Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Var redd for pappa

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-07, 20:39   #41
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Var redd for pappa

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Faren min fikk juling på en fast dag i uka, uten grunn overhodet. I den tidens England (på landet), var det sånn mange oppdro barna. Skrekk og gru. Det er jammen godt verden på enkelte områder i hvertfall går fremover, ja!

Hva i all verden var meningen og tanken bak det???
Farfaren min var også det jeg ville karakterisere som brutal mot sine barn. Særlig gikk det utover pappas yngste bror, men også de andre to. Skikkelig ondskapsfull, både fysisk og psykisk.
Han er død nå, men farmoren min bortforklarer det med at "det var sånn det var på den tiden". Pappa blir enda sint og såret av det. Selv etter 60-tallets standard i England var han temmelig voldelig (dog kanskje ikke av de aller mest alvorlige), og i tillegg hadde de nær kontakt med to andre familier som familiene traff hverandre ofte, dro på ferie sammen osv. der vold aldri forekom, og barna ble behandlet med respekt, så det var ikke sånn at "alle" ble mishandlet og alt annet var utenkelig. Ved å hevde at det var sånn alle hadde det føler pappa at deres opplevelser, ydmykelse og frykt ikke engang blir anerkjent.
Han syns også det er ufattelig at lovforslaget om at all vold mot barn skulle forbys ble avvist. På den måten aksepterer man jo at barn blir utsatt for vold, og det blir en slags bisarr diskusjon om hvor mye vold det er akseptabelt å utsette barnet sitt for .
Forferdelig trist med barn som faktisisk frykter sine foreldre - vi skal jo være det som representerer trygghet. Alle instinkter stritter imot tanken på å få barna mine til å frykte meg. Heldigvis går verden fremover - om enn ikke så raskt som man kunne ønske.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 00:02   #42
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Synes det er utrolig trist måten familien avviser hans opplevelse av barndommen og faren.

At onkelen går ut å sier at det ikke kan stemme fordi han aldri har sett at han slo ungene, blir jo bare latterlig.

Denne debatten kommer jo bare på grunn av at faren også var en kjent person. Tror ikke man hadde reagert på at han fortale sin historien etter farens død, dersom faren ikke var kjent selv.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:22   #43
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke for offentlig skittentøyvask, men synes det er helt greit at verden får se at folk ikke alltid er de vi tror de er. Selv om det gjør vondt, eller kanskje nettopp derfor.

Det er klart at en død mann ikke kan forsvare seg, men de aller fleste barn setter sine foreldre svært høyt - og vil ikke gå ut med slike ting dersom det ikke var hold i det. Vi forsvarer jo foreldrene våre til vi blir blå i ansiktet.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 12:09   #44
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mathias sin mamma, her.

Hva i all verden var meningen og tanken bak det???

Ja, det kan du si. Jeg forstår ikke hva som var hensikten, og rakk heller aldri å møte min bestefar. Men jeg tror tankegangen var noe sånt som at ungene trengte å herdes eller noe. Sykt, sykt. Men dette var for lenge siden, rett etter krigen. De fikk jo juling på skolen også, og lot frustrasjonen gå utover hverandre etter skoletid. Det er rart ikke flere gikk under av det. Det kan jo også ha sammenheng med at i et samfunn som nettopp har vært i krig, så er "folkesjela" på en måte blitt vant til vold. Jeg så det i El Salvador i hvertfall. Veldig høy toleransegrense for vold, man merket det i media og overalt.

Jeg tror samfunnet generelt og barneoppdragelse spesielt har vært gjennom et stille paradigmeskifte siden den tid, på bare en generasjon har veldig mye endret seg. Og godt er dét!

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 13:13   #45
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Var redd for pappa

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er veldig viktig at man forstår nettopp dette: Man kan ikke se utenpå hvem som er hustyranner. Mange av psykopatene er velansette i lokalmiljøet, noe som gjør det desto vanskeligere for ofrene å bli trodd og forstått.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-07, 18:15   #46
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Men Rolf Jr. sier jo at de faktisk fikk juling.
Han vil bare at man ikke skal fokusere på det.
Han vil fokusere på det positive.
Mulig det har hjulpet ham, men det hjelper lite når broren ikke klarte det.

Og sånn er søsken ofte. Forskjellige. :kånkluderer:

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.