Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-18, 14:47   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Burde vi snakke om endringene i barselpermisjonen?

Hva med de tilfellene når mor ikke har rett til foreldrepenger, er far helt avskåret fra å ta foreldrepermisjon med barnet? Nei! Far har rett til foreldrepenger, men det stilles krav til hva mor gjør i mens. Det far i så fall kan ta ut er foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Det kalles ikke fedrekvote i slike tilfeller, da det kun er han som har rett til foreldrepenger. Da bare en av foreldrene har rett til foreldrepenger, vil det ikke være behov for å dele inn i kvoter.

Hentet herifra: https://www.sticos.no/fagstoff/nar-b...foreldrepenger

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:17   #2
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På et intellektuelt nivå og på samfunnsnivå er jeg enig i tredeling.

Personlig er jeg glad jeg er ferdig med å få barn før det blir innført. Med erfaring fra tre barn og deling av permisjon på forskjellige måter er jeg ikke i tvil hva som ga best ro og funket best for akkurat denne familien.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 15:37   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers så mener jeg at en tredeling gir for lite fleksibilitet, også til de som av ulike grunner vil at far skal ha det meste av permisjonen. Jeg kjenner flere som har hatt en jobb/turnus/egen virksomhet som har gjort at de relativt lett kunne begynne å jobbe etter 6 uker, far hadde permisjon og fordi man hadde en veldig gunstig turnus/jobbet hjemmefra med god kontroll på egen tid/lignende så fikk de en veldig fin og rolig babytid for hele familien. Og far fikk masse tid med barnet sitt. Og mor beholdt en tilknytning til arbeidslivet som for dem ellers ville vært vanskelig. Dette blir ikke lenger mulig.

Så er det alle de som ikke har en A4 barsel-/amme-/helsesituasjon før det har gått mer enn 6 måneder, og det er tross alt mange.

Jeg er redd dette er en løsning som på sikt kommer til å skyve flere kvinner ut i deltid, fordi opplevelsen deres av å gå tilbake i jobb mens de fortsatt er søvnløse og ikke i form fysisk, blir så knallhard at de ikke ser det som mulig å være fulltidsarbeider.

Jeg syns 10-12 uker fedrekvote er topp, fordi det gjør at menn faktisk er hjemme alene med baby uten at mor samtidig har ferie eller lignende, og dermed gir far en reell mulighet til å bygge en selvstendig relasjon til barnet, og komme opp og stå på å ta sin del av hjemmejobben. Men ut over det så mener jeg at det virkelig må være opp til hver familie.

Gammel 26-10-18, 18:36   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

#svogerforskning

Men jeg husker at det på den tiden var mye snakk "på forum" om veldig like historier. Jeg hører gjerne fra folk som har fått permisjon overført til far pga mors fødselspermisjon, altså, men jeg tror ikke det er kjempevanlig.

Gammel 26-10-18, 18:40   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

#svogerforskning

Men jeg husker at det på den tiden var mye snakk "på forum" om veldig like historier. Jeg hører gjerne fra folk som har fått permisjon overført til far pga mors fødselspermisjon, altså, men jeg tror ikke det er kjempevanlig.

Det er veldig vanskelig, eller det var i hvertfall det i hine hårde dager. jeg håper det er lettere nå.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 21:09   #6
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

#svogerforskning

Mens her gikk det lett som en plett. Jeg ble sykemeldt for fødselsdepresjon for 17, 13 og 11 år siden, og ingen av gangene var det noe problem å få NAV til å la far ta over permisjonen mens jeg var sykemeldt.

Gammel 26-10-18, 18:39   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk overført fedrekvoten til meg på grunn av fars sykdom. Det var null problem for oss. Men jeg vet jo at NAV kan være trøblete for mange å forholde seg til, det betyr likevel ikke at det ikke finnes et regelverk. Vi kan ikke basere premisjonsreglementet på uheldige tolkninger hos NAV.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 07:45   #8
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Jeg er dessverre veldig i mot. Jeg har tre barn hvor av far var hjemme hele permisjonen bortsett fra de første 6 ukene. Jeg var fulltidsstudent på den tiden.
Med nummer 2 hadde ikke far mulighet til å Være hjemme så jeg hadde hele permisjonen og måtte ned i 50% stilling på kvelden slik at vi kunne få det til å gå opp. Med nr3 var jeg hjemme lengst og far tok ut sine dager gradert i ett år for å få det til å gå opp.
Ingen av disse tre hadde vert mulig med dagens permisjon. Jeg føler de fratar valgfriheten til å kunne juster det slik det passer. Første gang far tok pappapermen var for 14 år siden. Det gikk helt fint med en relativt konservativ arbeidsgiver så kan faktisk ikke tenke meg at det ikke hadde gått i dag. Min mistanke er at mange menn rett og slett ikke ønsker det selv.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.