|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"En kremmer er like mye kremmer om hun tilfeldigvis har en eksamen i bånn. Det er et forretningskonsept. Jeg reagerer på at hun selger opplegg, foredrag og bøker om at man kan spise seg til gode følelser og spise seg glad. Etter mitt syn hopper hun med begge beina i størrelse 54 ut i det i hvert fall jeg kjemper for, at mat er næring og ikke noe vi bruker til å regulere følelser. Hun reklamerer også for medikamentfri behandling av ADHD. I store bokstaver som en overskrift på nettsida si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"
Nja, blir ikke det en litt sånn "tolk det slik man vil"-påstand? Ja, det er stoffer i honning som ikke er i raffinert sukker, men i veldig liten skala. Skal det være sunnere, må det være mindre av det "skadelige"; og mer av det helsebringende, honning har ikke mindre av det skadelige, og minimalt mer av det helsebringende.
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Men det blir feil å si at "honning er like usunt", selv om forskjellen er marginal (og så er det selvsagt alltid tullinger som tenker at "honning er SUNT" og begynner å likestille det med grønnsaker omtrent, mens det mer er at "hvis du først skal søte med noe, så er det ørlite sunnere med honning).
![]() |
#44 |
Glamorøs
|
Det er det jeg er uenig i da, men det er mer en retorisk uenighet, sikkert. Jeg mener at det ikke er sunnere med honning, fordi du får med noen så små mikrober med noe sunt i tillegg til det usunne.
![]() |
#45 |
Leser
|
Men hvorfor i alle dager er det sunnere å spise ting som antiseptisk?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-01-18 kl 10:48. Årsak: La til et spørsmålstegn |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Det er mer enn noen mikrober, altså.
![]() |
#47 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Antiseptisk er mest relevant når det gjelder drikke ved halsbetennelse, selvsagt.
![]() |
#48 |
Yes, we can!!
|
Jeg mener ikke å være noen forsvarer av Berit Nordstrand, altså, jeg tror også hun presenterer litt for mye "one size fits all", akkurat som medisinere og ernæringsfysiologer litt for ofte gjør.
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Honning kan for eksempel virke bedre mot hoste enn det du får kjøpt på apoteket:
![]() |
#50 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Og om du bruker lokalprodusert honning kan det til og med redusere pollensymptomer:
![]() |
#51 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Og apropos gluten: Det er faktisk usikkerhet om det er gluten som faktisk forårsaker det som kalles ikke-cøliakisk glutensensitivitet. Det har vært forsket på dette en liten stund nå, og det er funn som tyder på at det kan være fruktaner som er årsaken til mage-tarm problemer. Grunnen til at mange tror det er gluten de reagerer på er at de blir bedre ved å kutte ut hvete, rug og bygg, men dette er også matvarer som inneholder fruktaner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Glamorøs
|
Det visste jeg faktisk! Men det handler jo egentlig ikke om "sunnhet" da, syns jeg i allefall.
![]() |
#53 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() |
#54 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#55 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Og så koker jo alltid sånt ned til overskriftene "HONNING ER SUNT!!" (med vakre bilder av gyllen honning) til "HONNING ER FARLIG FOR DEG!!" (med uflatterende bilder av fedme, gjerne).
![]() |
#56 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er viktig. Det minner meg veldig om da Balderklinikken mente alle hadde candida og fikk mange mennesker til å slutte med hvetemel, gjær, sukker og en rekke andre stoffer. Og SELVSAGT følte man seg bedre! SELVSAGT gikk man ned i vekt! Men ikke fordi man hadde candida, men slike begrensninger effektivt kuttet vekk alt av fin gjærbakst og godterier. Når grunnlaget var feil første det til at Balder tjente seg rike, og at folk kuttet vekk noen matvarer som var sunne, uten nødvendigvis å erstatte dem med noe annet. Og impacten på selskapslivet, da.
![]() |
#57 |
På vei
Det kan være viktig for å bli helt frisk. Vet man årsaken, kan man sette inn riktig tiltak. Som ikke bare vil være å kutte hvete, bygg og rug, men også andre matvarer som inneholder fruktaner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg syns du gir noen gode eksempler på hvorfor det er problematisk å kommunisere ut at man generelt sett bør holde seg unna gluten. Jeg kjenner ganske godt til sammensetningen på mye av det glutenfrie melet, og det har i stor grad mindre bra næringsinnhold og raske karbohydrater. Når dette medfører at mange tror at det er sunnere å spise glutenfritt enn glutenholdig blir det jo problematisk.
![]() |
#59 |
På vei
![]() Sv: Informasjon om hvordan mat "virker"Jeg har lyst til å skrive litt om en liten sideeffekt av alle som spiser 'glutenfritt' fordi det er sunt. De kan gjerne velge når de vil spise glutenfritt, og er ikke så nøye på det. Også, og kanskje spesielt, når de er ute på restaurant. Det fører til at en god del i restaurantbransjen opplever kunder som ikke er så nøye på det. Hvis de ansatte ikke har fått god opplæring og tar det på alvor, forstår de ikke forskjellen og kan både bli oppgitt, sure og slurve med kostholdskravene når det kommer en person med cøliaki som ber om å få glutenfritt. Vi har ikke opplevd det i særlig grad selv, men jeg ser mange opplever dette. Sist redigert av ElinM : 19-01-18 kl 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Textrovert
|
Nemlig. Om det hun misjonerer, har noe for seg, blir nærmest irrelvant for meg all den tid hun lirer av seg det ene bedrevitende og nedlatende utsagnet etter det andre. Jeg prøvde å google meg fram til et sitat av henne jeg leste bare for noen dager siden, men fant det ikke. Men det var et svar på journalistens spørsmål om hva hun syntes på julemarsipan til halv pris, og hun svarte noe à la "at det var jo greit, det, så lenge den erstattet marsipangrisen du ellers ville spist til jul". Som om det var utenkelig at folk spiste mer enn én marsipangris i året.
![]() |
|
|