Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Å vaske flisegulv

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-07, 10:49   #41
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å vaske flisegulv

Jeg var så lei av å skure fuger at vi valgte gulvbelegg på vårt nye hovedbad.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 10:51   #42
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg var så lei av å skure fuger at vi valgte gulvbelegg på vårt nye hovedbad.

Jeg er litt der jeg også. Bortsett fra at vi hverken har planer om nytt bad eller oppgradering av det gamle. Egentlig synes jeg fliser er litt ekkelt, nettopp fordi det er vanskelig (eller rettere sagt utrolig arbeidskrevende ) å holde det rent.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 11:13   #43
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg er litt der jeg også. Bortsett fra at vi hverken har planer om nytt bad eller oppgradering av det gamle. Egentlig synes jeg fliser er litt ekkelt, nettopp fordi det er vanskelig (eller rettere sagt utrolig arbeidskrevende ) å holde det rent.

Og så tenker jeg litt som så at om man dusjer rett på flisene, så vil jo etterhvert en del vann trenge seg inn i fugene, eller er disse 100% vanntette?

Gammel 04-07-07, 11:15   #44
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Re: Sv: Å vaske flisegulv

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og så tenker jeg litt som så at om man dusjer rett på flisene, så vil jo etterhvert en del vann trenge seg inn i fugene, eller er disse 100% vanntette?

Nei, de er ikke vanntette, men de er ikke ment å være det heller. Det er membranen bak som er tett. Derfor bør man ha gode og pålitelige håndverkere til å gjøre jobben.

Gammel 04-07-07, 11:16   #45
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Å vaske flisegulv

Nei, de er ikke vanntette, men de er ikke ment å være det heller. Det er membranen bak som er tett. Derfor bør man ha gode og pålitelige håndverkere til å gjøre jobben.

:klaskipannen: selvfølgelig, membranen ja.

Gammel 04-07-07, 12:33   #46
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Problemet med fliser er jo nettopp fugene, at de misfarges. Hudceller og fett tråkkes ned i badegulvet, i dusjen får man i tillegg kalk og såpe. Selve flisene blir ikke så skitne egentlig synes jeg. Hvis steameren er enkel å bruke og fjerner sånt belegg, så er det jo overkommelig å bruke den en gang i uka eller noe slikt. Og slippe neglebørsten.

All rengjøring som fordrer at jeg må legge meg på kne og skure er bånn i bøtta. Det funker ikke på mange kvadratmeter flisegulv. Gleder meg til rapport fra nyinnkjøpte steamere jeg!

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 12:26   #47
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

men korleis fungerer dette egentlig? Den dyttar vatn ned i fugene? kjem ikkje dritten lenger inn då heller? Eller poppar det opp? Må ein tørke bort med tørr klut? Ein steamer kan vel ikkje gjere at dritten forduftar i det blå?

Høyres veldig bra ut då altså, var ikkje det. Har lyst på ein sånn her også!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 10:59   #48
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Iset! Har du fått dampvaskeren din?

Gammel 12-07-07, 17:57   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope, men den kommer vel i neste uke. Håper det, kjenner at jeg er utålmodig nå.

Gammel 12-07-07, 21:04   #50
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har hatt dampvasker i sikkert ti år, og har alltid vært fornøyd med den. Rengjøring av gulvtepper, spisestuestoler, bilseter, gulv, vegger osv. Hadde den med en gang jeg skulle vaske for en eldre storrøyker, genialt. Mye lettere å gjøre rent med den enn på vanlig måte. Men min er gammel og tung og sikkert moden for utskiftning. Dyr var den også, den gangen. Men anbefales på det sterkeste. Noen får man forresten kjøpt strykejern til, de er kjempebra.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-07, 15:47   #51
bitte lille my
Fullverdig medlem

bitte lille my sin avatar

bitte lille my har et hav av muligheter foran seg
Standard

Iset! Har du fått dampvaskeren din?

Har du fått den nå ???

Gammel 27-07-07, 16:53   #52
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått min. Den er brukt til å skure linoleumsgulvet for gamle garrer. Nå er det som nytt, og nybonet.

Gammel 28-07-07, 09:56   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bitte lille my, her.

Har du fått den nå ???

Har fått den ja, bare glemt å skrive det her. Den er FANTASTISK! Nå har vi jo så nytt flisegulv på toalettet, så alle fugene er helt fine enda (la det i desember), men jeg har brukt den på gamle umulige flekker flere steder, og de har gått bort som en LEK! Jeg grein nesten av lykke da jeg ble kvitt flekkene.

Jeg er forelsket i dampmaskinen min.

Gammel 28-07-07, 16:21   #54
bitte lille my
Fullverdig medlem

bitte lille my sin avatar

bitte lille my har et hav av muligheter foran seg
Standard

Da bestilte jeg meg en og

Gammel 28-07-07, 16:28   #55
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har fått den ja, bare glemt å skrive det her. Den er FANTASTISK! Nå har vi jo så nytt flisegulv på toalettet, så alle fugene er helt fine enda (la det i desember), men jeg har brukt den på gamle umulige flekker flere steder, og de har gått bort som en LEK! Jeg grein nesten av lykke da jeg ble kvitt flekkene.

Jeg er forelsket i dampmaskinen min.

Så bra!
Si meg, hva er størrelsen på den? :har liten plass:

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 21:47   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Den ser ut som en mini-støvsuger. Disse små "bærene" av noen støvsugere de selger rimelig. Veldig lett og nett, men med endel utstyr til da, og det irriterer meg kraftig at ledningen ikke kan rulles inn i den. Men den tar ikke så mye plass, altså.

Gammel 03-08-07, 20:58   #57
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Genial idè fra min bedre halvdel;

Vi kjøper en dobørste, monterer den på drillen, og skurer i vei.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 23:00   #58
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

men korleis fungerer dette egentlig? Den dyttar vatn ned i fugene? kjem ikkje dritten lenger inn då heller? Eller poppar det opp? Må ein tørke bort med tørr klut? Ein steamer kan vel ikkje gjere at dritten forduftar i det blå?

Høyres veldig bra ut då altså, var ikkje det. Har lyst på ein sånn her også!

Lurer fortsatt på dette jeg. Skiten forsvinner vel ikke av seg selv eller?

Gammel 03-08-07, 23:19   #59
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Hiver meg på denne tråden i håp om å få same farge på fugene på baderomsgolvet. No er fugene i midten mørkegrå og fugene i utkantane lysegrå. Me har eit lite bad, og 98% av all tråkking foregår på midten der fugene altså er blitt mørkegrå

Gammel 04-08-07, 00:10   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Lurer fortsatt på dette jeg. Skiten forsvinner vel ikke av seg selv eller?

Steameren løser opp dritten pga. en intens varme, slik at dritten blir flytende og det bare er å vaske den bort, lett som bare det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.