Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nektet homofile faddere (oa.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 14:37   #41
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nektet homofile faddere (oa.no)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Dette blir litt Bush-aktig. Enten er du med oss eller så er du mot oss. Det blir litt feil.... Det er nyanser og det må man har respekt for at de finns.

Mulig jeg misforstår deg

Nyanser som i "grader" av hvor mye man aksepterer homofile? Er det det du mener?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:43   #42
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde valgt en annen prest ja

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:56   #43
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har en homofil venn som med hånden på hjertet mener at homofile ikke bør få barn. For meg virker det helt hårreisende at han kan mene noe slikt, men det sier i alle fall litt om uensartheten.

Jeg har også en slik en. Eller jeg hadde tror han har endret stanpunkt nå.

Du har mennesker som er homofile først og fremst, og så person. Mennesker som lever i et "homsemiljø" som nok ikke er så barnevennlig.

Og du har vanlige mennesker som er homofile. Der er det ingen grunn til at de skal være dårligere foreldre enn andre. Kanskje tvert imot fordi det vil være ganske så bevisst å bli foreldre og ikke noe en pluteslig blir.

Det finnes jo heterofile mennesker som også lever liv som ikke er særlig barnetilpasset. Jeg synes det er synd at seksuell legning skal definere livet så til de grader.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:18   #44
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hva mener du? At en prest kan si han ikke har noe i mot homofile men at de ikke skal ha samme rettigheter som hetrofile? eller at han ikke ønsker å vie dem i sin kirke?

Jeg støtter ikke prester som ikke vil utføre lovpålagte kirkelige handlinger ut i fra legning.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:19   #45
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nyanser som i "grader" av hvor mye man aksepterer homofile? Er det det du mener?

Jeg ser ikke helt at dette er snakk om å "støtte" homofile eller ikke. Man kan være enig i noe i forhold til deres rettigheter, men kanskje man ikke er enig i andre ting for eksempel. Det er ikke et enten eller..... om du forstår hva jeg mener.

Gammel 20-06-07, 15:26   #46
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg ser ikke helt at dette er snakk om å "støtte" homofile eller ikke. Man kan være enig i noe i forhold til deres rettigheter, men kanskje man ikke er enig i andre ting for eksempel. Det er ikke et enten eller..... om du forstår hva jeg mener.

Ja jeg tror jeg forstår hva du mener. Men jeg mener fortsatt at man enten akspeterer homofile some likeverdige mennekser eller ikke. Selvfølgelig kan man mene at homofile skal kunne få bo sammen men at de f.eks ikke skal ha lov til å adoptere på lik linje med folk som bor sammen i et hetrofilt ekteskap. I et slikt tilfelle så så vurdere man jo ikke homofile som likeverdige mennesker fordi man ikke mener de skal ha samme rettigheter som andre.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:01   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har en homofil venn som med hånden på hjertet mener at homofile ikke bør få barn. For meg virker det helt hårreisende at han kan mene noe slikt, men det sier i alle fall litt om uensartheten.

På samme måte som enkelte kvinner ønsker mannlige leger eller kirurger, fordi de ikke helt stoler på de kvinnlige. Stygg sak.

Jeg blir ikke sjokkert over innholdet i artikkelen, bare frustrert.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:15   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mest graverende her er vel at han sidestiller homofile med pedofile. Det viser jo bare hvilket intelligensnivå det er snakk om her.

Gammel 20-06-07, 16:23   #49
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil nok ikke påstå jeg blir sjokkert over at det ennå finnes prester med slike holdninger til homofile. Men lei meg, det blir jeg!

Og som flere har nevnt - det aller mest hårreisende syns jeg igrunn er at han sidestiller homofili og pedofili. Stygt, er det!

Gammel 20-06-07, 16:30   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

– Vi spurte om det var et problem og presten svarte "ja, det er det". Vi trodde det for lengst var godtatt at homofile kunne være faddere og henviste til alt som har vært i media i det siste. Da svarte presten at vi måtte tenke på de pedofile. At hvis de homofile skulle få slike rettigheter, ville de pedofile også kreve det, sier Engom sjokkert.

Ikke bare hadde jeg nektet å la en slik person nærme seg mine barn, jeg hadde også rapportert ham til biskopen og deretter gått rett til media. (Som jo dette paret åpenbart også har gjort.)

Jeg kan forstå (og da mener jeg forstå, ikke akseptere) at en del prester synes det er problematisk med homofile faddere, men å sidestille homofili med pedofili er aldeles hårreisende!

Sist redigert av Teofelia : 20-06-07 kl 16:37.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:32   #51
Jessica
Pauset

Standard

Nesten så man må lure på om han egentlig vet forskjellen mellom homofili og pedofili. Han gjør nok det, vil jeg tro....

Forferdelig.

Gammel 20-06-07, 16:35   #52
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Denne presten hadde aldri fått døpe mitt barn. Hele saken er rett og slett trist.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:56   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært flott om foreldre hadde begynt å tenke boikott ovenfor denne typen prester. Siden prestene kan ta denne type avgjørelser, så bør vel foreldrene også kunne takke nei til en prest med holdninger de ikke liker? Ja til boikott av presten Arne Bjørn Hansen! Hadde jeg hatt behov for kirkens tjenester, hadde denne mannen garantert ikke fått utføre dem på mine vegne.

Gammel 20-06-07, 17:04   #54
Jessica
Pauset

Standard

Vi hadde en svært konservativ prest her i byen. Han ble boikottet. Folk flyttet bryllup og fikk mer liberale prester til å vie dem i stedet. Han var også i en kraftig konflikt med en mer "moderne" prest og det endte med at de fikk hvert sitt sogn. Lokalavisa slo dette opp.

Gammel 20-06-07, 17:12   #55
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det mest graverende her er vel at han sidestiller homofile med pedofile. Det viser jo bare hvilket intelligensnivå det er snakk om her.

Enig.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 20:34   #56
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt hårreisende at han kan sammenlikne homofile og pedofile. For en type.

Jeg hadde helt klart valgt en annen prest.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 20:48   #57
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Biskop Solveig Fiske uttalte seg om saken på Dagsrevyen i dag. Ikke uventet stiller hun seg kritisk til prestens oppførsel:

- Barnet er i sentrum for dåpen og da har det ingen betydning hva slags samlivsform foreldre eller faddere har, sier biskopen.

Her er artikkelen på nrk.no.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 21:09   #58
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir ufattelig provosert av han presten! Han hadde jeg dumpet på flekken!

Gammel 20-06-07, 21:52   #59
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke at man kan mene at pedofili og homoflili er likt. Hadde funnet meg en annen plass å døpe barnet mitt ja.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 22:07   #60
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Prester er s, folk flest, noen er ser på homofili som styggdommen selv, mens andre ikke har noen problemer med det i det hele tatt.
Tror ikke andelen prester som er imot homofilt partnerskap er så mye større en hos den norske befolkningen ellers.
(det samme når det gjelder adopsjon og rettigheter)

Det som er graverende i denne saken er at han sidestiller pedofile og homofile. Det ene er faktisk snakk om overgrep mot barn, mens det andre er to som har valgt å leve sammen.

Den presten hadde ikke fått rørt mitt barn, og jeg hadde gått videre med det.
Sånne prester er ingen tjent med, aller minst den norske kirke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.