|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Jeg leste Gift av Alexander Kielland da jeg gikk på ungdomsskolen, den gjorde et enormt inntrykk på meg. Senere husker jeg at jeg ble veldig fascinert av Garp og resten av John Irvings univers, og som voksen gir Siri Hustvedt meg stadig nye litterære kick. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Nei, si det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Som ungdom, helt klart Beatles av Lars Saabye Christensen. Den ble valgt som pensumbok av en svært ung og framoverlent norsklærer i første klasse på VGS, og måten den ble analysert og brukt i undervisningen var helt magisk. Har siden lest den mange ganger, den holder stand! I tillegg var jeg veldig fengslet av Folket på Innhaug-serien til Anne-Karin Elstad.
|
|
|
#5 |
|
Permakulturell
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Som barn: En liten prinsesse av Frances H. Burnett. Skjellsettende for meg om forskjellsbehandling.
|
|
|
#6 |
|
Rockesøster
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Som barn: Den hemmelige hagen/Frances Burnett
|
|
|
#7 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Ungdom: "Men tankene mine får du aldri" her også. Jeg vurderer faktisk å lese den på nytt nå.
|
|
|
|
#8 |
|
Introvert optimist
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Som barn var det den første av Fem-bøkene av Enid Blyton. Da smugleste jeg halve natta. Da ble jeg boksluker for alvor.
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Jeg husker veldig godt Papillon, den gjorde inntrykk.
|
|
|
#10 |
|
intro
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Som ungdom: «Janne, min venn» av Peter Pohl og Maria Gripes «Agnes Cecilia». Som voksen tror jeg at Knausgårds «Ute av verden» står høyt på lista, og «Kompani Orheim» av Tore Renberg.
|
|
|
|
#11 |
|
Tøff
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Den første boka som ga meg åndenød, snørr, tårer og fikk meg til å rope høyt var "Neverending story" av Michael Ende. Jeg elsket den boken og leste den mange ganger.
|
|
|
#12 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?
Boka om hestene heter Den fantastiske villhesten og er skrevet av James Aldridge. Den gjorde stort inntrykk på meg også som barn, og jeg leste den om igjen for ikke så altfor lenge siden. Det var artig! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Åhhh, takk! Sist redigert av Pelen : 06-03-18 kl 16:54. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det ser sånn ut. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg elsket også boka om villhesten! Læreren leste alltid for oss i lunsjen, og da det ble min tur til å velge bok så tok jeg med denne. Den fenget nok ikke klassen, for jeg husker at det ble støy og uro og læreren ble så irritert at han ikke gadd lese høyt. Så da satt han der oppe på kateteret og leste ferdig boka sjøl mens han spiste matpakka |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Apropos denne; bør den leses på engelsk eller norsk? Hvilken oversettelse er best?
|
|
|
#18 |
|
Textrovert
|
Norsk! Jeg har lest den på norsk, og i den forbindelse fikk jeg høre av flere at det var riktig valg. En av personene i boka snakker en litt rar dialekt, og dette er glitrende oversatt i den norske utgaven. Jeg har hørt at i den engelske utgaven er det oversatt til standard engelsk, noe som for meg blir helt, helt feil. Jeg føler ofte at oversatte bøker er veldig "oversatte", men denne syntes jeg fungerte som bare rakkern på norsk.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Åh, nå fikk jeg lyst til å lese mer av samme oversetter!
|
|
|
#20 |
|
Tidsklemma
|
Sv: [Spin off] Den boka som har gjort størst inntrykk på deg?Oi, vanskelig.
|
|
![]() |
|
|