|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
| Se resultatene: Hvor gammel må det eldste barnet være når man reiser alene utenlands? | |||
| Alle må ha flyttet ut |
|
4 | 5,26% |
| Over 20 |
|
6 | 7,89% |
| 20 |
|
3 | 3,95% |
| 19 |
|
1 | 1,32% |
| 18 |
|
41 | 53,95% |
| 17 |
|
9 | 11,84% |
| 16 |
|
11 | 14,47% |
| 15 |
|
1 | 1,32% |
| 14 |
|
0 | 0% |
| 13 (og under) går bra i en uke |
|
0 | 0% |
| Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?
Her er jeg også. Mange foreldre er alt for naive. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Trashing er heldigvis ikke så vanlig her hvor jeg bor, men jeg vet om flere som har fått fyllt opp huset og tømt det igjen av politiet. Altså uten at noen har gått inn for å ødelegge huset. Merkelig nok blir jeg ikke overrasket over hvem dette skjer med.
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Jeg kommer ikke til å la det skje mens barna bor hjemme. Dvs; jeg kan sikkert la eldstemann passe de to yngste når han er 22 og de er 12 og 17. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
He, he. Mens jeg ikke har planer om å ha ungene boende hjemme lenger når de er 22.
|
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Jeg lot Frøkna flytte på hybel i andre enden av landet da hun var 15. Jeg ser ikke den helt store forskjellen mellom det og å la ungdom være alene hjemme. Herremannen har vært alene flere ganger, sist 14 dager nå i november. Faren var tilgjengelig, men var ikke "nødvendig". De ble 17 i september.
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Jeg synes det er helt annerledes å la en ungdom flytte på hybel selv i et miljø der flere da bor på hybel enn å la dem disponere et helt hus der jeg har mine ting over lengre tid i et miljø der mange leter etter et sted å ha fest. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Ja helt enig, det kan overhode ikke sammenliknes mener jeg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Mulig det. Det er ikke noen problemstilling her som jeg vet om. Her leier ungdommene (les: russegrupper) festlokaler og tar inngangspenger - og folk betaler.
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Vi bor i et lite boligfelt in the middle of nowhere. Jeg har på disse ti årene aldri hørt om et eneste tilfelle av alene-hjemme-fest. Jeg hadde ikke vært bekymret for fest om vi var borte.
|
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Mannen og jeg planlegger stadig alle turene vi skal på når ungene blir store.
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Jeg har en 16-åring, og vi venter et par år tenker jeg. 18 høres fint ut. Ikke fester han, ikke har det vært noe annet "tull" men jeg hadde ikke turt det enda. En uke er for lenge. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Det kan godt hende at det er annerledes i Oslo-området, men jeg tenker at når politiet er så tydelig, særlig i deler av byen, på at det er utrolig viktig å ikke utsette 15-18-åringer for den potensielle belastningen det er å være alene i helger uten voksenoppsyn, så skal i hvert fall ikke jeg være den naive vestkantmammaen som dro på Høttah og lot gullungen være alene hjemme. Jeg kjenner veldig snusfornuftige ungdommer som skulle være hjemme med 4 kompiser og se film og spise pizza, og 30 min senere ble huset fullt av trashers som bare hadde sett via via på snap at her var det muligheter. Heldigvis fulgte naboene med.
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Foreløpig er det for tidlig for meg å si når det vil være greit å la mine være alene ei uke. Det kommer an på hvor ansvarsfulle de er og når de selv føler seg klar, blant annet. Men på ett eller annet tidspunkt må de uansett greie seg selv.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Er det i første omgang et helgeproblem med slike husødeleggelser? Ville dere som forholder dere til politiets anbefaling vært komfortabel med å la en fornuftig tenåring være hjemme alene i ukedagene? (Gitt at ungdommen selv var komfortabel med det og man ellers tenkte at det var greit, så klart.) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Ja, altså, jeg ville i og for seg latt de store være alene en helgenatt også, meni «alene» ligger allikevel føringen om at de har sin tante fem minutter unna, og besteforeldre og onkel ti minutter unna. Med dropin- og standbyinstruks. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Her har jeg (heldigvis) ikke hørt om "trashers". 18-åringen har hatt fest uten oss hjemme, men da planlagt og med kun inviterte gjester. Det har gått rolig for seg. Vi bor i rekkehus, og naboene hadde knapt hørt at det var folk her. Jeg har hørt om en eneste fest som kom ut av kontroll i området her, men da var det den unge damen som selv inviterte. Foreldrene satt på hytta og så i app hvor mange ganger ytterdøra gikk opp og igjen. Da ringte de naboen, og festen tok brått slutt.
|
|
|
#19 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Vi bor så sentralt at ting definitivt kan skje. Nabojenta som går på videregående har hatt fest hjemme der, og har kommet med nabovarsel til oss på forhånd. Da har jeg sagt til henne at hun ikke må nøle med å ringe eller sende melding hvis hun trenger hjelp til noe. Jeg kan lett spille rollen som kjip nabo som kommer og ødelegger festen, hvis det er behov for det. Selv om jeg ikke akkurat kan si at det har "gått rolig for seg", det har vært bra med lyd, anlegg flyttet utendørs, hyling og hoiing (og på et tidspunkt har mannen snakket til dem, da noen begynte å ville starte gressklipperen midt på natta), så tror jeg ikke det har skjedd noe veldig galt (nå vet ikke jeg hvordan huset har sett ut innvendig etterpå da), og det har som regel blitt rolig før midnatt. Trashing har nok ikke vært et problem der. Det er tett mellom husene, men et relativt rolig strøk hvor det aldri er bråk, så naboene ville fort begynne å reagere hvis det tok helt av.
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvor gamle bør barna være når man kan reise på ferie i en uke alene?Nå spør jeg fordi jeg lurer: Kunne det være nok å involvere naboene?
|
|
![]() |
|
|