Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor glad er du i 17. mai på en skala fra 1 til 10?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hvor glad er du i 17. mai?
10 - jeg er superentusiastisk! 11 5,58%
9 15 7,61%
8 18 9,14%
7 16 8,12%
6 13 6,60%
5 - midt på treet eller både og 51 25,89%
4 18 9,14%
3 20 10,15%
2 16 8,12%
1 12 6,09%
Brokkoli i rødt, hvit og blått 7 3,55%
Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-17, 13:34   #1
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor glad er du i 17. mai på en skala fra 1 til 10?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Hvorfor ikke?

Jeg kan ikke svare for Bluen, men jeg synes nasjonalstater er overdrevent positivt oppfattet. Feiringen av nasjonalstaten Norge kan bli litt eksluderende for meg og veldig "Se så mye flinkere enn alle andre vi er til å feire nasjonaldagen, vi har jo barna i sentrum".

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 13:32   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av Facebook-vennene mine legger ut dette bildet fra Lofoten i mai hvert år. Jeg elsker det hemningsløst. I år var det blant annet fulgt av teksten "Bedre foto fra 17. mai er neppe tatt."

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 13:44   #3
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

En av Facebook-vennene mine legger ut dette bildet fra Lofoten i mai hvert år. Jeg elsker det hemningsløst. I år var det blant annet fulgt av teksten "Bedre foto fra 17. mai er neppe tatt."

Fantastisk!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 13:34   #4
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Hvorfor er ikke -5 et svaralternativ?

Gammel 15-05-17, 13:37   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Elsker 17. mai.
Vi starter med champagnefrukost med venner, går 150 meter så er vi i toget.Feirer i sentrum og har alt i gåavstand,samler vennegjeng på ettermiddag for rømmegrøt og om kvelden mere sjampsi og grilling.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 13:39   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker 17. mai. Det er stas å se på tog, og enda mer stas å få gå i tog (som jeg får gjøre i år som de siste årene). Nå har vi laget noen tradisjoner. Jeg har fått bestilt restaurantbord, slik at vi slipper å lete etter mat og fryseren er fylt med iskrem.

Jeg liker å ha på meg bunaden min også.

Gammel 15-05-17, 13:39   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ler og ler av bildet til Bluen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 13:43   #8
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er overdrevent negativt å ikke kunne feire noe som er bra. Jeg tolker det heller ikke automatisk som selvgodt. De fleste taler jeg har hørt 17. mai handler stort sett om at vi skal verdsette det vi har og være rause og inkluderende. Norge er et godt sted å bo og vi lever i et fritt land. At vi ikke alltid er like rause (f.eks. i asyl og innvandringspolitikk) tenker jeg at vi må jobbe med, men å avlyse 17. mai gjør det ikke bedre.

Ja, vi har barna i sentrum i feiringen av Norge. Noe jeg synes sender et bra signal, og jeg er glad vi ikke har militære parader som hovedattraksjon. Fordi vi selv gjør noe mange (inkludert utlendinger) oppfatter som positivt synes jeg ikke det automatisk er å rakke ned på andre. Da er jeg mer på linje med Polyanna at en del av diskusjonene rundt flagg og klær som kommer hvert år er en uting.

Gammel 15-05-17, 13:48   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg synes det er overdrevent negativt å ikke kunne feire noe som er bra. Jeg tolker det heller ikke automatisk som selvgodt. De fleste taler jeg har hørt 17. mai handler stort sett om at vi skal verdsette det vi har og være rause og inkluderende.

Jeg tenker heller ikke at det nødvendigvis må være selvgodt, men det fortoner seg litt slik for meg likevel. Og så er 17. mai-taler smertelig kjedelige. Jeg passer egentlig ikke til å feire noe som helst i offentligheten, så jeg har nok egentlig ikke stemmerett på dette feltet. Det blir krampaktig, rett og slett.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 13:52   #10
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Jeg tenker heller ikke at det nødvendigvis må være selvgodt, men det fortoner seg litt slik for meg likevel. Og så er 17. mai-taler smertelig kjedelige. Jeg passer egentlig ikke til å feire noe som helst i offentligheten, så jeg har nok egentlig ikke stemmerett på dette feltet. Det blir krampaktig, rett og slett.

Haha, kjedelig er jeg helt enig i. Jeg kjeder vettet av meg stort sett hele dagen. Hvis jeg ikke har det gøy med å slenge halvdårlige kommentarer til mannen. Allikevel, jeg liker at vi har den typen feiring i Norge, selv om jeg selv helst skulle vært et annet sted.

Gammel 15-05-17, 13:49   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker det veldig godt i teorien. Blir glad av å se glade barn, godt oppmøte og arrangementer som feirer det vi tar for gitt til vanlig.

I praksis synes jeg det er litt pes med alle må-tingene, selv om vi er ganske flinke til å skalere ned disse. Vi slenger ut noen flagg, slentrer ned til byen, vimser innom lekene på skolen, drar hjem og griller litt ymse med besøk av familie og drar til borgertoget hvis vi ikke har for store gnagsår.

Gammel 15-05-17, 13:55   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Stemte 4, angrer litt og skulle kanskje heller stemt 3. Jeg synes det er en stressende dag, primært fordi jeg hater folkemengder. Alt man gjør er jo i utgangspunktet hyggelig, men alt blir mindre hyggelig fordi det er "en million" andre som også gjør det: Gå tur i byen med ungene - hyggelig. Gå tur og vasse i andre som gjør det - stressende. Gå på kafé og spise kake - hyggelig. Gå på kafé som er så stappfull at man ikke kan røre seg - stressende.

Gammel 15-05-17, 13:56   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det 6. og 7. trinn som har ansvar for skolearrangementet på 17. mai. Det er helt overkommelig, men så er vi en liten skolekrets også.

Gammel 15-05-17, 14:02   #14
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Kan vel stemme 5. 17. Mai kan være fint, og det kan være bare mas. Som ufrivillig barnløs, og ufrivillig uten bunad i Bærum, dro vi like godt til utlandet. Men nå er det nasjonalsang og bobler kl 08, tog og leker til kl 14. Så kan vi daue noen timer hjemme før vi går i kakeselskap med mer bobler.

Gammel 15-05-17, 14:11   #15
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Omtrent som meg altså. Jeg er fornøyd så lenge jeg slipper å være ute i alt maset, og det trenger jeg ikke mer, siden alle tre er store og/eller har flyttet. Jeg blir veldig sliten av store og masete folkemengder, og setter pris på å roppe litt hurra for meg selv i stua. Pavlova blir det ikke uansett hvor mye ungene skulle tigge, men ønsker de vennefrokost eller noe, så er huset åpent for bruk.

Ja, det er noe med det, altså. Lurer på om det er introverten i meg som lider litt ekstra akkurat denne dagen - og på nyttårsaften.

Jeg feirer ikke nyttårsaften heller. Kunne ikke ramle meg inn å feire noe som innebærer å holde seg våken til midnatt.

Men jeg feirer fjelltopper, fint vær, oppdagelsen av en ny gatekunst, julaften, åpninga av Tour de France og en drøss med andre ting, da. Feiring skal være moro.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 15:37   #16
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i 17. mai, og krysset av for 8.

Ekstroverten i meg savner mer liv og røre i det offentlige rom til vanlig og jeg synes det er veldig koselig med musikk og hurra og folk som smiler til folk de ikke kjenner den ene dagen i året. Også liker jeg markeringer og feiringer generelt. Jeg er glad i hverdager, men jeg har ikke noe ønske om at absolutt alle dager skal være hverdager, selv om feiringer evt. skulle innebære "pes" av ulikt slag. Vi har en lavterskelfeiring, da, med lite stress.

Gammel 15-05-17, 15:43   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omg - så utrolig uproblematisk det måtte være om noen skulle vaie med et annet flagg en det norske i 17. mai-toget!

I vårt tog er det forresten svenske flagg som følger med det svenske korpset vi hanker inn som forsterkning på dagen.

På hvilken måte skulle det være til forkleinelse for feiringen om vi ser andre flagg? Og uttrykket "norsk snillisme" gir meg så innmari kjipe vibber. Hvorfor er det spesielt snilt (som i "norsk snillisme" som betyr en naiv og dum snillhet, antar jeg) å "tillate" andre flagg enn det norske på nasjonaldagen? Blir Norge mindre feiret da? Stjeler et lite flagg fra et annet land glansen fra landet vårt? Makan til vås.

Gammel 15-05-17, 14:12   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vår skole er det korpset som har arrangementet, og siden jeg ikke har unger i korpset, så trenger vi ikke annet enn å møte opp og betale for kake. Og siden jeg synes at korpset går under definisjonen "en god sak", så kjøper jeg gjerne kake fra dem.

Gammel 15-05-17, 14:12   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er superentusiastisk! Slitsomt ja, men kjempegøy! Elsker 17.mai, og har alltid gjort det, både med og uten barn (som er to vidt forskjellige ting). I fjor var jeg trinnkontakt, og fikk være med på å gå i toget, for første gang siden jeg selv var skolebarn. Utrolig gøy! I år har vi plikter i forbindelse med arrangementet i skolegården, siden det er 6.trinn som arrangerer. Men det gjør ingenting. Har fått bytta ei vakt, og skal ikke stå i kiosk før 14:30, så nå er logistikken klar. Og i år slipper vi å levere kake og ha kafévakt i turnforeninga, siden turneren har slutta, så da går det opp-i-opp. Sitteplass-, kake-, pølse-, og is-tilgangen etter barnetoget er også sikret, på et behagelig og ikke overfylt sted. Det eneste som trekker ned er all negativiteten til enkelte folk. Korpsmusikk er grusomt. Tog er drepen. Bunad er et ork (evt stygt). Synge med på nasjonalsangen gidder man ikke (evt kan ikke teksten). Arrangement for ungene er kjedelig. Og må man bidra til det er det i alle fall et ork. Folk er stress. Etc. Slike folk holder jeg meg langt unna på 17.mai. Er flink til å sense negative vibber lang vei da, og vet sånn ca hvem jeg skal unngå.

Jeg irriterer meg også grenseløst over den evinnelige diskusjonen om den oppkonstruerte ikke-eksisterende problemstillingen Polyanna refererer til (på lik linje med den som kommer som amen i kjerka rundt juletider, om forbud mot å synge julesanger med kristent innhold). Jeg mener - har de noensinne sett et 17-maitog? Er det manko på norske flagg liksom? Og media bidrar så godt de kan, ved å arrangere debatter om ikkesaken, som om det faktisk var et problem. Men jeg filtrerer det ut så godt jeg kan, så det ikke skal få ødelegge stemninga.

Sist redigert av My : 15-05-17 kl 14:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-17, 14:12   #20
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om to år er vi i foreldregruppa som har arrangement-ansvar på skolen, da daler nok entusiasmen svært brått.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.