|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Jeg trenger detaljene. Jeg må vite at dette skjer, hva som skjer, hvordan det føles. Bare sånn kan jeg møte barn som har opplevd dette på en måte som gjør at de ikke føler skam. Stille spørsmål eller si ting som gjør at jeg ikke fjerner meg fra dem men lar dem forstå at jeg har hørt det før, de er ikke alene om å ha opplevd det de har gjort. Hvis jeg blir sjokkert tør de ikke fortelle mer. Jeg er ikke herdet, for jeg blir fortsatt fullstendig utmattet av historiene. Likevel må jeg stadig minne meg selv på at det skjer og hva som skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Å gjøre overgriperne til monstre kan være med på å lukke porten og stenge døra. Overgriper er ikke et monster for barna. Det er en bror, en far, en onkel eller en lærer. Lojaliteten forsvinner ikke selv om barnet vet eller får vite at handlingen er ulovlig. Barn vil ikke at en overgriper de kjenner og bryr seg om skal få straff eller bli omtalt som et monster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Jeg og et par av kollegaene mine snakket om dette i dag. Enn så lenge klarer jeg ikke å lese om dette. Jeg har lest og hørt mye om slike ting, og jeg har grusomme bilder i hodet mitt om spedbarn som blir ødelagt for livet. Jeg vet ikke om jeg orker å putte mer i den boksen akkurat nå. Det er så jævlig at jeg ikke har ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!For meg spille det ingen rolle om jeg leser de grusomme detaljene, jeg klarer likevel ikke fatte at det skjer. Ikke med babyer, jeg kan ikke forstå, og distanserer meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
By the Sea
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Jeg synes det er vanskelig å forstå at folk så blottet for empati at de underholdes av tortur av barn elles kan oppfattes og fungere som et normalt, hyggelig menneske. Har man de sosiale antennene på når en ikke plukker opp signaler av at noe er galt med et menneske som er medskyldig i tortur? Jeg har ingen tro på at de er menn som er hensynsfulle, ansvarlige og solide folk i sosiale relasjoner og arbeidsliv. At de later som, ja - men noen må kunne oppdage at det ikke er genuint.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 02-02-18 kl 22:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Tøff
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!
![]() |
#47 |
Har fått viljen sin
|
Det er mange som mangler empati og sosiale antenner men som ikke ville drømme om å forgripe seg på barn. Tvert i mot tenker jeg at en må være ganske sosialt kompetent (og manipulativ) for å oppnå et barns tillitt . De overgriperne jeg har møtt har ingen "likhetstrekk" i så måte. Verken før eller etter overgrepene ble avdekket. De fremstår fremdeles som "vanlige folk". Verken hoggtenner eller horn vokser frem i det verden vet hva de har gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Jeg mener at den beste måten å avdekke (og forebygge nye) overgrep på er åpenhet. De siste ti årene har holdningen til vold endret seg i samfunnet. Fra at det før var tabu og privat er det nå noe som snakkes om. "Alle" barn og foreldre vet i dag om hva vold er og at det "ikke er lov". Det snakkes om i media, i barnehager og på skoler. Det har ført til en enorm økning i antall voldssaker i barnevernstjenesten. Parallelt ser jeg utvikling av mange ulike hjelpetiltak rettet mot voldsutøver og voldsofre, samt mindre skam i forhold til å innrømme og snakke om temaet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
By the Sea
|
Jeg mener altså ikke at man skal kunne «se det på dem.» Jeg mener en skal merke at det et noe som ikke er som det skal, om en kjenner dem godt. Klart de må være sosialt manipulerende, og med det kanskje fremstå som både blide og hyggelige. Men hyggeligheten er ikke genuin om en er et menneske som er i stand til å begå de uhyggeligste handlinger. Jeg har ingen tro på at ingen nært innpå merker dette på andre områder også.
![]() |
#51 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Jeg hadde en gang en kollega som jeg hadde et godt forhold til på jobb. Et par år senere, etter han skiftet jobb, kom det frem at han hadde forgrepet seg på mange barn opp gjennom. En mann jeg hadde spist lunch med over et helt år. Han var for meg en helt vanlig og hyggelig mann, mulig litt "rar" og brå, men hyggelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Har fått viljen sin
|
Tenker man slik blir det lett å overse overgripere og overgrep tror jeg. Verden er dessverre ikke så enkel. Etter at overgrep er avdekket vil nok mange kunne føle skyld og lete etter tegn de burde sett. Mange ganger har det ikke vært noen, selv om man har kjent overgriper godt og vært tilstede i samme hus som overgrepene har skjedd. De er jo ikke bare overgripere, de er fortsatt pappa, mamma, bror, onkel, tante, kompis, trener, lærer eller barnehageansatt. Det er det som gjør det så komplisert. At det ikke er sort-hvitt og "noe som ikke stemmer". Det er ikke de som ikke har sett sin skyld. Ikke barnet sin skyld. Ikke alltid noe man kunne gjort annerledes. Desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
By the Sea
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Jeg tror tvert i mot ofte det er noe en kunne gjort annerledes. Det at vi har så vanskelig for å se for oss at folk vi kjenner kan gjøre sånt, kan få oss til å overse små signalet og ugrei magefølelse.
![]() |
#54 |
Har fått viljen sin
|
Ja det er absolutt ting vi kan og bør gjøre annerledes (ref innlegg om åpenhet over her). Jeg svarte deg i forhold til balansen mellom det å tro at en vil kunne kjenne igjen en overgriper til å legge skyld på de som ikke merket noe. Jeg er enig i at vi må klare å se det for oss og tenke tanken samt ta signaler og ugrei magefølelse på alvor. Det er et minimum. Likevel tror jeg ikke det er nok. Som jeg også skrev over er det ikke alltid det er noe å se eller merke verken hos barnet eller overgriper, selv når man vet og overgrepene er tilstått og snakket om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Det er vanskelig å se for seg at folk man kjenner kan foreta seg slikt. Jeg har faktisk øvd meg på å vurdere både venner, familiemedlemmer, inkludert Broder'n og Helten, som potensielle overgripere. Jeg har øvd meg på å være en man kan si hva som helst av rare ting til Jeg har øvd meg på hva jeg skal gjøre hvis jeg fikk mistanke om at noe var galt. Det var, for meg, ganske tungt å øve på. Samtidig vil jeg helst ikke oppleve å se flere bli ødelagt fordi vi andre ikke ser og ikke er trygge nok havner. Han var jo så hyggelig, morsom og omtenksom. (Ikke meg det gjaldt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Leser
|
Det er nettopp denne type utsagn som jeg mener er farlige. Du sier rett ut at det er forskjell på folk som er overgripere og andre. Det er en differanse og denne kan merkes "om en kjenner dem godt".
![]() |
#57 |
|
![]() Sv: De norske nettovergriperne. Må leses!Him sier mye klokt her. I min familie har det oppstått et skille etter at jeg fortalte om bestefaren som voldtok meg. De som tror meg, og de som ikke klarer å se at den mannen de forguder var et monster. Han var som en ekstra far for min fetter, samtidig som han tok fra meg det livet jeg kunne ha levd.
![]() |
#58 |
Erfaren nok
|
Dette er så utrolig viktig. Og skremmende.
![]() |
#60 |
By the Sea
|
Jeg mener ikke at man skal skjønne et de er overgripere. Jeg mener at mennesker som er i stand til å skade mangler empati (vi har seksualdrifter alle sammen, og ganske mange i befolkningen er til enhver tid seksuelt utilfredsstilt uten at det fører til overgrep) - og at den mangelen på empati selvfølgelig vil gi seg utslag på andre måter også. Jeg tenker at dette er det motsatte av farlig å hevde - jeg mener at en skal være var på signaler fra andre og ikke la seg blinde til å tro at mennesker som utviser mangel på empati på enkelte områder ikke også kan gjøre det på andre.
![]() |
|
|