|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepresset
Sitter ikke alt press mellom ørene til folk? Slankepress, kjøpepress eller hva det nå måtte være for slags press. Det er jo ens egene holdninger som gjør at man føler at man MÅ oppnå noe. Men disse holdningene kommer jo et sted i fra. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#3 |
|
Introvert optimist
|
Men da skjønner jeg ikke hvem du anklager egentlig.
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Ja, fra en selv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Jeg synes egentlig hysteriet går ganske mye den andre veien også, så fort en person ikke får til ammingen er det nesten som om morsmelk er styggedom. Hvorfor tar folk dette så vanvittig personlig? Jeg kunne heller ikke amme, og det er noe av det mest såre jeg har vært borti, jeg ble helt knust! Men jeg hisser meg da ikke opp over at amming blir "glorifisert" og betraktet som det beste for barnet? Morsmelk ER jo den beste næringen for barnet, er det virkelig så vanskelig og forstå?
|
|
|
#6 |
|
Sv: - Demp ammepressetDet er bra hvis dette kunne bli trenden - at man letter litt på ammepresset. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Godt innlegg og gode poeng! Når mor presser seg altfor langt og det går utover familie og barn, så ser ikke jeg at ammingen har så stor gevinst at det skal gå utover alt annet.
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: - Demp ammepressetJeg synes dette er et vanskelig spørsmål, og kjøper ikke uten videre ammenazi-verdensbildet. For det er jo sånn at en del gode råd om vellykket amming faktisk er av typen "bit tenna sammen, hold ut!". F.eks. de aller første dagene med fersk baby, før melka har kommet ordentlig i gang, eller i økeperioder. Jeg synes det er riktig at helsevesenet skal gå ut fra at normalen er at nyfødte skal ammes. Men det er jo ingen tvil om at når disse tingene blir kombinert med dårlig personkjemi, stressa helsepersonell og en sårbar, sliten og frynsete barselkvinne, kan det oppleves ille.
|
|
|
#10 |
|
Sv: - Demp ammepressetDet spørs hva man legger i ammepress da. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: - Demp ammepressetAmming gikk ganske greit her, så nå stikker jeg hodet inne et vepsebol.
|
|
|
|
#12 |
|
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepressetDet virker passe dumt å underslå veldokumenterte forskningsresultater for at ikke noen skal bli lei seg?
|
|
|
#13 |
|
Det er jeg egentlig helt enig med deg i. Problemet er at ikke alle tar "For noen går det faktisk ikke" på alvor. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Sv: - Demp ammepressetUff, det er ille at man skal oppleve ammepress om det er den ene eller andre veien.
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: - Demp ammepressetDet er interessant å se hvor delt vi er i forhold til dette temaet. Personlig har jeg en følelse av at flertallet av de som føler at ammerpresset er stort, er de som ikke får det til. Kanskje man må oppleve det å mislykkes, for å føle at det eksisterer et ammepress?
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 11-07-07 kl 16:20. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: - Demp ammepressetDet er noe galt når mine ellers normale, fornuftige venninner holder på å gå under fysisk og psykisk fordi de ikke får til å amme lillenurket sitt.
|
|
|
#17 |
|
saftig
|
Vet du hva? Jeg slet med amming. Det var langt fra noen dans på roser, men jeg ville ikke gi opp. Jeg klarte i hhv 9 og 10 måneder.
Amen.
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: - Demp ammepressetDet er forskjell på god og saklig informasjon fra brosjyrer, spebarnsbøker, sykehus og helsestasjon kontra forherligelsen som mange oppfatter det som. Spesielt alle som har fått med seg bruddstykker og mantraer slik at de igjen videreformidler i barselgrupper, vennekrets etc på en dårlig og pressende måte. Slik som jeg hørte på et homeparty; HAR du sluttet å amme etter 8 mnd? Nei, gud, jeg og mannen har bestemt at jeg skal amme i minst 1,5 år fordi det sier man er det BESTE for barnet. Det er allergier i familien, skjønner du, så hvis jeg ammer så lenge så blir ikke barnet allergisk. Er det allergi i familien din også? Ja, da skjønner jeg ikke at du tør å slutte å amme. På sykehuset og på helsestasjonen sa de at kun mme er det beste for barnet, så det så.
|
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
Noe av det som var aller tyngst for meg ved å ikke klare og amme, var dette med allergi. Jeg har selv vært plaget av allergi hele livet. Det er vel opplest og vedtatt "på folkemunne" at barn som ammes har mindre risiko for å bli allergisk? Iallefall har jeg i etterkant fått høre at dette ikke stemmer. At man blir allergisk uansett dersom man blir disponert, at amming kanskje kan utsette de verste symtomene noe.
|
|
|
#20 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: - Demp ammepressetJeg hadde lite problemer med amminga med de to første, og de problemen jeg hadde fikk jeg hjelp med.
|
![]() |
|
|