|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
| Se resultatene: Har du bunad | |||
| Ja, jeg har bunad(er) |
|
181 | 80,44% |
| Nei, jeg har ikke bunad, men jeg vil gjerne ha en |
|
22 | 9,78% |
| Nei, jeg har ikke bunad, og vil heller ikke ha en |
|
22 | 9,78% |
| Deltakere: 225. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Tatt på
|
Sv: Har du bunadJeg har hatt bunad. Fikk til konfirmasjonen og etter 10 år passet den ikke mer og ikke var det noe å sy ut heller. Så datteren til søskenbarnet mitt fikk den til sin konfirmasjon. Jeg har litt lyst på en ny, men ikke så mye at jeg kommer til å skaffe meg en igjen.
|
|
|
#4 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du bunadJeg har ikke bunad, og har heller ikke lyst på. Aner ikke når jeg skulle brukt den, det går årevis mellom hver anledning hvor bunad kunne vært et alternativ. Ikke ser det ut som et behagelig plagg heller. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du bunadFikk bunad til konfirmasjonen. Var ikke veldig glad over på bli "påprakket" bunad den gang, men glad for det nå. Heldigvis var mamma så sta den gang at det ble lagt inn nok sømmonn slik at det faktisk var nok stoff til å sy ut bunaden mange størrelser. Døtrene mine får bunad til sin konfirmasjon.
|
|
|
|
#6 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Har du bunadDu burde ha flere alternativer, tror vi er mange som har bunad som ikke passer, som feks fikk til konfirmasjon og som har vokst litt etter det. Meg, feks.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Har du bunadJeg har, men kjøpte den brukt som voksen. Kunne fått til konfirmasjonen, men hadde ikke lyst på da.
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Har du bunadNope, fikk aldri bunad selv om jeg alltid ønsket meg det, og som voksen har jeg aldri vært i en situasjon der jeg har tatt meg råd til noe sånt selv om jeg gjerne ville. Nå som veganer bruker jeg jo ikke ull så det er uaktuelt å kjøpe ny, men har vurdert å kjøpe brukt selv om det er litt i grenseland. Men har funnet en nydelig festdrakt uten ull til 5000,- kr som jeg tror jeg kommer til å kjøpe etterhvert.
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Har du bunad
Ingen av Nordaker sine Rogalandsbunader er i ull. Det er ikke ull i min Rogalandsbunad, men den gamle modellen til Husfliden er i ull. Den finnes også i annet stoff nå.
|
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Hm, nå ble jeg litt usikker, for jeg tror stoffet er silkedamask, og silke er gjerne ikke noe bedre enn ull, for en veganer..?
|
|
|
|
#13 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Har du bunadJa, jeg har. Arvet mamma sin for 10 år siden.
|
|
|
|
#14 |
|
navnet sjemmer ingen
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
intro
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Har du bunadJeg har en barnebunad som jeg håper et evt barnebarn kan arve. Det er farmoren min som har sydd den, så det hadde vært hyggelig. Hvis jeg ikke får jentebarnebarn så få evt en av brødrene mine ta hvis de får det. Bunaden mamma bruker er egentlig min, arvet av mormor. Men den har aldri passet meg. Så da har mamma sydd den inn og opp til å passe henne. Igjen hvis jeg får et jentebarnebarn så kanskje det er noe å arve. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Har du bunadJeg kan forøvrig ikke selge bunaden min uten å slå opp med søsteren min samtidig, men jeg kommer virkelig aldri til å bruke den. Så jeg synes hele greia er litt kjip. Prøver å gi den til henne da, men hun vil nok ikke egentlig ha den hun heller.
|
|
|
|
#19 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Har du bunadJeg har bunad og bruker den til 17.mai og på julaften i tillegg til bryllup og barnedåp og konfirmasjoner. Jeg fikk den først til 18 årsdagen og den har trengt veldig lite endring. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
By the Sea
|
Sv: Har du bunadJeg fikk bunad, uten å ønske meg det, til konfirmasjonen - men ble bare at par år eldre før jeg begynte å sette stor pris på den. jeg er glad i bunaden min og føler meg fin i den. Jeg synes alle varianter av bunader er fine. Jeg kjenner da mange som ikke har bunad, så at det er noe "alle" har, kjenner jeg meg ikke igjen i. At noen ikke vil ha bunad selv, er lett å forstå, men å synes at bunader generelt ikke er fine, er vanskeligere å forstå. Jeg synes egentlig at alle lands- og kulturers festdrakter er fine.
|
![]() |
|
|