Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-16, 12:34   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Hva slags hund har du?

Vi har en blanding, schæfer/Border collieblanding. Verdens fineste for oss, men røyter mye i perioder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 12:35   #2
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Vi har en blanding, schæfer/Border collieblanding. Verdens fineste for oss, men røyter mye i perioder.

Høres fin ut.
Jeg elsker border collier, men de er altfor krevende for meg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 17:43   #3
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Samme her (vår er schæfer/border collie/labrador/mynde-mix), han røyter som et uvær nå.

Gammel 19-12-16, 12:30   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker shibaer. De ser så utrolig glade ut, er passe størrelse, tøffe nok og røyter bare to ganger i året (i motsetning til spanieler som røyter hele tiden!)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 13:39   #5
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg liker shibaer. De ser så utrolig glade ut, er passe størrelse, tøffe nok og røyter bare to ganger i året (i motsetning til spanieler som røyter hele tiden!)

Og ikke helt lette hunder for en førstegangseier tror jeg. Men utrolig deilig pels på dem da! For en som er vant til stri terrierpels og supersuperkort pels på min engelske toyterrier så er det helt utrolig for en deilig (og tett) pels den har.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 12:33   #6
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er litt på samme sted som deg, Polyanna. Jeg har lovt ungene at det blir hund når minsta blir større, og jeg må nok innse at vi etter hvert nærmer oss det punktet.

Vi har ca samme kravspekk, kanskje enda litt mindre hund, men jeg ønsker i tillegg at den skal røyte minimalt. Så da utgår glatt pels. Gamlehunden hadde glatt korthåret pels, og jeg holdt på å klikke på alle hårene som kilte seg inn over alt.

Så, ikke helt samme kravspekk da.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 12:34   #7
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Vi er litt på samme sted som deg, Polyanna. Jeg har lovt ungene at det blir hund når minsta blir større, og jeg må nok innse at vi etter hvert nærmer oss det punktet.

Vi har ca samme kravspekk, kanskje enda litt mindre hund, men jeg ønsker i tillegg at den skal røyte minimalt. Så da utgår glatt pels. Gamlehunden hadde glatt korthåret pels, og jeg holdt på å klikke på alle hårene som kilte seg inn over alt.

Så, ikke helt samme kravspekk da.

Bichon havanaise kunne kanskje passe da.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 12:41   #8
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Den røyter altså! Veldig.
Jeg vokste opp med Cocker og det var planen at vi skulle ha King Charles Spaniel da vi begynte å snuse på hund, i 2010.
Begynte å lese om den og fant ut at rasen var veldig poppis og den ble avlet ihjel og kunne få problemer med alvorlig sykdom.
Og så ble familien til bestekompisen til eldstemann smittet så de kjøpte en sånn som vi ville ha så da droppet vi den rasen.
Begynte å se på en mindre type, som også var røytefri. Og heldigvis for det.
Tenk litt på hvor mye sand du orker å ha inn i gangen og videre innover. Og hvor mye hår du orker.

Gammel 19-12-16, 12:42   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasser allerede i kunstgressgummikuler, løv, gjørme fra stien bak huset, og alt ellers som blir dratt inn, så litt fra eller til, tenker jeg.

Gammel 19-12-16, 12:59   #10
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

nei atte.... jeg tror det vil passe for dere vel!

Gammel 19-12-16, 13:05   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og angående fjollete, så er jeg ganske sikker på at Adriennemannen setter "fjollete-streken" lenger opp enn meg, så han syns sikkert mine favoritter er fjollehunder.

Bare for å understreke at jeg ikke mener at noen andres hunder er objektivt fjollete, liksom.

Gammel 19-12-16, 13:16   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det kriteriet om gneldring er viktig for oss, forresten. Jeg virkelig avskyr at hunder gjør og gjør. Jeg vet at det har mye med oppdragelse å gjøre, men det er jo noen hunder det er lettere å få orden på det enn andre.

Adriennes eurasier er vidunderlig stille.

Gammel 19-12-16, 13:30   #13
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Mannen min har vokst opp med springer spanieler og jeg kjenner rasen derfra. Deres hunder har hatt fantastisk gemytt. Rolige og kloke familiehunder som er blitt brukt til jakt og vært flotte jakthunder. Minuset med dem er de tunge ørene som ofte gir kroniske øreinfeksjoner samt at de lukter. De er vannapporterende jakthunder og produserer et fettstoff som de "impregnerer" pelsen med. Man må vaske dem veldig ofte om de ikke skal lukte og de foretrekker selv å ha feit pels, så de ruller mye i gresset/gjørma når de er nybadet . Og de røyter. Men de er fine altså, og ikke nervøs fugelhund over hodet. Ikke bjeffete og veldig entusiastiske,

Svigermora mi har akkurat måttet avlive sin wheaten terrier (var gammel og fikk kreft)som vist over her. De røyter ikke, men må stelles i form av klipping, da. De er luktfrie men må bruke dekken på lengre turer når det er kaldt. Hun hadde en hanhund og han var ganske "stri" som unghund. Det er jo en terrier og de har et ganske sterkt hode og mye vilje/guts. Han ble en rolig og ok hun etterhvert, men jeg synes han manglet litt "personlighet" i mangel på et annet ord. Fin turkompis da. Litt bjeffete/vakthundgen.

Gammel 19-12-16, 13:17   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir golden retriever for stort, synes du? Ellers passer jo specen godt, hvis det er en god kennel involvert.

Liker godt spanieler, selv om de er hakket for fjollete for meg. Virker som om det er god sjanse for å få godt gemytt der?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 13:24   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Golden retrievere har jeg også alltid likt. Men har hørt mye om at de er avlet litt i stykker? Og ja, den er litt stor.

Gammel 19-12-16, 13:35   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Golden retrievere har jeg også alltid likt. Men har hørt mye om at de er avlet litt i stykker? Og ja, den er litt stor.

De er avlet litt i stykker, så man må velge kennel med omhu. Flotte hunder da, skikkelig kompis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 13:40   #17
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, mange her i Norge er dessverre avlet i stykker etter min mening. Om vi skulle valgt golden igjen, så hadde vi nok valgt en svensk oppdretter.

Typiske utstillingsgolden:

Jaktgolden:

Jeg syns også Tollerne er fine, og står på liste over de jeg vurderer.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 13:59   #18
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har working cocker spaniel. Jeg kjente ikke rasen før vi overtook den 1 1/2 år gammel fra en kollega med allergisk mann. Hunden er rolig inne, og aktiv ute. Lite lyd (kun når han får ferten av fugl, da kommer det noen begeistrete bjeff), og lite lukt.

Den spaniel på mange matter (vennlig og vimsete), men en mer aktiv variant enn den vanlige cocker spanielen.

Den kommer I mange farger og er I mine øyne en veldig vakker hund!

Gammel 19-12-16, 14:07   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Og ikke helt lette hunder for en førstegangseier tror jeg. Men utrolig deilig pels på dem da! For en som er vant til stri terrierpels og supersuperkort pels på min engelske toyterrier så er det helt utrolig for en deilig (og tett) pels den har.

Jeg tror ikke den er så kjempevanskelig faktisk, om man gir den litt slack. De har egen vilje, men er ikke helt gærne. Jeg kjenner faktisk tre stykker med shiba som førstegangshund, og de trives godt med den. Det som er fint med den som byhund er at den ofte ikke er så interessert i andre enn folka sine, verken hunder eller folk. Den er ikke sur eller avvisende, bare uinteressert. Og det er fint når man møter masse folk på tur.

Save

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-16, 14:27   #20
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hva med puddel, eller mellompuddel? De er ihvertfall mindre enn de aller minste hundene, om det er det du ikke vil ha. Røyter heller ikke.

Vi har Lhasa Apso. Samme størrelse som Bichon Frisè. 6kg-ish. Helt passe størrelse for oss. Masse hår men vår har svært glatt pels så den tover seg ikke. Enkel å gre og kan klippes med rimelig klipper fra Claes.
Vår er svært enkel i lynnet. Veldig rolig når det trengs men er allikevel en spretten tass. Liten og lett så hopper lett i skog og fjell.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.