|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg kan se alle profilene på insta, også de superhemmelige. Om noe er så ille at det ikke tåler dagens lys bør det ikke deles på internett, rett og slett. Det gjelder alt fra festbilder til lettkleddbilder, både av en selv og andre. Privatliv og hemligheter er verken privat eller hemmelig så lenge det er delt på nettet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg skjønner veldig godt det praktiske, særlig ved å finne forlagte telefoner. Men for min del oppveier det ikke for ulempene, prinsippene og kjepphestene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-18 kl 13:22. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg er litt delt. Det kunne jo unektelig vært praktisk med litt overvåkning ( |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningMannen min har Find My iPhone på ungenes telefoner (og min), og funksjonen brukes når de har lagt den fra seg et sted og ikke finner den igjen. Og den ble brukt da vi fikk beskjed om at det var stjålet telefoner fra garderoben på treninga og snuppa ikke svarte da vi ringte henne. Da så vi at telefonen befant seg der hun hadde sagt at hun kom til å være. (Og hun ringte oss opp igjen etter kort tid med beskjed om at hun hadde tatt med bagen inn i treningssalen.)
|
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg var også ganske sjokkert over den artikkelen.
|
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg kunne ikke vært mer enig, HV. Det gjelder ikke bare ungdom heller. Jeg like skeptisk til GPS-sporing av skolebarn.
|
|
|
#8 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
DEt synes jeg blir noe helt annet.
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Ja, det blir noe ganske annet enn å overvåke tenåringer. Det samme med småbarn i storbyer, på flyplasser etc. Så lenge man har et bevisst forhold til at det kan være en falsk trygghet.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningMja. Jeg synes at overvåkning av tenåringer er akkurat det samme som at vi blir overvåket av staten. Det ER praktisk, og som voksne blir vi det hele tiden - dvs staten kan finne ut hvor mine penger er brukt, hvor jeg har vært etc. Jobben kan også (via dørkodene) se hvor jeg har vært. Men det eksisterer jo (både offentlig og på jobb) et regelverk som setter grenser for hvem som kan se på hva når, og hvordan dette blir registrert.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-12-18 kl 17:27. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningOvervåking av demente er jeg helt for.
|
|
|
|
#12 |
|
Ad astra
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningForresten, sånn overvåkningsmessig - jeg og mannen jobber på samme sted, og har kontor ved siden av hverandre. Som kolleger har vi kalendertilgang til hverandre som forteller meg hvor han er til enhver tid om jeg skulle ønske det. I tillegg til at jeg vet nøyaktig når og med hvem han er på kontoret.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningBegge gutta er inne på min iTunesbruker, og jeg kan bruke Find My iPhone på minsten hvis jeg vil. Noen ganger gjør jeg det, men den brukes oftest til at jeg må pinge etter mobilen for han. Han surrer den bort hele tiden. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningMine unger har forresten rotet seg bort opptil flere ganger, og har lært utrolig mye på å løse situasjonen på egenhånd. De er ganske løsningsorienterte, og det skal mye til før de får panikk.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-18 kl 14:09. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
heimføing
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningI tillegg til alt dere nevner over, så stusser jeg litt over de som har elektronisk dørlås, med andre ord overvåkning, på ytterdøra si. Og dermed (kan) sjekke når tid ungene gikk til skolen (under dekning av å sjekke om hen husket å låse føra) og i samme slengen se når kona/mannen går ut og inn av huset. Eller slipper inn andre (dvs har låst opp døra om kvelden når ektefellen ikke er hjemme). |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ad astra
|
|
|
|
#17 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningJeg synes det er stor forskjell på Find my phone særlig for barn for å finne tlf fysisk og enn å bruke det til å overvåkning.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Ja, det som var saken i den artikkelen, og i den andre, som HV linket til i et senere innlegg, var jo noe ganske annet enn muligheten til å finne en forlagt telefon. Barn og ungdom kan også lett samtykke til slike ting, uten å fullt ut forstå hva det er de går med på. De ser mulighetene, men har ikke evnen, erfaringen eller kunnskapen til å se farene og ulempene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-18 kl 14:17. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tenåringssjokket - overvåkningSå det du sier er at det er like greit å venne ungene til overvåking først som sist? Fordi samfunnet tilbyr utallige muligheter å overvåke andre på så er det helt ok å benytte dem alle?
|
![]() |
|
|