|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Introvert optimist
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?
Minstemann er oktoberbarn og bestekompisen fra barnehageb er tre måneder yngre. De to var høyt og lavt i barnehagen og ble kalt dynamittgutta fordi det alltid skjedde så mye rundt dem. Da minstemann begynte på skolen fikk den andre dynamittgutten et år til i barnehagen. Jeg er rimelig sikker på at han fikk en lettere overgang til all stillesittingen enn minstemann hos oss. Det er mye som skiller eldste og yngste i en klasse og nå som de yngste er bare fem og et halvt er drt klart det gir utslag!
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Jeg tror det er for mange barn som ikke klarer overgangen barnehage - skole pga modenhet, og at det å drive å skulle drille små unger til å sitte på en stol i 45 minutter av gangen, uten å snakke eller farte rundt, er komplett meningsløst, og ofte ødeleggende. Jeg ser hvordan mange av de minste skolestarterne, særlig guttene, har tusen fluer i hodet og overhodet ingen kanal inn gjennom ørene - det er for fullt i hodet, rett og slett. Hva skjer, hvem er det, hva gjør jeg nå, hvor er tingene mine, hvorfor er det sånn, hva mente hun da hun sa det, hva var den greia med ytterklær igjen, inneskoene mine???, pennalet har masse stæsj i seg!, JEG KOMMER ALDRI TIL Å SKJØNNE DE DER BOKSTAVENE!!!, mon tro om jeg får spille fotball med de store i friminuttet, hvor skal jeg gå etterpå når jeg skal på SFO??
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Mitt høstbarn er både rolig og flink på skolen. Jeg tror hjemmeforhold har vel så mye å si som fødselsdato når det kommer til atferdsproblematikk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
N=1 er vanligvis ikke tilstrekkelig stor datamengde til å danne en hypotese eller gi en konklusjon, rine. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Tror ikke det hadde blitt bedre av å flytte rundt på tidspunktet.
Du tenker at alle barn som er født slutten av året har dårlige hjemmeforhold, altså?
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg tror du har helt rett i at når på året inndelingen skjer, men statistisk sett hadde det vært interessant for å utelukke andre årsaksvariabler.
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Åpenbart. Men når man ser svart på hvitt hvor mye det slår ut, så er det klart man må se på hvordan skolen tar imot de minste skolestarterne. Det er så stort spenn på modenhet også, så de som er innenfor normalen, men umodne PLUSS født sent på året, de har jo en gigantisk ulempe!
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Forøvrig er hjemmeforhold svært ofte påvirket av adferdsproblematikk og andre utfordringer, så dette er en kompleks problemstilling, på mange måter. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Selvsagt. Jeg mener ikke at ADHD = dårlige hjemmeforhold, men at grensesetting, struktur, oppfølging, at foreldrene søker hjelp og tar til seg informasjon etc. er alfa og omega for at barnet skal fungere best mulig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Helt opplagt. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Takk! Det var omtrent akkurat det jeg skulle til å skrive også. Jeg er overrasket over hvor mange som mener enkelttilfeller er av interesse når vi ser på statistikk. Alle kan trekke fram et eksempel som passer eller ikke passer inn. Poenget med grafen i HI er at flere barn født på høsten får diagnosen ADHD. Det viser at det er en systemfeil et sted. Med mindre sommersol på gravidmage gir ADHD.
|
|
|
#14 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Og det må man selvsagt forske på. Det er jo mange andre årsakssammenhenger på dette nivået, med hensyn til mors kostholdsvaner i ulike tider av året osv. Det er jo ikke avgjort og bestemt at det er slik pga at umodne barn begynner på skolen.
|
|
|
#16 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Før vi forsker på det må diagnostiseringen av ADHD standardiseres. Hvis vi da ikke også mener noen fylker er mer utsatt for ADHD enn andre.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Det stemmer nok også, altså at det er reelle regionale forskjeller. Det er det jo på svært mange andre helseområder.
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?Dette er jo skremmande lesing!
Barn av foreldre som generaliserer får ikkje adferdsproblem.
|
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: ADHD - et samfunnsproblem?n=1
|
|
![]() |