Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-16, 10:52   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

De kunne jo bare kalt det "actiongruppe" og "roliggruppe".

Denne er et fint lite skråblikk. Helt på sin plass å ta saken helt ut.

Ja, ikke sant. Hvor vanskelig kan det være. : oppgitt:

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:30   #2
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

At det var?!

Jeg er mamma til en gutt som gjerne velge å perle eller tegne framfor å leke ute, og som ga meg et svært så overraska blikk da jeg fortalte at bare guttene er bedt bursdagen han skal i i helga. Det syntes han var kjempedumt, han leker jo like mye med jenter også. Dette opplegget hadde passa særdeles dårlig for ham, og jeg hadde helt klart gitt beskjed om hva jeg syntes om det!

Gammel 31-08-16, 17:45   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår skole har en dag i året med "gammeldags skole" med streng kjønnsdeling av aktiviteter. Men det er jo for å illustrere en gjennomtenkt poeng.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 18:06   #4
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vår skole har en dag i året med "gammeldags skole" med streng kjønnsdeling av aktiviteter. Men det er jo for å illustrere en gjennomtenkt poeng.

Det hadde eldste her og på 2 eller 3 trinn. Ungener skulle og ha på gammeldagse klær. Men det er jo noe helt annet.

Gammel 31-08-16, 17:46   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner altså bare ikke hvordan noe så stappteit kan bli gjennomført. At EN person har en stappteit idé - okei. Men at det faktisk blir godkjent og gjennomført og at det ikke fører til umiddelbar demo utenfor skolen, lissom?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 17:49   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og det er jo ikke hvem som helst engang, men en rekke pedagoger! Man skulle tro at de hdde vært borti problematikk med kjønnsinndeling ett eller annet sted gjennom utdanning og karriere, liksom.

Gammel 31-08-16, 18:22   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så tullete at jeg trodde det var en spøk først. Jeg fatter ikke at en gjeng med SFO-ansatte kan ha tenkt at dette var en kjempegod idé.

Gammel 01-09-16, 17:01   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er så tullete at jeg trodde det var en spøk først. Jeg fatter ikke at en gjeng med SFO-ansatte kan ha tenkt at dette var en kjempegod idé.

Gjør du ikke? Jeg har ingen vansker med å skjønne at en gjeng med SFO-ansatte synes dette er en god idé. I beste fall har de en toåring yrkesfagutdannelse, i verste fall ingen utdannelse. Ikke at man trenger å være domm av den grunn, men min erfaring er at refleksjoner rundt likestilling og kjønnsroller sikkert ikke er det de snakker mest om rundt lunsjbordet, og tydeligvis heller ikke på planleggingsmøtene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 18:01   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Gjør du ikke? Jeg har ingen vansker med å skjønne at en gjeng med SFO-ansatte synes dette er en god idé. I beste fall har de en toåring yrkesfagutdannelse, i verste fall ingen utdannelse. Ikke at man trenger å være domm av den grunn, men min erfaring er at refleksjoner rundt likestilling og kjønnsroller sikkert ikke er det de snakker mest om rundt lunsjbordet, og tydeligvis heller ikke på planleggingsmøtene.

... i tillegg til at de ikke har vært med nok runder til å forutse hvilke reaksjoner det vil få.

Gammel 31-08-16, 18:40   #10
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det der kunne de funnet på hos oss også, og jeg er rett og slett både sint og fortvilet over at de fleste fulltidsarbeidende foreldre på vår skole er nødt til å betale mer enn for full barnehageplass for et sted der ufaglærte oppbevarer ungene, uten noen som helst form for overordna plan eller kravspek. Hvorfor kreves det ikke pedagogisk personale, leksehjelp, tilbud om idrett eller kulturskole av noe som alle kommuner driver med?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 19:25   #11
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg trudde også at det var ein spøk da eg leste om dette. Dette er ikkje greit.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det der kunne de funnet på hos oss også, og jeg er rett og slett både sint og fortvilet over at de fleste fulltidsarbeidende foreldre på vår skole er nødt til å betale mer enn for full barnehageplass for et sted der ufaglærte oppbevarer ungene, uten noen som helst form for overordna plan eller kravspek. Hvorfor kreves det ikke pedagogisk personale, leksehjelp, tilbud om idrett eller kulturskole av noe som alle kommuner driver med?

Bur me i same kommune? Eg er så himla glad for at me er ferdige med SFO, for det har vore eit irritasjonsmoment å betale såpass mykje for såpass begrensa tilbud. Enkelt og greit har tilbudet dreia seg om oppbevaring.

Gammel 31-08-16, 21:35   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg trudde også at det var ein spøk da eg leste om dette. Dette er ikkje greit.

Bur me i same kommune? Eg er så himla glad for at me er ferdige med SFO, for det har vore eit irritasjonsmoment å betale såpass mykje for såpass begrensa tilbud. Enkelt og greit har tilbudet dreia seg om oppbevaring.

Høres ut som hos oss. Tror ikke de har noen planer, virker ikke slik. Barna gjør det de selv vil stort sett. På denne årstiden er det mye utelek, ellers går det i perling, spille spill, bygge lego osv. Ingen organiserte aktiviteter. Nå går min yngste i 3. klasse og det er ikke mange som har full plass lenger.

Gammel 31-08-16, 18:54   #13
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer nesten like mye på alle kommentarene under artiklene på Facebook. "La gutter være gutter, og jenter være jenter." :gremmes:

Gammel 31-08-16, 19:06   #14
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Helt klart tullete. Men jeg vet at særlig eldste min ønsker å være i gruppe med bare jentene, fordi det er roligere. De har noen, tre, veldig urolige gutter som ødelegger. Løsningen er nok å sette ressurser på de som bråker. Og jentene utgjør bare 30%.

Gammel 01-09-16, 10:14   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Helt klart tullete. Men jeg vet at særlig eldste min ønsker å være i gruppe med bare jentene, fordi det er roligere. De har noen, tre, veldig urolige gutter som ødelegger. Løsningen er nok å sette ressurser på de som bråker. Og jentene utgjør bare 30%.

Men man trenger jo ikke unngå alle guttene fullstendig, bare de tre. Det hadde vel løst seg ganske greit om man satte opp alle de samme aktivitetene, også kunne ungene melde seg på i kryss og tvers. Det gjorde vår SFO/AKS. De hadde sløydgrupper, dansegrupper, kor, korps, disco, perling (som for øvrig var full av gutter som laget retropixelart), turgrupper, etc. etc.

Gammel 01-09-16, 10:28   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde vært veldig positiv til å dele opp i grupper av og til. Da kunne de rolige barna få leke i gymsalen uten å bli løpt ned, og de med uro i kroppen kunne få prøvd hobbyaktiviteter uten å få klager fra de andre hele tiden. (Satt litt på spissen). Men å dele opp basert på kjønn..

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 18:10   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg leste saken, savnet jeg et øyeblikk NM. Da hadde det vært en mye mer, eh, variert diskusjon om dette temaet. :rosastøvler:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 19:11   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Da jeg leste saken, savnet jeg et øyeblikk NM. Da hadde det vært en mye mer, eh, variert diskusjon om dette temaet. :rosastøvler:

La nå jenter være jenter og gutter være gutter Man kan ikke slåss mot genetikk og natur, vettu. En hver som vet litt om evolusjon, vet jo at hangen til å gå på spa og til å like kule biler er nedarvet fra steinalderen, og det et ikke noe sånne mannehatende feminister bare kan komme her og late som ikke er sant, liksom.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 13:43   #19
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke bare fag og direkte læring som er pedagogikk. Pedagogikk er så utrolig mye mer, og frilek kan inneholde ekstremt mye pedagogikk.

Disse gruppene det er snakk om her burde hatt en pedagogisk tanke bak seg. Hvordan rommene på SFO er tilrettelagt med leker osv er pedagogikk, hvordan de voksne på SFO møter barna og er tilstede med de er pedagogikk.

Frilek i barnehagen er pedagogikk, vist man ønsker det og har kompetanse til det. Vist ikke er det oppbevaring.
Man trenger ikke være pedagog for å drive med pedagogikk, men det bør være veiledning fra en pedagog, det bør være refleksjon rundt der som skjer.

Jeg synes assistentene er uunnværlige i både barnehage og sfo. Det jeg merker er at barnehager som ikke har tydlige pedagoger, som ikke har planer for refleksjon og gjennomtenkt opplegg blir mye mer oppbevaring. Og enkelte styres av assistentene og oppleves ikke som en pedagogisk institusjon.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-16, 19:30   #20
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nesten litt overrasket over at det ikke var en aktivitet kl 1130 som het "Jentene lager lunsj til guttene".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.