Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Oslo/storby for enhver pris?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 16:24   #41
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo/storby for enhver pris?

Spennende tanker, Elin!

Det handler jo ikke BARE om barnehageplass, men totalen. Er det så viktig å bo i by - at man gjør det, koste hva det koste vil? Om man bor seg i hjel, ikke får barnehageplass i bydelen og bruker timesvis hver dag på å stå i bilkø?

Jeg tror nok de færreste som allerede bor i storby vil flytte ut for å skaffe barnehageplass. Men jeg skjønner ikke helt at folk ikke tenker seg om to ganger før de flytter TIL storbyene, spesielt hvis man har barn.

Det finnes massevis av interessante jobber for de fleste yrkesgrupper også utafor storbyene. (Inkluderer i "storby"-begrepet også Trondheim, Bergen, Stavanger og Tromsø, i hvertfall). Du kan godt få en god jobb på Lillehammer eller i Tønsberg også. Det er jo ikke nødvendigvis snakk om enten eller - enten midt i storbyen, eller langt utpå landet med kulukt på alle kanter. Norge er fullt av småbyer og større tettsteder - og mange av dem sliter til og med med rekrutteringen, spesielt for de med høyere utdanning.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 17:12   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Argh, jeg blir aggresiv når jeg leser sånne "åh, hva skal foreldre og barn i byen å gjøre egentlig?"-innlegg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 17:54   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Argh, jeg blir aggresiv når jeg leser sånne "åh, hva skal foreldre og barn i byen å gjøre egentlig?"-innlegg.

Jepp! Vi diskuterte dette rundt middagsbordet i går, og jeg sa at jeg godt kunne tenke meg å bo midt i Oslo sentrum, men at det ikke er mulig pga høye boligpriser. Det kunne de ikke forstå, for jeg har jo barn!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 18:06   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet dere ikke at alle barn blir voldelige rusmisbrukere av å vokse opp i storbyen?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 18:06   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vet dere ikke at alle barn blir voldelige rusmisbrukere av å vokse opp i storbyen?

Jo. Jeg er et kjempegodt eksempel på det.

Gammel 19-06-07, 19:01   #46
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det er på dette punktet i tråden påkrevd å sitere Lou Reed:

When you're growing up in a small town
You know you'll grow down in a small town
There's only one good use for a small town
You hate it and you know you'll have to leave
Nå flyttet riktignok Warhol til New York City, og Oslo er jo ikke akkurat noen storby, men alternativene her i landet er iallefall mye, mye verre.

Ben "back at the factory" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:36   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dulter på Skremmere og Glitterdamer og Bens.

I hate being odd in a small town
If they stare let them stare in New York City

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:46   #48
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Selvfølgelig er det helt ok at noen synes det er ok å bo i byen med barn, eller for å si det korrekt, i SENTRUM, for Oslo og andre storbyer er jo mer enn kommunenavnet, og det kom kanskje litt utydelig frem i HI mitt. Det ER vanskelig å få barnehageplass i Oslo KOMMUNE, men i kommuner rett utenfor (som ikke nødvendigvis vil medføre lenger reisevei til Oslo SENTRUM) finnes det både rimeligere boliger og barnehageplass. At man da må reise en kort stund til byen for å få tilgang til de tilbud byliv medfører, m

Alle vet vi at omgang med andre barn og sosialisering er svært viktig for barna våre. Jeg er selv en tilhenger av barnehage, helst for alle barn. Jeg tror det er veldig sunt. Allikevel, om man leser ut i fra artikkelen i HI virker det som om foreldrenes ønske om hvor man skal bo adressemessig ,og arbeidsmessig er langt viktigere enn barnas beste. At barna senere sliter med "skader"som følge av at de ikke har hatt sosialisering med andre barn synes å være sekundært. DET reagerer jeg på!

...og nok en gang, ja det burde være barnehageplasser nok overalt, men nei det er det ikke, og brakkeløsninger ser heller ikke ut til å være en holdbar mellomstasjon for våre håpefulle i påvente av politikernes arbeidsskrekk og manglende handlingskraft.

Gammel 19-06-07, 22:02   #49
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke lykkelig utenfor bygrensene.

(nå bor jeg bare såviiiidt innenfor grensen, men dog. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:26   #50
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg for min del kunneikke tenke meg å bo i Oslo sentrum med små barn, men hva andre gjør er opp til de.
Barnehagepalsser vil det no goså variere hvor mange ledige det er.
Et år begynner mange på skolen, året etter kan det være færre.
Men generelt sett er det nok litt snaut med barnehager.

Jeg bor på "landet", ca midt mellom Gardermoen og Oslo.
Har jobbet i Oslo og blitt mannevond av å sitte i kø når eg kjører bil, med toget tar det meg ca 20 min.
Nå har jeg bevist valgt å IKKE jobbe i Oslo, men andre veien.
Jobber på Gardermoen og har aldri kø hverken hjem eller til jobb.
(nå kjører jeg toget da, men de dagene jeg tar bilen er det ikke kø)

Gammel 20-06-07, 00:46   #51
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mange barn uten barnehageplass "på landet" kan også få sosialiseringsproblemer. Har to yngre søskenbarn som vokste opp på landet i trønderlag uten barnehageplass og der var det heller ikke noe tilbud til barn på fritiden. Den eldste av dem fikk kjempeproblemer første året på skolen.

Politikerne har ansvaret for at alle får barnehageplass, men foreldre har også et ansvar for å sosialisere sine barn.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 09:40   #52
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg blir litt aggressiv når det fremstilles som enten midt i Oslo - eller langt utpå landet uten naboer hvor barna vokser opp til å bli einstøinger og bygdetullinger fordi de ikke har sett folk før de begynte på skolen. Det er ganske mange mennesker i Norge som bor i mindre byer - og jeg tror ikke egentlig de går glipp av noe vesentlig i forhold til å bo midt i sentrum av Oslo.

Gammel 20-06-07, 09:49   #53
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og jeg blir litt aggressiv når det fremstilles som enten midt i Oslo - eller langt utpå landet uten naboer hvor barna vokser opp til å bli einstøinger og bygdetullinger fordi de ikke har sett folk før de begynte på skolen. Det er ganske mange mennesker i Norge som bor i mindre byer - og jeg tror ikke egentlig de går glipp av noe vesentlig i forhold til å bo midt i sentrum av Oslo.

Jeg kan ikke se at noen har argumentert mot å bo "langt utpå landet uten naboer hvor barna vokser opp til å bli einstøinger og bygdetullinger etc.". Jeg kan godt forstå at folk ønsker å bo i Oslo selv om jeg personlig har valgt på bo utenfor Oslo. Jeg bruker 15 minutter med toget til jobben i Oslo.

Gammel 20-06-07, 09:59   #54
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg kan ikke se at noen har argumentert mot å bo "langt utpå landet uten naboer hvor barna vokser opp til å bli einstøinger og bygdetullinger etc.". Jeg kan godt forstå at folk ønsker å bo i Oslo selv om jeg personlig har valgt på bo utenfor Oslo. Jeg bruker 15 minutter med toget til jobben i Oslo.

Se innlegget til Mandino over her om hennes stakkars små søskenbarn som fikk så store problemer.

Jeg oppfatter også at når man snakker om å bo i Oslo på grunn av "tilbudene" (kafeer, kultur, jobbmarked, utdanning) så glemmer man at veldig mange andre byer i Norge kan tilby bortimot det samme - hvis vi altså ser borti i fra Operaen og et par andre spesialiteter som finnes bare i Oslo.

Gammel 20-06-07, 10:01   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg fremstiller det ikke slik. Selvfølgelig går man glipp av noe hvis man bor i en mindre by. Akkurat som jeg går glipp av noe av landsens gleder ved å bo i en stor by.

Jeg oppfatter også at når man snakker om å bo i Oslo på grunn av "tilbudene" (kafeer, kultur, jobbmarked, utdanning) så glemmer man at veldig mange andre byer i Norge kan tilby bortimot det samme - hvis vi altså ser borti i fra Operaen og et par andre spesialiteter som finnes bare i Oslo.

Vel, det er "spesialiteter" jeg har stor glede av og benytter meg av månedlig. Operaen, Astrup Fearley, Museet for Samtidskunst, Blårollinger, Teaterbåten Innvik, Internasjonalt kultursenter, alle teaterene, Cinemateket, osv.

Sist redigert av Tallulah : 20-06-07 kl 10:28.
Gammel 20-06-07, 10:06   #56
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se innlegget til Mandino over her om hennes stakkars små søskenbarn som fikk så store problemer.

Øh, jeg leser nå det innlegget bare som en konstatering av at sosialiseringsproblemer ikke er ensbetydende med at man bor i byen uten barnehageplass men at man like gjerne kan vokse opp på landet uten barnehageplass. Jeg leser ingenting om bydetullinger og einstøinger.

Gammel 20-06-07, 10:09   #57
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:44.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:12   #58
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg bor på "landet" (utenfor Oslo) og har ingen problemer med å erkjenne at tilbudet på landet ikke kommer i nærheten av tilbudet i Oslo. Det er ikke snakk om bare Opera og "et par andre spesialiteter" - det er snakk om totalpakken og utvalget. Flere kinoer - større filmvalg. Flere gallerier og museum - større valgmuligheter. Jeg trenger ikke å nøye meg med akkurat den ene filmen som blir vist første torsdag i måneden eller akkurat den kunstneren som for tiden stiller ut - i Oslo kan man velge og vrake akkurat det som passer. Jeg skjønner godt at det appelerer til å bo i byen. Dessuten kan man gå på café og restaurant av eget forgodtbefinnende.

At noen (mange!) velger å bo i Oslo og har veldig gode argumenter for det betyr ikke automatisk en kritikk av andres valg. Jeg skjønner godt argumentene for å bo i Oslo, men jeg har andre gode argumenter for ikke å bo i Oslo som totalt sett, for meg og mitt, veier tyngst.

Gammel 20-06-07, 10:14   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

At noen (mange!) velger å bo i Oslo og har veldig gode argumenter for det betyr ikke automatisk en kritikk av andres valg. Jeg skjønner godt argumentene for å bo i Oslo, men jeg har andre gode argumenter for ikke å bo i Oslo som totalt sett, for meg og mitt, veier tyngst.

Nettopp!

Gammel 20-06-07, 10:26   #60
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil ikke at mitt barn skal vokse opp i Oslo så vi har flyttet ut av byen. Nå bor vi 40 min fra Oslo sentrum . Mannen bruker like lang tid på jobb nå som det han gjorde når vi var bosatt i Oslo. Her er det full barnehagedekning i tillegg å det er også ett pluss.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.