. Det er jo ingen som ser støv og skitt i desember.

Jeg er bare der at det som ikke gjøres nå ikke blir gjort.

Gammel 19-12-15, 00:44   #50
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er bare der at det som ikke gjøres nå ikke blir gjort.

Hvorfor ikke det? :nysgjerrig:

Gammel 19-12-15, 00:46   #51
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvorfor ikke det? :nysgjerrig:

Fordi vi aldri mobiliserer for noe ekstra rengjøring ellers i året, da frister det i alle fall ikke.

Gammel 19-12-15, 01:17   #52
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Fordi vi aldri mobiliserer for noe ekstra rengjøring ellers i året, da frister det i alle fall ikke.

Men det er jo egentlig bare til å flytte litt på mobiliseringen?

Gammel 19-12-15, 10:51   #53
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Skal straks på Polet og ordne siste julegave og så tror jeg vi gjør litt rent i dag og rydder litt.

Gammel 19-12-15, 11:08   #54
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi baker ikke, vasker ikke (vaskehjelpen kommer lille julaften) kjøper mye gaver på nett, og dropper rett og slett det som er ulystbetont. Jeg har sunget en julekonsert og skal synge en til lille julaften. Pøbelprinsessen har hatt to konserter og spilt på ytterligere to avslutninger. Jeg har vært på julelunsj (i arbeidstiden) og julemiddag (rett etter arbeidstid). Vi har bare ett hjemmeboende barn og hun er 13, så vi merker at vi har mye mindre arrangementslogistikk enn mange av vennene våre som har yngre barn. Vi har også vært en tur i teater i desember. Huset ser bomba ut, men jeg skal ha fri de siste tre dagene før jul, faktisk fra fra nå til over nyttår () og regner med å bli ferdig uten å være sliten i god (nok) tid.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 11:09   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja. Men fokusere på det man får til. Ikke det man ikke får til.

Nettopp.

Vi har gjort masse koselige ting i jula. I går var vi på kino og så Julekongen. Sånne juleting liker jeg (og nå som ungene har blitt store nok til å komme seg til kinoen selv), så blir det ikke noe stress heller.

Gammel 19-12-15, 11:19   #56
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I år har jeg prioritert bort mye pga eksamen, 120% jobb og sykdom i familien.

Har kun vært på julebord med min og kjærestens jobb. Julebord med venner og diverse julelunsjer er luket bort.

Har prioritert pakkekalender (kjøpte småting på tur i London i høst)
Har prioritert å pynte inngangspartiet, pynte juletre, samt sette frem pynten barna har laget.
Hadde heldigvis kjøpt endel julegaver i sommer.
Har bakt pepperkaker og puffet risboller.
Har vært på JMGP Juleforestilling
Juleavslutning på skolen

Har vaskehjelp hver uke, så huset er heldigvis rent

Kjøpte tulipaner og azalia i går. Nye blomster gjør susen

Skal kjøpe resten av julegavene i dag, samt en oppmerksomhet til vaskehjelpen, og levere noen gaver under juletreet på et hotell her i byen som videreformidler til utsatt grupper som julen er vanskelig for.

Planlegger fri på tirsdag og skal gjøre noe hyggelig sammen med barna da
Gleder meg til juleroen senker seg helt på lille julaften.

Min erfaring er at julen blir like koselig selv om man luker bort mye som man tidligere syntes var viktig. Det viktigste er tid til å være sammen og ha lave skuldre

Gammel 19-12-15, 12:57   #57
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke klart å få bort pakkekalender x 2 - ungene ville så gjerne, men jeg prioriterte å bli ferdig med dem i god tid, for å unngå å hate f%&/"ings julen natt til 1. desember slik jeg har gjort tidligere. Funket.

- Planlegger i Excel (middager og gaver). Litt hver dag, det gir ro å ha oversikten.
- Mye julegaver handlet i november og tidlig desember på nett gir fin avlastning.
- AuPair i huset = ryddig og rent hele året, også i julen. Fantastisk heldige der.
- Baker KUN for kos hvis alle vil og alle lover å rydde etterpå. Hvem har godt av julekaker...
- Vi kuttet ut bunad på julaften. DET var deilig det!
- Mann og unger reiser i forveien og mor får en alenedag eller to hjemme før hun reiser etter. DET er god investering i jule-mental-hygiene det!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 13:30   #58
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi planlegger julegavene tidlig - mannen vil helst være ferdig i november, men det er vi sjelden. Vi samarbeider om dem og planlegger i fellesskap, også i samarbeid med familien når det gjelder gaver til Poden og til tante-/onkelbarna.

Pakkekalender hadde vi bare et par år; nå har jeg gitt opp det og gått over til en litt staselig sjokoladekalender. Da vet jeg at han får noe han liker hver dag, og den pynter litt opp også.

Jeg lager liste over de (relativt få) tingene som skal gjøres - pepperkaker, marsipan, bestille julekort, skrive julekort, pakke og sende gaver, kjøpe juletre. Julevasken blir i høyden sånn halvveis. Vi baker litt hvis vi har tid og ork. (Det eneste som er helt fast er en felles pepperkakebakeaffære med noen venner - det tar nesten en hel dag, men er veldig hyggelig og lite stressende.)

Vi har få arrangementer å delta på; skolen har ingenting som involverer oss, pianolæreren arrangerer en julekonsert som tar under en time, og så er det karategradering, og det er det. Julebordet på min jobb er i november, og mannen pleier ikke å gå på julebord.

Vi reiser alltid bort i juledagene, så vi trenger ikke å planlegge så mye ift. mat, det skjønner jeg jo at vi sparer litt arbeid på. Men der også tenker jeg at mye er gjort med planlegging og lister, så kan man kjøpe det meste på én gang, og bare fylle på med ferskvarer på lille julaften eller julaften.

Gammel 19-12-15, 13:30   #59
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går fikk jeg forøvrig en trist beskjed angående en kollega, og ble minnet på hvor fort livet kan snu Det å gå inn i jula med to barn under 7 år, og vite at man ikke kommer til å være der for å følge de opp, det må være ufattelig grusomt. Så da får jammen meg julestress være julestress, jeg har tross alt en familie som er frisk rundt meg. DET er det viktigste.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 08:43   #60
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi gjør det enkelt.
-Vi rundvasker ikke.
-Lager julegaveliste og handler på en kveld.
-Baker 2-3 slag.
-Vi må ingenting.

Vi skal bort en del dager, og er midt i flytting så her blir det noen dager med kos og noen dager med kaos. Men vi "freder" noen dager hvor vi tar det helt rolig og kryper opp i sofaen med ungene. Sløve morgener og god frokost er digg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.