Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Hvor gammel må det eldste barnet være når man reiser alene utenlands?
Alle må ha flyttet ut 4 5,26%
Over 20 6 7,89%
20 3 3,95%
19 1 1,32%
18 41 53,95%
17 9 11,84%
16 11 14,47%
15 1 1,32%
14 0 0%
13 (og under) går bra i en uke 0 0%
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-19, 22:02   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Manglende ønske om å gjøre eget hus til et mulig partyområde handler null og niks om tillit til egne ungdommer eller deres manglende selvstendighet, men om kjennskap til hvor fort rykter sprer seg på sosiale medier, drøyt hard festkultur i et par svært nærliggende områder, og politiets råd til Osloforeldre.

Her er jeg også. Mange foreldre er alt for naive.

Nå har jo min eldste i tillegg fått en fyr i sin omgangskrets som går inn for å herpe andres hus der han finner fest, så her utgår alt sånt med høye kneløft. Min eldste som er 16 år har ikke gått på en eneste fest enda, men jeg er ikke villig til å få huset mitt smadret fordi drittunger synes det er kult.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-19, 22:20   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trashing er heldigvis ikke så vanlig her hvor jeg bor, men jeg vet om flere som har fått fyllt opp huset og tømt det igjen av politiet. Altså uten at noen har gått inn for å ødelegge huset. Merkelig nok blir jeg ikke overrasket over hvem dette skjer med.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-19, 22:30   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer ikke til å la det skje mens barna bor hjemme. Dvs; jeg kan sikkert la eldstemann passe de to yngste når han er 22 og de er 12 og 17.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:43   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg kommer ikke til å la det skje mens barna bor hjemme. Dvs; jeg kan sikkert la eldstemann passe de to yngste når han er 22 og de er 12 og 17.

He, he. Mens jeg ikke har planer om å ha ungene boende hjemme lenger når de er 22.

Gammel 04-01-19, 14:48   #5
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

He, he. Mens jeg ikke har planer om å ha ungene boende hjemme lenger når de er 22.

Nei, jeg tenkte at eldste da kan komme hjem for å passe dem.

Hvor du bor har da ingenting å si uansett slik skolegrensene og annet er i Oslo nå. Alle møtes på alle skoler når de blir 16. Det er jo ikke nødvendigvis slik at det bare er trashere som er greia heller. Jeg har ikke noe ønske om at det skal være 25 stk på fest her uten at jeg vet det for eksempel. Og jeg har nettopp hørt en ganske detaljert historie som i alle fall fortalte meg at alt faktisk kan skje, også med fornuftige barn man stoler på. Det er ikke nødvendigvis så lett å være 16 år og klemt opp i et hjørne. Signerer dem som påpeker at det er en grunn til at politiet ber om man ikke drar fra ungdommen alene hjemme i helgene.

Gammel 03-01-19, 22:44   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lot Frøkna flytte på hybel i andre enden av landet da hun var 15. Jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom det og å la ungdom være alene hjemme. Herremannen har vært alene flere ganger, sist 14 dager nå i november. Faren var tilgjengelig, men var ikke "nødvendig". De ble 17 i september.

Gammel 03-01-19, 22:45   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg synes det er helt annerledes å la en ungdom flytte på hybel selv i et miljø der flere da bor på hybel enn å la dem disponere et helt hus der jeg har mine ting over lengre tid i et miljø der mange leter etter et sted å ha fest.

Gammel 03-01-19, 22:50   #8
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes det er helt annerledes å la en ungdom flytte på hybel selv i et miljø der flere da bor på hybel enn å la dem disponere et helt hus der jeg har mine ting over lengre tid i et miljø der mange leter etter et sted å ha fest.

Ja helt enig, det kan overhode ikke sammenliknes mener jeg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-19, 22:50   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mulig det. Det er ikke noen problemstilling her som jeg vet om. Her leier ungdommene (les: russegrupper) festlokaler og tar inngangspenger - og folk betaler.

Gammel 04-01-19, 08:23   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i et lite boligfelt in the middle of nowhere. Jeg har på disse ti årene aldri hørt om et eneste tilfelle av alene-hjemme-fest. Jeg hadde ikke vært bekymret for fest om vi var borte.

Gammel 04-01-19, 08:36   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og jeg planlegger stadig alle turene vi skal på når ungene blir store.
Hadde det ikke vært for samfunnet rundt kunne vi sikkert reist fra dem mye før.
De er fullt ut istand til å mestre det. Men det er i liten grad sosialt akseptert.
Vi bor slik at festing ikke er en problemstilling. Da ville det stilt seg annerledes.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:40   #12
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en 16-åring, og vi venter et par år tenker jeg. 18 høres fint ut. Ikke fester han, ikke har det vært noe annet "tull" men jeg hadde ikke turt det enda. En uke er for lenge.

Når det er sagt, jeg var en uke alene hjemme når jeg var 14, det gikk bra. Flyttet på internatskolen etter ungdomsskolen, det gikk fint det også. Men jeg har også gjort noen erfaringer som ungene mine skal slippe å få håper jeg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:53   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan godt hende at det er annerledes i Oslo-området, men jeg tenker at når politiet er så tydelig, særlig i deler av byen, på at det er utrolig viktig å ikke utsette 15-18-åringer for den potensielle belastningen det er å være alene i helger uten voksenoppsyn, så skal i hvert fall ikke jeg være den naive vestkantmammaen som dro på Høttah og lot gullungen være alene hjemme. Jeg kjenner veldig snusfornuftige ungdommer som skulle være hjemme med 4 kompiser og se film og spise pizza, og 30 min senere ble huset fullt av trashers som bare hadde sett via via på snap at her var det muligheter. Heldigvis fulgte naboene med.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 09:55   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløpig er det for tidlig for meg å si når det vil være greit å la mine være alene ei uke. Det kommer an på hvor ansvarsfulle de er og når de selv føler seg klar, blant annet. Men på ett eller annet tidspunkt må de uansett greie seg selv.

Gammel 04-01-19, 10:23   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det i første omgang et helgeproblem med slike husødeleggelser? Ville dere som forholder dere til politiets anbefaling vært komfortabel med å la en fornuftig tenåring være hjemme alene i ukedagene? (Gitt at ungdommen selv var komfortabel med det og man ellers tenkte at det var greit, så klart.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:27   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det i første omgang et helgeproblem med slike husødeleggelser? Ville dere som forholder dere til politiets anbefaling vært komfortabel med å la en fornuftig tenåring være hjemme alene i ukedagene? (Gitt at ungdommen selv var komfortabel med det og man ellers tenkte at det var greit, så klart.)

Ja, altså, jeg ville i og for seg latt de store være alene en helgenatt også, meni «alene» ligger allikevel føringen om at de har sin tante fem minutter unna, og besteforeldre og onkel ti minutter unna. Med dropin- og standbyinstruks.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 10:28   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes det er nifst hvor lite selvstendige ungdommene blir oppdratt til å være.

Det at man ikke ønsker at en sekstenåring skal være alene hjemme en uke, trenger da ikke handle om at man har "oppdratt han til å ikke være selvstendig". Min sekstenåring kunne både rydde, vaske (seg selv og opp) og lage mat selv, men jeg ønsker likevel ikke at han skal ha ansvar for et hus og evt. venner som garantert finner ut at han er alene hjemme en hel uke. Vi har ikke besteforeldre i gangavstand, og da ønsker jeg at vår barn skal være ansvarlige for huset alene i en hel uke hvis vi er langt borte. Politiet anbefaler heller ikke at så unge ungdommer er alene hjemme så lenge, forresten. Å flytte på hybel som sekstenåring er noe annet, mener jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-19, 11:01   #18
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Her har jeg (heldigvis) ikke hørt om "trashers". 18-åringen har hatt fest uten oss hjemme, men da planlagt og med kun inviterte gjester. Det har gått rolig for seg. Vi bor i rekkehus, og naboene hadde knapt hørt at det var folk her. Jeg har hørt om en eneste fest som kom ut av kontroll i området her, men da var det den unge damen som selv inviterte. Foreldrene satt på hytta og så i app hvor mange ganger ytterdøra gikk opp og igjen. Da ringte de naboen, og festen tok brått slutt.

Jeg tror det er preventivt at det går få busser, er langt til busstopp med hyppigere avganger, vi bor i rekke, så det tar ikke lang tid før naboene er på døra (vi fikk naboklage da vi så "Polarekspressen" med surround, liksom ...). Jeg hadde ikke latt ungdommene være alene om vi bodde i strøk der politiet var så klare i anbefalingene sine som det dere beskriver. Ungdommene er likevel instruert til å ringe politiet øyeblikkelig om det dukker opp uvedkommende når de er alene.

Gammel 04-01-19, 11:09   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor så sentralt at ting definitivt kan skje. Nabojenta som går på videregående har hatt fest hjemme der, og har kommet med nabovarsel til oss på forhånd. Da har jeg sagt til henne at hun ikke må nøle med å ringe eller sende melding hvis hun trenger hjelp til noe. Jeg kan lett spille rollen som kjip nabo som kommer og ødelegger festen, hvis det er behov for det. Selv om jeg ikke akkurat kan si at det har "gått rolig for seg", det har vært bra med lyd, anlegg flyttet utendørs, hyling og hoiing (og på et tidspunkt har mannen snakket til dem, da noen begynte å ville starte gressklipperen midt på natta), så tror jeg ikke det har skjedd noe veldig galt (nå vet ikke jeg hvordan huset har sett ut innvendig etterpå da), og det har som regel blitt rolig før midnatt. Trashing har nok ikke vært et problem der. Det er tett mellom husene, men et relativt rolig strøk hvor det aldri er bråk, så naboene ville fort begynne å reagere hvis det tok helt av.

Gammel 04-01-19, 11:18   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå spør jeg fordi jeg lurer: Kunne det være nok å involvere naboene?

Da jeg var på alder med min eldste så var jeg hjemme alene i helger (som regel med en venninne boende der for selskap). To av naboene var orientert og hadde stående instruks om å bryte inn hvis noe skjedde. De var forespurt på forhånd og hadde sagt "ja" til å ta ansvar - småbarnsfamilier som uansett skulle være hjemme på kveldstid de helgene.

Nå bor vi i rekkehus tett i tett, og vi kjenner naboene våre veldig godt. Bare vissheten for ungdommene om at naboen var informert og kom til å kunne hjelpe til hvis det trengtes, tenker jeg at kunne være til stor hjelp.

Eller er jeg forskrekkelig naiv nå?

(Jeg har en straks 14-åring som er i overkant sosialt anlagt. Derfor er det fremdeles en stund til jeg mener at det er en reell problemstilling, men jeg ser frem til å kunne dra på hytta uten å ha med furten tenåring som HATER å være der. Foreløpig er problemstillingen løst med at hun reiser til besteforeldre, tante eller at vi avtaler overnatting hos venninner.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.