|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ustabil
|
Sv: Oslo/storby for enhver pris?Spennende tanker, Elin! |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Oslo/storby for enhver pris?
Jepp! Vi diskuterte dette rundt middagsbordet i går, og jeg sa at jeg godt kunne tenke meg å bo midt i Oslo sentrum, men at det ikke er mulig pga høye boligpriser. Det kunne de ikke forstå, for jeg har jo barn! |
|
|
|
|
|
#46 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oslo/storby for enhver pris?Det er på dette punktet i tråden påkrevd å sitere Lou Reed: When you're growing up in a small townNå flyttet riktignok Warhol til New York City, og Oslo er jo ikke akkurat noen storby, men alternativene her i landet er iallefall mye, mye verre. Ben "back at the factory" Murphy |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Oslo/storby for enhver pris?Dulter på Skremmere og Glitterdamer og Bens.
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Selvfølgelig er det helt ok at noen synes det er ok å bo i byen med barn, eller for å si det korrekt, i SENTRUM, for Oslo og andre storbyer er jo mer enn kommunenavnet, og det kom kanskje litt utydelig frem i HI mitt. Det ER vanskelig å få barnehageplass i Oslo KOMMUNE, men i kommuner rett utenfor (som ikke nødvendigvis vil medføre lenger reisevei til Oslo SENTRUM) finnes det både rimeligere boliger og barnehageplass. At man da må reise en kort stund til byen for å få tilgang til de tilbud byliv medfører, m
|
|
|
#50 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Oslo/storby for enhver pris?Jeg for min del kunneikke tenke meg å bo i Oslo sentrum med små barn, men hva andre gjør er opp til de.
|
|
|
#51 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oslo/storby for enhver pris?Mange barn uten barnehageplass "på landet" kan også få sosialiseringsproblemer. Har to yngre søskenbarn som vokste opp på landet i trønderlag uten barnehageplass og der var det heller ikke noe tilbud til barn på fritiden. Den eldste av dem fikk kjempeproblemer første året på skolen.
|
|
|
#52 |
|
Ustabil
|
Og jeg blir litt aggressiv når det fremstilles som enten midt i Oslo - eller langt utpå landet uten naboer hvor barna vokser opp til å bli einstøinger og bygdetullinger fordi de ikke har sett folk før de begynte på skolen. Det er ganske mange mennesker i Norge som bor i mindre byer - og jeg tror ikke egentlig de går glipp av noe vesentlig i forhold til å bo midt i sentrum av Oslo. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Jeg kan ikke se at noen har argumentert mot å bo "langt utpå landet uten naboer hvor barna vokser opp til å bli einstøinger og bygdetullinger etc.". Jeg kan godt forstå at folk ønsker å bo i Oslo selv om jeg personlig har valgt på bo utenfor Oslo. Jeg bruker 15 minutter med toget til jobben i Oslo.
|
|
|
#54 |
|
Ustabil
|
Se innlegget til Mandino over her om hennes stakkars små søskenbarn som fikk så store problemer. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Jeg fremstiller det ikke slik. Selvfølgelig går man glipp av noe hvis man bor i en mindre by. Akkurat som jeg går glipp av noe av landsens gleder ved å bo i en stor by.
Vel, det er "spesialiteter" jeg har stor glede av og benytter meg av månedlig. Operaen, Astrup Fearley, Museet for Samtidskunst, Blårollinger, Teaterbåten Innvik, Internasjonalt kultursenter, alle teaterene, Cinemateket, osv.
Sist redigert av Tallulah : 20-06-07 kl 10:28. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Etylbarbital
Øh, jeg leser nå det innlegget bare som en konstatering av at sosialiseringsproblemer ikke er ensbetydende med at man bor i byen uten barnehageplass men at man like gjerne kan vokse opp på landet uten barnehageplass. Jeg leser ingenting om bydetullinger og einstøinger.
|
|
|
#58 |
|
Etylbarbital
Jeg bor på "landet" (utenfor Oslo) og har ingen problemer med å erkjenne at tilbudet på landet ikke kommer i nærheten av tilbudet i Oslo. Det er ikke snakk om bare Opera og "et par andre spesialiteter" - det er snakk om totalpakken og utvalget. Flere kinoer - større filmvalg. Flere gallerier og museum - større valgmuligheter. Jeg trenger ikke å nøye meg med akkurat den ene filmen som blir vist første torsdag i måneden eller akkurat den kunstneren som for tiden stiller ut - i Oslo kan man velge og vrake akkurat det som passer. Jeg skjønner godt at det appelerer til å bo i byen. Dessuten kan man gå på café og restaurant av eget forgodtbefinnende.
|
|
|
#59 |
|
Glamorøs
|
Nettopp!
|
|
|
#60 |
|
Drømmer
|
Sv: Oslo/storby for enhver pris?Jeg vil ikke at mitt barn skal vokse opp i Oslo så vi har flyttet ut av byen. Nå bor vi 40 min fra Oslo sentrum . Mannen bruker like lang tid på jobb nå som det han gjorde når vi var bosatt i Oslo. Her er det full barnehagedekning i tillegg å det er også ett pluss. |
|
|
|
![]() |
|
|