|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Det jeg IKKE hadde ønsket var sånne babyspråknavn som blir værende. Syns det høres helt merkelig ut når store barn eller voksne folk snakker om mommmo og beppe og moffa og sånn. Barnebarnet mitt kalte meg for BOR da han var ett år, og senere bestebohr, men nå som han er to kan han si bestemor. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?😅 Mamma fikk ny mann da jeg var 17 og da han ble bestefar ble det til at barna til den ene sønnen kalte mamma for Jaja.
|
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg hadde bestemor med stedsnavn bak på mine to. Dette i tredjeperson. Når jeg snakket til dem, så var det bare bestemor.
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?
Våre kaller sine besteforeldre mommo og moffa fremdeles (store barn/tenåringer) og kommer sikkert alltid til å gjøre det. De kjenner nok selv på at andre kan oppleve det sånn som du gjør det og sier "mormor og morfar" når de omtaler besteforeldrene til andre. Jeg synes det er personlig og koselig og selv om jeg ikke er noen stor fan av såkalte "babynavn" generelt, er det vanskelig for meg å skulle se noe negativt i at de har holdt på disse navnene selv. Mormor og morfar selv setter stor pris på det.
|
|
|
#5 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg vil helst hete mormor/farmor, men det er litt opp til barna våre når/hvis de får barn. Litt usikker på mannen, han sa bestemor/-far og besta til sine.
Mine foreldre har fire døtre, og mamma har fire forskjellige titler, pappa har tre. Bare våre barn som sier mormor og morfar, de andre har sine "barnslige" utgaver som har satt seg. Mamma og pappa liker navna godt.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg har en sønn og håper jeg blir farmor, men jeg synes ikke på noen måte det er opp til meg å bestemme. Mine foreldre er døde, og for meg er det unaturlig å snakke om dem som mormor/morfar til ham, så når vi snakker om dem kaller han dem "mammaen/pappaen din". Foreldrene til faren hans er farmor og farfar. De ble ikke spurt, bare informert, men jeg tror det er det de hadde valgt om de kunne velge også.
|
|
|
|
#7 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg hadde mor og for med stedsnavn bak for å skille. Da broren min fikk barn så ville mamma være bestemor, men det endte med mor og far der også. Så da jeg fikk min første var vel tanken at de skulle være mor og far for mine også, og vi brukte det. Men så bestemte eldste seg for å si bestemor og bestefar. Så i vår familie sier mine unger bestemor og bestefar, mens niesa mi sier mor og far,
|
|
|
|
#8 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Noe annet enn bestemor føles unaturlig. Selv om det er besteforeldre over alt så er de jo ikke brukt opp. For de blir jo oldeforeldre når jeg blir bestemor. Her har ungene hver sine måter å skille de fra hverandre på. Letteste er jo at "bestemor og bestefar" er de som er gift. De andre to er bare bestemor og bare bestefar. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Det er vel mer det at det kan være forvirrende for barnet hvis både mors mor og fars mor kalles bestemor.
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Da finner man jo måter å skille det på. Jeg hadde 3 mor og 2 far, det var aldri noe problem å vite hvem jeg snakka om siden jeg heiv på stedsnavn etter helt automatisk. Det gjør niesa mi også.
|
|
|
|
#12 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Vi har en unge som bruker fornavn for å skille og en som bruker avstand fra oss. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, selvsagt, men det var snakk om hva som er enklest, og det kommer jo an på perspektivet. Det er enklere for meg at alle kaller meg bestemor, sånn sett; både de jeg er farmor til og de jeg er mormor til, men for meg som barn var det enklere at alle hadde sitt eget begrep.
|
|
|
#14 |
|
|
Unger takler jo helt fint at flere mennesker har samme navn.
|
|
|
|
#15 |
|
koko
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Mine foreldre er mormor/morfar og farmor/farfar. Ingen problem i hele tatt. I verste fall sier de selv feil en sjelden gang, og ingen skade skjedd. Når søskenbarna er sammen og vi snakker om besteforeldrene brukes gjerne mormorfarmor og morfarfarfar, så er det ingen tvil hvem det er snakk om.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Tenker at det ikke er opp til meg å bestemme. Har ikke noe forhold til farmorbegrepet og må tenke meg om angående forskjell på farmor og morfar. Hvem er hvilket kjønn lizm. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Vi sa stedsnavn for å skille, i de sammenhengene det ikke kom fram naturlig. Samme gjorde/gjør mine barn. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
villende
|
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg håper at jeg blir mormor/farmor. Mannen blir i så fall sannsynligvis bestefar/farfar. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?Jeg skulle veldig gjerne ha vært mormor, men jeg ønsker virkelig ikke å være farmor. Siden jeg har barn av begge kjønn, så ønsker jeg helst å være bestemor, ev. besta (det synes ungene mine er ultrasært, så det blir jeg nok aldri |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Min yngste har farmor og bestefar. Jeg vet om flere som har ulike titler selv om de er et par, så det er vel ikke så viktig å bli enig om det, egentlig? Ungene vil jo vite hvem dere er selv om du er bestemor og han er morfar og farfar?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|