|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften? | |||
| Nei |
|
51 | 22,47% |
| Ja, de fleste tar seg et glass eller to |
|
123 | 54,19% |
| Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke |
|
38 | 16,74% |
| Annet (spesifiser gjerne) |
|
10 | 4,41% |
| Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli |
|
5 | 2,20% |
| Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi drikker vin til maten og tar kanskje en Bayleys til kaffen. Kanskje enda et glass vin når ungene er i seng. Ikke fyll.
|
|
|
#2 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Mannen tar seg en juleøl og en akevitt. Jeg drikker ikke.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Ja, vi drikker øl/vin/akevitt til maten.
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Og nå kom jeg akkurat på at det er vi som er feinsmeckerne på vin til maten og at det er vi som har pleid å ha med pinnekjøttvin når vi er hos min far (som vi er i år). Så da blir det nok øl til maten. Fillern.
|
|
|
|
#5 |
|
Teller ned
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Det serveres øl, akevitt og vin. De siste årene har vi feiret hos min søster og da bytter vi på hvem som kjører. Den som ikke kjører drikker alkohol til maten. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?I år skal vi til svigers, så da blir det ikke alkohol.
|
|
|
#7 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi serverer øl/vin til maten. Jeg er oppvokst med vin til middagen på julaften. Farris/eplemost serveres til sjåførene. Barn(et) får julebrus |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Ja, drikker alkohol julaften. Men om det er julaften eller ikke så blir det jo i begrenset mengder når ungene er med. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Øl og akevitt eller det man måtte ønske til voksne, saft eller brus til barn. Beherskede mengder. Som regel litt vin når ungene er i seng.
|
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?De som vil av de voksne drikker et glass vin eller øl til maten. Også tror jeg det er tilbud om whiskey/likør til kaffen etter åpning av gaver. Jeg drikker aldri.
|
|
|
|
#11 |
|
heimføing
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg regner med å få et glass vin til maten her jeg er idag, og kanskje noe senere på kvelden. Er vant med at det er sånn. Men det er ingen big deal om det ikke er alkohol, jeg er flink å tilpasse meg. Går ikke på rommet mitt og smugdrikker, slik jeg husker en julegjest hos oss gjorde en gang. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg drikker champagne til pinnekjøttet, og mannen drikker øl. Og så har vi dessertvin til karamellpuddingen.
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Ikke noen fast regel på det. Annenhver julaften har vi faren min her, han er alkoholiker i varierende grad av tørrlagthet, og det er helt uaktuelt å ha noe alkoholholdig så lenge han er her. De andre årene pleier vel mannen min å ha juleøl til maten, jeg tar kanskje en skvett rødvin, men slett ikke alltid. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?
Hjertens enig! Jeg synes det er viktig å rette fokus mot alkoholkonsum i høytider, men slik det har blitt nå er alt annet enn totalavholds nesten fyfy. Jeg vil at mine barn skal se at alkoholbruk er noe annet enn misbruk. Sist redigert av 007 : 24-12-16 kl 13:34. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Helt sikkert, men i 2011 var det faktisk 90 000 barn som hadde en eller to foreldre som hadde et alkoholPROBLEM, og at det tallet har sunket frem til i dag er vel lite sannsynlig. Jeg tror det er viktig med bevisstgjøringen som kampanjer ("av og til") og media hjelper til med. Så kan det i det minste hende at NOEN voksne tar andre og bedre valg når de har fått tenkt seg om. Selvinnsikt er veldig ulikt fordelt.
|
|
|
#16 |
|
Introvert optimist
|
Viktig presisering det der.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg skal kjøre, så ingen alkohol på meg, men jeg er vokst opp med at det serveres øl og akevitt til maten uten at det har vært fyll. Jeg pleier egentlig aldri å drikke særlig alkohol på julaften om jeg ikke skal kjøre også. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Ja, det serveres øl og akevitt til de som ikke kjører. Ingen fyll da. Jeg har vokst opp med samme greia. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Vi har ikke alkohol til maten, men tar litt vin eller øl når ungene er i seng.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Drikkes det alkohol på julaften?Jeg stemte nei, men det hender. Det er ikke et bevisst avholdsvalg, og det hender øl er et valg til middag, eller det tilbys vin i gløggen, men som regel er det ikke noe særlig alkohol. Jeg er ganske lite tradisjonstro, og har ikke noe behov for at det skal være det ene eller det andre.
|
![]() |
|
|